Novosti
UTOPIJA ILI REALNOST

Cjelodnevna nastava u svim hrvatskim školama moguća je za najmanje sedam godina?!
Objavljeno 20. siječnja, 2020.
Kritičari tvrde da je projekt nerealan * Ministarstvo blizu dogovora sa Svjetskom bankom

Ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak najavila je u ožujku prošle godine da planira, uz potporu Svjetske banke, uvesti cjelodnevnu nastavu, od 9 do 16 sati, za sve osnovne škole u Hrvatskoj. Ambiciozan je to projekt ako se uzme u obzir trenutno stanje školskih ustanova diljem zemlje, u kojima je rad organiziran u dvije, čak i tri, smjene, ali i činjenicu da za neke obrazovne programe nedostaje kadra. Inače, riječ je o jednoj od aktivnosti predviđenih Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije iz 2014. godine, kojom bi se učenicima i povećao broj nastavnih sati, trenutno jedan od najmanjih u Europi.

Ambiciozan projekt
"Od iduće godine krećemo u pilot-projekt cjelodnevne nastave u Hrvatskoj. U suradnji s europskim fondovima, plan je da sve škole prijeđu na jednu smjenu, da svi učenici budu u školi od 9 do 16 sati i roditelji više neće biti u obavezi ne samo plaćati instrukcije nego i s njima kod kuće raditi", istaknula je ministrica lani.

Na naš nedavni upit Ministarstvu znanosti i obrazovanja o tome kako napreduje realizacija projekta, odgovorili su da je cjelodnevna nastava u planu i da u tom smislu imaju potporu Svjetske banke, s kojom su u odmakloj fazi pregovora.

Komentirajući tu najavu, kao i realizaciju cijelog projekta, Eli Pijaca Plavšić, izvršna direktorica Foruma za slobodu odgoja, objašnjava da je riječ o zahtjevnom infrastrukturnom pothvatu. "To će biti najveći problem u većim gradovima, posebno u Zagrebu, gdje postoje škole s radom u tri smjene, a gradnja ili dogradnja škola potrajat će godinama. Upravo bi u gradnju uložila i Svjetska banka, a hoće li gradnja biti ostvarena u najavljenih pet do sedam godina, teško je reći. Uvođenje cjelodnevne nastave dobra je stvar jer će učenici više vremena provoditi u školi, pišući zadaće i odrađujući različite aktivnosti, zbog čega će im ostati više slobodnog vremena.

Ono što bi bilo dobro da se dogodi paralelno s uvođenjem cjelodnevne nastave jest i devetogodišnje osnovnoškolsko obrazovanje, čime bi se smanjio ukupan broj nastavnih sati na godišnjoj razini, jer bi bio raspoređen na tu dodatnu godinu. Eventualan problem ili izazov s kojim bi se trebalo suočiti jest i broj nastavnika, koji bi trebao biti veći, osobito u području prirodnih znanosti", zaključuje Pijaca Plavšić.

Da je riječ o ambicioznom projektu koji bi mogao zaživjeti tek u daleko budućem vremenu, smatra i predsjednik sindikata Preporod, Željko Stipić. "Mi trenutno u Hrvatskoj imamo jednu od varijanti cjelodnevne nastave, u obliku produženog boravka, koji, nažalost, nije jednak za svu djecu, nego ovisi o platnoj moći osnivača škole koji financira taj oblik obrazovnih djelatnosti. Tu postoji i problem iskorištavanja, jer se produženi boravak nerijetko smatra organiziranom skrbi o djetetu, pa često dobivamo prigovore da je dijete u produženom dok roditelj sjedi kod kuće i odgovara mu da je ono tamo, a, s druge strane, mjesto ne može dobiti netko kome je to nužno potrebno", objašnjava Stipić i dodaje da bi petogodišnji plan škologradnje, koji zahtijeva izdašna financijska sredstva, trebao biti vidljiv kao važna stavka u proračunu. "U projekcijama proračuna za sljedeće razdoblje ta stavka uopće nije vidljiva, što pokazuje koliko su ozbiljne takve najave", ističe Željko Stipić.

