Ekonomija
USKLAĐENOST S TRŽIŠTEM RADA

RH u obrazovanje ulaže više od prosjeka EU-a
Objavljeno 3. srpnja, 2024.
Usklađenost znanja i vještina mladih s potrebama tržišta rada odnosno s potrebama poduzetnika i budućih poslodavaca treba biti u fokusu razvoja obrazovnog sustava jer obrazovanje može i mora biti snažna poluga razvoja pojedinca i cijelog društva. Hrvatska, naime, u obrazovanje ulaže gotovo 11 % proračuna te oko 5 % BDP-a godišnje, čime je iznad prosjeka EU zemalja.

Objavio je to između ostalog Hrvoje Stojić, glavni ekonomski analitičar Hrvatske udruge poslodavaca (HUP), u svojoj najnovijoj analizi.

Dodao je i kako poslodavci kroz Hrvatski kvalifikacijski okvir (HKO) aktivno utječu na identifikaciju potreba za znanjima i vještinama u zanimanjima kroz standarde zanimanja kako bismo imali kvalitetnije kurikulume u strukovnim srednjim školama i nove studijske programe na visokim učilištima.

- U suradnji s resornim ministarstvima nadležnima za rad te znanost i obrazovanje te uz podršku sindikata, HUP-a, Hrvatske obrtničke komore (HOK) i Hrvatske gospodarske komore (HGK) provođen je niz projekata izrade novih kurikuluma, uspostave regionalnih centara kompetentnosti u strukovnom obrazovanju te pripreme i odobravanja standarda zanimanja i kvalifikacija. Danas, kad su zadovoljeni brojni preduvjeti da novi strukovni kurikulumi zamijene zastarjele programe (uglavnom iz devedesetih godina prošlog stoljeća), nakon konsenzusa Vlade RH, poslodavaca i sindikata, partikularni interesi pojedinaca i grupa nastoje zaustaviti reforme. Struktura općeobrazovnog i strukovnog dijela novih kurikuluma kvalitetnije odgovara potrebnim znanjima i vještinama u strukovnim zanimanjima, što je godinama bio zahtjev poslodavaca i nedostatak postojećih kurikuluma. U novim strukovnim kurikulumima struktura i satnica nastavnih predmeta koji su obvezni na državnoj maturi i koji pružaju učenicima strukovnih škola mogućnost nastavka obrazovanja na visokim učilištima (hrvatski jezik, matematika, strani jezik), usklađena je sa strukturom i satnicom općih gimnazija, i to je, uz jačanje strukovnih sadržaja i njihovu relevantnost, ključni i nužni element reforme koju treba provesti nad svim strukovnim programima. Tako strukovnjaci imaju bolju podlogu za polaganje državne mature, a stari ih je kurikulum indirektno diskriminirao u pravu te ambicijama za visoko obrazovanje. Promjene u novom kurikulumu nužne su za razvoj više od 70 % naše srednjoškolske populacije, koliko već godinama upisuje strukovne škole, a tek 29 % učenika upisuje gimnazije. Pritom strukovno obrazovanje iznjedri gotovo polovinu budućih studenata s obzirom na to da 57 % strukovnjaka upisuje visoko obrazovanje. Njihov interes za studiranje je prema anketama veći od 70 % i u stalnom je porastu. Kako bi taj interes bio i realiziran, kao potencijalni sljedeći korak nužno je povećanje upisnih kvota na prirodoslovnim fakultetima s obzirom na to da ih ‘strukovnjaci‘ preferiraju u odnosu prema društveno-humanističkim smjerovima. Iako je u 2023. udio visokokvalificiranih stanovnika u dobi od 25 do 34 godine skočio za čak 3,2 postotna boda (pb), na na 38,7 %, Hrvatska i dalje za oko 5 pb zaostaje po udjelu visokokvalificiranih od prosjeka EU-a te za čak 18 pb ispod najuspješnijih članica EU-a - kaže Stojić. Z.Rupčić
Jačanje dualnog modela obrazovanja
“Dualni model obrazovanja pak može osigurati ubrzani prelazak mladih iz svijeta obrazovanja u svijet rada uz kontinuirano prožimanje ta dva svijeta, a u kontekstu očekivanog smanjenja radne populacije za više od 100 tisuća u iduće četiri godine postaje i nužan. HUP i granski sindikati zalažu se za jačanje instrumenta dualnog obrazovanja koji uz teoretsku nastavu omogućuje veliku satnicu za praktičnu nastavu. Takav model obrazovanja prepoznajemo kao najbolji za edukaciju učenika za strukovna zanimanja, prije svega u industrijskim sektorima te graditeljstvu”, navodi Stojić.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike