Novosti
PROBLEMI S "PRLJAVIM" GORIVOM

Kupnja jeftinijeg goriva u BiH neke je vozače poslala automehaničaru
Objavljeno 4. studenog, 2021.
Brojni hrvatski građani po stotinjak kuna jeftiniji spremnik benzina ili dizela odlaze u susjednu zemlju

S obzirom na visoke cijene goriva, koje bi bile i više da nije Vladine odluke o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena dizela na 11, a benzina na 11,10 kuna, ne čudi što raste broj hrvatskih građana koji granicu s Bosnom i Hercegovinom automobilima prelaze isključivo zbog "tenkiranja". Ovisno o benzinskoj crpki, benzin je, primjerice, i dvije kune jeftiniji nego na hrvatskim crpkama.



Crni dim


Punjenje spremnika na benzinskim crpkama tvrtki kojih nema u Hrvatskoj niti su one poznatih globalnih marki je jeftinije, no to može biti i problem, a tiče se kvalitete goriva. Posljednjih smo dana kontaktirali dvojicu Osječana koji su benzin natočili u spremnik za gorivo na crpkama u bosanskoj Posavini i imali su priličnih problema s automobilima. Jednom se automobil jednostavno ugasio, a drugom je, pokazao je odlazak automehaničaru, stradao filtar goriva.

"Ulio sam, vraćajući se s Kupresa u Osijek, pun rezervoar u automobil na crpki između Odžaka i graničnog prijelaza Svilaj. Nisam prošao nekoliko stotina metara i automobil je trznuo i ugasio se. Odmah sam posumnjao da je riječ o tzv. prljavom gorivu. Kontaktirao sam oca i nekoliko prijatelja koji znaju s autima, pa sam ipak upalio motor koji je ‘kašljucao‘ i potom u nižim brzinama, dodajući gas, propisno ga ‘propirio‘. U jednom trenutku vidio sam iza sebe gusti crni dim koji je izlazio iz ‘auspuha‘, a kada sam zaustavio auto, iz njega je izlazila prilična količina vode. Definitivno je riječ o prljavom gorivu", rekao nam je Osječanin Ivan M. Automobil sada bez problema vozi, no odvest će ga ipak automehaničaru na pregled.

Darko P. iz osječkog naselja Retfala bio je pak na crpki kod Orašja krajem listopada. Nakon maksimalnog punjenja benzina, u blizini graničnog prijelaza Županja odjednom se upalila žuta lampica motora na instrumentnoj ploči i došlo je do "trokiranja" motora. "Nazvao sam svog automehaničara u Osijeku i nakon što sam mu opisao kako motor radi, i da sam ‘tenkirao‘ gorivo, rekao mi je da je prema svemu sudeći došlo do začepljenja filtra goriva, a možda su stradali i injektori. Uputio me do svog kolege u Županji i pokazalo se kako je bio u pravu. Filtar je bio začepljen, a mijenjao sam ga prije približno 8000 kilometara, a interval za njegovu promjenu je 40.000 kilometara, tako da je definitivno loše gorivo bilo u pitanju. Ispraznili smo gorivo kod mehaničara, stavili novi filtar i ulili novo gorivo. Motor sada radi, no zbrajajući kupnju goriva u BiH i troškove mehaničara, skup je bio odlazak u šoping", kaže nam Osječanin.

Ta dva slučaja možda su iznimka, a ne pravilo, jer svakodnevno nemali broj vozača, pogotovo onih koji žive blizu granice, hrli prema Bosni i Hercegovini upravo zbog ulijevanja znatno jeftinijeg goriva, koje zna, za pun rezervoar, biti i stotinjak kuna jeftinije od onog na hrvatskim crpkama. Kakvo je zapravo stanje s kvalitetom goriva u susjednoj zemlji? Gorivo koje se uvozi u Bosnu i Hercegovinu kontrolira se u manjem postotku, pa se onda mogućnost pojavnosti goriva loše kvalitete povećava.

