Ekonomija
PREFERENCIJE ZAPOSLENIKA U HRVATSKOJ

Gotovo bi polovina građana htjela raditi u javnom sektoru
Objavljeno 2. srpnja, 2024.
Plaća je najvažniji faktor, a 80 posto promijenilo bi posao ako se pruži prilika
Kad bi imalo priliku birati, čak 44 % zaposlenika u Hrvatskoj (RH) radilo bi u javnom sektoru, s tim da je to češći izbor žena nego muškaraca. U privatnom sektoru radilo bi 29 % ispitanih, a za njih 27 % jednako je primamljivo raditi u oba sektora. Osim toga većina zaposlenih otvorena je prema promjeni posla, ali samo ako im se pruži prilika, bez proaktivnog traženja.

Dio je to podataka iz istraživanja koje je agencija Ipsos provela u svibnju i lipnju ove godine za Mastercard u povodu lansiranja četvrte sezone projekta Uplift, posvećenog razvoju mikro, malih i srednjih poduzetnika u Hrvatskoj. Cilj je istraživanja pružiti uvide u zadovoljstvo i preferencije zaposlenika, pomažući tvrtkama stvoriti bolje radne uvjete te privući i zadržati talente usred velikih izazova vezanih uz radnu snagu.

Kriterij


Najvažniji kriterij zadovoljstva poslom je plaća (97 % ispitanih), na drugom su mjestu međuljudski odnosi (96 %), a potom odnos s nadređenim (95 %) te balans između privatnog i poslovnog života (94 %). Među važne elemente ispitanici su stavili i sigurnost zaposlenja, bonuse, dane godišnjeg odmora, a zanimljivo je da im je najmanje važan faktor mogućnost rada od kuće. No, koliko god im je on najmanje važan generalno, toliko su zaposlenici na trenutnim radnim mjestima upravo tim segmentom najmanje zadovoljni (33 %). Među segmentima kojima su ispitanici najmanje zadovoljni na svom trenutnom poslu još su mogućnost napredovanja (39 %), mogućnost dodatne edukacije i usavršavanja (43 %) te zadovoljstvo plaćama (45 %). Među onima koji rade u javnom sektoru najnezadovoljniji su plaćama u tvrtkama u vlasništvu grada ili županija, a najzadovoljniji zaposleni u policiji, vojsci i vatrogastvu. Što se pak tiče privatnog sektora, plaćama su najzadovoljniji u građevini i ugostiteljstvu, a najnezadovoljniji u ostalim uslužnim djelatnostima. Od svega ispitanici su na svojim poslovima trenutno najzadovoljniji ugovorom na neodređeno radno vrijeme, slobodnim vikendima te sigurnosti zaposlenja.

Zanimljivo je i da se u pitanju zadovoljstva prema Ipsosovu istraživanju uočavaju razlike između privatnog i javnog sektora. Usporedbom zaposlenika u javnom i privatnom sektoru vidljivo je da su zaposlenici u javnom sektoru zadovoljniji slobodnim vikendima, sigurnosti zaposlenja, brojem dana godišnjeg odmora, a zaposlenici u privatnom sektoru zadovoljniji su mogućnošću napredovanja, dobrim međuljudskim odnosima, mogućnošću rada od kuće i kliznim radnim vremenom.

Balans


Kad pričamo o industrijama, nagradama i bonusima najzadovoljniji su zaposleni u lokalnoj i gradskoj vlasti, a međuljudskim su odnosima najzadovoljniji zaposleni u poljoprivredi i građevini. Što se tiče balansa između poslovnog i privatnog života, najzadovoljniji su zaposlenici u školstvu, tvrtkama u vlasništvu grada ili županije i građevini, a najnezadovoljniji policajci, vojnici i vatrogasci.

Čak 80 % ispitanih otvoreno je prema opciji da promijene svoj posao u idućih godinu dana iako od ukupno ispitanih samo njih 14 % to želi izrazito jako, 14 % ih to želi, ali im nije važno, a čak 50 % ispitanih ne bi mijenjalo posao, ali bi razmislilo ako dobije ponudu. Promjeni posla su nešto skloniji ispitanici koji rade u privatnom sektoru nego oni u javnom.