Teško provedivo
Ravnateljica Osnovne škole Bartola Kašića u Vinkovcima Adrijana Curković-Lasić kaže kako zna za projekt cjelodnevne nastave, koji će, kaže, u njihovoj školi biti nemoguće provesti bez gradnje novog objekta. "Trenutno radimo u dvije smjene, s 330 učenika, nemamo dovoljno prostora, čak ni kuhinju nemamo, a inače riječ je o montažnoj školi. Imamo građevinsku dozvolu za gradnju nove škole, ali čeka se nova lokacija europskih projekata kojima bi se financirala gradnja", objašnjava Curković-Lasić. Teško ostvarivim ovaj projekt smatra i ravnateljica požeške OŠ Julija Kempfa, Kornelija Sabljak, u čijoj školi 565 učenika zauzima sve raspoložive učionice u obje smjene. "Nemamo dovoljno prostora jer osim redovitih odjela imamo i posebne odjele za učenike s teškoćama u razvoju, kojima je prostor prilagođen, ne bi li se neometano kretali u invalidskim kolicima. Primjerice, Katolička osnovna škola u Požegi ima jednosmjensku nastavu, a ostale tri osnovne škole u gradu rade u dvije smjene i imaju problem s prostorom, koji je u našoj školi posebno izražen, s obzirom na to da se radi o objektu koji se smatra kulturnim dobrom, pa bi za njegovu rekostrukciju i dogradnju bile potrebne različite stručne službe", ističe Sabljak.

U Osječko-baranjskoj županiji od 72 matične osnovne škole 35 osnovnih škola radi u jednoj smjeni, 37 škola radi u dvije smjene, a produženi boravak organiziran je u 19 osnovnih škola na području Osijeka (osnivač Grad Osijek) i u tri osnovne škole kojima je osnivač Osječko-baranjska županija (OŠ Bilje, OŠ J. A. Ćolnića Đakovo i OŠ "V. Nazor" Čepin).

Ema Nenadić
preduvjet
OSNOVNA ŠKOLA TREBALA BI TRAJATI DEVET GODINA
Željko Stipić

sindikat Preporod

Trenutno u Hrvatskoj imamo jednu od varijanti cjelodnevne nastave, u obliku produženog boravka, koji, nažalost, nije jednak za svu djecu, nego ovisi o platnoj moći osnivača škole.
STALNO OPREMANJE I ODRŽAVANJE
Osječko-baranjska županija ističe da su u proteklih pet godina sve školske ustanove kontinuirano održavane i opremane: “Dogradilo se pet škola (OŠ Ladimirevci; OŠ Gorjani; OŠ kralja Tomislava, Našice, PŠ Markovac; OŠ “M. Gubec” Magadenovac, PŠ Marjanci i Medicinska škola Osijek), izgradilo se pet dvorana (Ugostiteljsko-turistička škola Osijek; OŠ Hinka Juhna, Podgorač; OŠ Lug; OŠ “V. Nazor” Feričanci, PŠ Donja Motičina i OŠ Satnica Đakovačka) te igralište Gimnazije A. G. Matoša u Đakovu. Osječko-baranjska županija provodi projekte energetske obnove zgrada i korištenja obnovljivih izvora energije u javnim ustanovama koje obavljaju djelatnost odgoja i obrazovanja. U prvoj fazi obnovljeno je 18 zgrada osnovnih i srednjih škola, a druga je faza još u provedbi i njome je obuhvaćeno 28 osnovnih i srednjih škola. U proračunu Osječko-baranjske županije za 2020. planiran je iznos veći od 137.000.000 kuna za realizaciju projekata energetske obnove zgrada osnovnih i srednjih škola, za izradu projektno-tehničke dokumentacije za gradnju ili dogradnju škola i učeničkih domova te za gradnju nove zgrade I. gimnazije Osijek, Srednje škole Donji Miholjac, kao i školskih sportskih dvorana OŠ Miroslava Krleže Čepin, OŠ “Matija Gubec” Magadenovac, PŠ Marjanci i OŠ Đakovački Selci.”
NAJMANJE OBVEZNE NASTAVE U EUROPI
Hrvatska ima najmanji broj sati obvezne nastave u Europi, prema izvješću Eurydicea, kažu u Ministarstvu znanosti i obrazovanja i objašnjavaju da je razlog znatno manjeg broja nastavnih sati, osim jedne od najkraćih školskih godina (175 dana/35 tjedana), i model dvosmjenske nastave. Također napominju da je Hrvatska jedina zemlja u Europskoj uniji s osmogodišnjim osnovnoškolskim obrazovanjem, koje bi u reformama trebalo promijeniti u devetogodišnji obvezni program. Ministrica Blaženka Divjak povezala je te “boljke” s ne baš dobrim rezultatima učenika u međunarodnim testiranjima, prevelikim brojem domaćih zadaća, ali i s problemima koje imaju roditelji zato što su djeca sama kad oni rade.
Možda ste propustili...

STRUČNJACI UPOZORAVAJU NA NEZDRAVE NAVIKE

Svaka četvrta osoba ima nealkoholnu masnu jetru

BRAČNI PAR RASPUDIĆ NAVODNO NAPUSTIO STRANKU

Sastavljanje lista za europske izbore izazvalo raskol u Mostu?