Kršenje direktive


Toga problema svjestan je i Staša Košarac, ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa Bosne i Hercegovine. On je u travnju ove godine Savjetu ministara BiH uputio zahtjev za razmatranje nove odluke o kvaliteti tekućih naftnih goriva, kojom bi se omogućila upotreba najkvalitetnijih goriva europskih standarda u BiH. Košarac je istaknuo da je sadašnja odluka zastarjela u pogledu EU standarda koji se odnose na kvalitetu goriva i ekološke zahtjeve, a primjenjuje se standard iz 2002. godine. "Naša obveza je usvojiti novu odluku i primjenjivati europski standard iz 2018. godine, a ne kršiti direktive o sumporu i gorivima. Obveza nadležnih institucija je da, stalnim praćenjem tehnološkog napretka u proizvodnji tekućih naftnih goriva, rade na konstantnom podizanju kvaliteta naftnih goriva koja se plasiraju na tržište", istaknuo je Košarac.

Najveći problem tržišnih inspektora u BiH je kretanje robe između entiteta. Naime, inspektori iz Federacije BiH nisu ovlašteni kontrolirati goriva na benzinskim crpkama iz bosanskohercegovačkih entiteta, kao što ni inspekcija iz RS-a ne može kontrolirati uvoznike naftnih goriva sa sjedištem u Federaciji BiH. Ovakva situacija dodatno otežava mogućnost kontrole goriva jer je protok robe između entiteta slobodan, a tada se može dogoditi da poneke cisterne s gorivom koje opskrbljuju benzinske pumpe prođu bez kontrole.

Svi ti problemi u BiH hrvatske građane slabo zanimaju jer vozače zanima uglavnom samo ušteda. Stoga ne treba čuditi da se na prekograničnu vožnju, isključivo zbog jeftinijeg benzina ili dizela, kod Gunje (Brčkog), Županje (Orašja), Slavonskog Šamca (Šamca), Svilaja (Odžaka i Modriče), Slavonskog Broda (Bosanskog Broda), pa i uz višesatna čekanja na granici, odlučuje sve više hrvatskih državljana. Bez obzira na sve češće priče o lošem gorivu.



Milan Bugarić
MOGUĆE POSLJEDICE ZA AUTOMOBIL
Nekoliko različitih situacija vozač može osjetiti tijekom vožnje ako je gorivo “prljavo”, odnosno loše kvalitete. Prvo su problemi s ubrzavanjem, odnosno kada vozač pritisne papučicu gasa, a motor “odbije poslušnost”. Oklijevanje motora može biti simptom kontaminiranog goriva u internoj komori za izgaranje. Kasno ubrzavanje je najvidljivije kada pokušate naglo ubrzati, a ponekad automobil uopće to ne čini. Drugi problem su nepravilne promjene brzine, a koji se nastavlja na probleme s ubrzavanjem. Treći problem iskusio je i čitatelj Ivan M. kojemu se auto ugasio u vožnji. Do ovoga dolazi kada unutarnje izgaranje ne može stvoriti dovoljno snage potrebne za rad motora. Kod točenja lošeg goriva može se dogoditi da motor ima problema s paljenjem kada se u gorivu nalazi voda. Za to postoji više razloga, ali najvažnije je provjeriti ulje. I posljednji problem iskusio je Darko P., kojemu je otišao filtar za gorivo, koji inače filtrira prljavštine i sedimente i održava gorivo u spremniku čistim.

OGRANIČAVANJE NAJVIŠE CIJENE
Vlada je, podsjetimo, u listopadu posegnula za člankom 9. stavkom 2. Zakona o naftnim derivatima i donijela Uredbu o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata, kojom se maksimalne maloprodajne cijene s porezom na dodanu vrijednost određuju za motorne benzine Eurosuper BS 95, Eurosuper BS 98 i Eurosuper BS 100 u visini od 11,10 kuna po litri. Za Eurodizel BS određuje se maksimalna cijena od 11 kuna po litri. Te cijene vrijede 30 dana od stupanja uredbe na snagu. Taj članak govori da Vlada iznimno može radi zaštite potrošača i drugih opravdanih razloga uredbom propisati najvišu razinu maloprodajnih cijena naftnih derivata za neprekinuto razdoblje od najduže 90 dana.

Možda ste propustili...

STOŽER: U HRVATSKOJ 5341 NOVOOBOLJELIH OD COVIDA, UMRLO 76 OSOBA

U OBŽ preminulo devet pacijenata

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

U HRVATSKOJ 2.796 NOVIH SLUČAJEVA ZARAZE

U OBŽ preminulo još deset osoba

2

DAN OBRANE GRADA OSIJEKA

Tuga i sjećanje na heroje

3

DRUGA ADVENTSKA SVIJEĆA

Simbol mira u Osijeku upalile medicinske sestre