Edukacija poduzetnika ima važnu ulogu i u unapređenju posla i u pružanju najboljih mogućih uvjeta, prilika za napredak i daljnji razvoj. Upravo na toj ideji temelji se Mastercardov projekt Uplift, koji je posebno usmjeren na podršku mikro, malim i srednjim poduzetnicima, kao i zaposlenicima u tom sektoru, s posebnim naglaskom na turizam, ugostiteljstvo, uslužne djelatnosti i OPG-ove. Uplift pruža poduzetnicima potrebna znanja i vještine za razvoj i realizaciju poslovnih ideja. U sklopu projekta, u suradnji s Algebrom, pokrenuta je Uplift akademija, sveobuhvatni obrazovni program namijenjen MMSP-u. Do sada su Uplift akademiju pohađala 104 poduzetnika iz svih krajeva Hrvatske, a do 1. listopada 2024. otvoren je natječaj za četvrtu sezonu. Prijaviti se mogu svi zainteresirani vlasnici mikro, malih i srednjih poduzeća iz sektora turizma, ugostiteljstva, uslužnih djelatnosti te vlasnici OPG-ova.

Zdenka Rupčić
Edukacija poduzetnika ključna za prosperitet gospodarstva
“Edukacija poduzetnika ključna je za prosperitet gospodarstva, a kroz kontinuirano učenje i prilagodbu poduzetnici mogu bolje iskoristiti prilike koje im se pružaju, što pridonosi rastu i stabilnosti cjelokupnog gospodarskog sustava. Imajući kontinuirano učenje na umu, najesen ćemo organizirati besplatnu online radionicu o primjeni ekoloških praksi, naročito kroz digitalne tehnologije, u kojoj će moći sudjelovati svi poduzetnici koji su se dosada prijavljivali na Upliftov stipendijski natječaj, ali i svi oni kojima je ova tema jako interesenta”, kazao je Kundić. Dodatna, a po riječima dosadašnjih polaznika Uplift akademije i neprocjenjiva, prednost projekta je i networking, koji je iznjedrio već nekoliko zanimljivih suradnji između malih poduzetnika. “Ponosni smo što smo poduzetnicima dali znanja koje im pomažu razvijati njihova poslovanja, ali nismo bili svjesni da će nerijetko taj razvoj značiti i suradnju između njih samih, što je sreća i zadovoljstvo za sve uključene strane. Upravo zato smo u četvrtoj sezoni odlučili osim Uplift akademije za nove polaznike i sadržaja koji inspirira i educira na platformi uplift.hr osnaživati taj dio zajedništva i poticati Uplift alumnije na daljnje zajedničke aktivnosti jer time oni rade na proširenju svog poslovanja, ali i osnažuju poduzetnički duh”, izjavila je Gea Kariž, direktorica Mastercarda u Hrvatskoj.

Promjene u skladu sa sugestijama
“Svake sezone u Uplift akademiju unosimo promjene, a u skladu sa sugestijama polaznika kako bismo optimizirali njihove želje i potrebe sa znanjima i vještinama koje im mi možemo ponuditi i s ciljem da vrlo konkretno i jednostavno naučeno mogu prilagoditi na svoje poslovanje. Tako ćemo u ovoj sezoni imati dva nova modula, riječ je o AI u marketinškoj komunikaciji i Osnovama upravljanja financijama. Uz online predavanja i standardni mentorski program, polaznici će se uživo družiti na Meet Upu u Šibeniku, gdje će osim predavanja moći intenzivnije razmjenjivati vlastita iskustva”, istaknuo je Igor Kundić, član Uprave Algebre, te naglasio važnost edukacije.

Možda ste propustili...

NASTAVLJA SE STABILAN RAST GOSPODARSTVA

Potrošnja je porasla 14. mjesec zaredom

USVOJILI ZAKON O RASPOLAGANJU ZEMLJIŠTEM

Kineskim poljoprivrednicima veća prava

Najčitanije iz rubrike