Novosti
SABOR: CESTOVNI PRIJEVOZ

Kada autonomno vozilo skrivi sudar, odgovara vlasnik
Objavljeno 25. lipnja, 2024.
Taksi-vozači morat će istaknuti kartice s QR kodom da im putnici mogu provjeriti dozvolu
Državni tajnik u Ministarstvu prometa Tomislav Mihotić (na snimci) predstavio je u Saboru Prijedlog izmjene Zakona o prijevozu u cestovnom prometu. Na pitanje Darka Klasića (HSLS) o odgovornosti u slučaju sudara koji skrivi autonomno vozilo, odnosno vozilo bez vozača, odgovorio je kako je pretpostavka da bi glavna odgovornost za sudar koji skrivi autonomno vozilo bilo na njegovu vlasniku ili operateru koji njime upravlja.

- Odgovornost je predviđena Zakonom o sigurnosti prometa, koji je u ingerenciji MUP-a, a osnovano je i radno tijelo - dodao je. Tim zakonom se, između ostalog, uređuje automatizirani cestovni prijevoz, kao nova vrsta djelatnosti prijevoza putnika, no prijedlog je naišao na kritike oporbenih zastupnika. "Sustav autonomnih vozila uvodit će se u fazama. Najprije će se krenuti u Zagrebu, na određenim kratkim rutama, kako bi se vidjelo kako to funkcionira i sagledali svi rizici, a onda će se ići dalje", ističe Mihotić.

Klasić kaže kako su autonomna vozila veliki tehnološki napredak, no da je tu još puno posla - primjerice, softver takvih automobila često ne može odgovoriti na dileme u vožnji koje vozačima nisu nikakav problem. Upozorio je i na nedorečenost pojedinih odredbi. "U zakonu je definirano da djelatnost autonomnog cestovnog prijevoza putnika mora imati zaposlenog stručnog osposobljenog upravitelja prijevoza ili ugovor s njim. No nije navedeno koje su stručne osobe time obuhvaćene i s kojim kvalifikacijama", rekao je. Nezavisna Marija Selak Raspudić naglasila je da su vozila bez vozača na hrvatskim cestama golema promjena, stoga smatra neprihvatljivim da se spominju tek u nekoliko rečenica. "Da bi promet autonomnih vozila funkcionirao, potreban je niz preduvjeta. U Zagrebu su sinkronizirani semafori samo na zelenom valu. Treba dati dovoljno vremena za probe sa sigurnosnim vozačima. Također, dajte da iskustva nekih drugih zemalja, a prošle su i dobra i loša, ugradimo i o njima vodimo računa", rekla je Anka Mrak Taritaš (Glas).

Prema Prijedlogu, svi taksi-vozači na vozilima će morati istaknuti kartice s QR kodom, da putnici mogu provjeriti imaju li valjanu vozačku dozvolu i položene uvjete za taksi-vozača. Zakon uvodi i liberalizaciju unutarnjeg javnog linijskog prijevoza tako što se otvara mogućnost obavljanja prijevoza i drugim prijevoznicima iz EU-a koji rade u međunarodnom cestovnom prijevozu.

Dijana Stanić Rešicki
PROBLEM NERENTABILNIH AUTOBUSNIH LINIJA
SDP-ova Boška Ban Vlahek složila se da su vozila bez vozača korak u budućnost, te da je važno pratiti implementaciju te tehnologije. "Predlažemo formiranje radne skupine koja bi se bavila nadzorom i evaluacijom utjecaja automatiziranih sustava na cestovni promet", kazala je. Upozorila je na problem nerentabilnosti pojedinih linija autobusnog prijevoza, naročito u ruralnim krajevima. "Mnoge se linije gase, što negativno utječe na mobilnost i standard stanovnika", rekla je, upitavši o kriterijima za subvencije. Pero Ćosić (HDZ) tvrdi da zakon donosi dobro uređen pravni okvir, koji će s aspekta prometne povezanosti dati doprinos u zaustavljanju negativnih demografskih kretanja u ruralnim područjima.

Možda ste propustili...

KBC ZAGREB NA UDARU HAKERA

Policija istražuje kibernetički napad

NOVOJ LJUBLJANSKOJ BANCI “ZELENO” OD HANFE

NLB ušao u leasing, a uskoro bi mogao na bankovno tržište

PRIJEPORI OKO PUPOVCA NA ČELU ODBORA I ŠTO TO POKAZUJE

Plenković održao zadovoljnom srpsku manjinu, a DP-u ipak sačuvao obraz

Najčitanije iz rubrike