Objavljeno 12. rujna, 2023.
Čak 80 posto generacije Z, najpotentnijih potrošača, održivost smatra važnom
Tvrtke u brojnim industrijama, među kojima su telekomunikacije, IT, metali, maloprodaja, proizvodnja i gospodarenje otpadom, imaju priliku vratiti izgubljenu vrijednost u elektroničkom otpadu i ostvariti znatne zarade.
Svake se godine samo u SAD-u baci elektronički otpad vrijedan približno deset milijardi dolara, od kompjutorske opreme i uređaja preko ekrana do malih elektroničkih uređaja. Boston Consulting Group navodi izvješće Programa Ujedinjenih naroda za okoliš, prema kojem se očekuje da će se proizvodnja EE otpada do 2050. godine više nego udvostručiti, s 50 na 110 milijuna tona godišnje. U svijetu se reciklira samo 20 posto tog otpada, a izgledno je da će se bez planiranog upravljanja tim otpadom on samo povećavati. Prema posljednjim podacima Eurostata, Hrvatska je u 2020. godini premašila 65 posto odvojeno prikupljenog elektroničkog otpada, no nema dostupnih informacija o tome koliki udjel tog otpada je recikliran.
Velike prilike
Upravo u upravljanju EE otpadom i njegovu recikliranju, odnosno ponovnom korištenju vrijednih sirovina, BCG vidi velike prilike za telekome, IT tvrtke, maloprodajne lance, proizvođače elektroničke opreme i tvrtke za gospodarenje otpadom.
Naime, potražnja za sirovinama iz EE otpada raste, kako zbog činjenice da recikliranje i uvođenje elemenata cirkularne ekonomije traže potrošači, tako i zbog rasta troškova iskapanja sirovina.
A o kojim je sirovinama riječ? U EE otpadu najvrjedniji su metali poput bakra, zlata, srebra, platine i paladija, ali EE otpad sadrži i živu, kadmij i olovo, koji zagađuju okoliš i prijetnja su ljudskom zdravlju.
Primarna proizvodnja mnogih metala postaje sve skuplja, pada kvaliteta ruda i povećava se trošak iskapanja. Iako isplativost recikliranja EE otpada može varirati, malo je inicijativa koje mogu imati toliko sveobuhvatnih koristi, od postizanja klimatskih i okolišnih ciljeva, do zaštite ljudskog zdravlja, a sve kompanije u vrijednosnom lancu imaju različite prilike okoristiti se reciklažom EE otpada.
Za početak, sve veći broj kupaca razmatra održivost proizvoda koje kupuju. BCG otkriva kako čak 80 posto generacije Z održivost smatra važnim faktorom u donošenju odluka o kupnji, a 20 posto kupaca u toj skupini kaže da kupuju isključivo robne marke koje smatraju održivima. U anketi BCG-a 60 posto potrošača na osam svjetskih tržišta s velikom kupovnom moći čak kaže kako je razočarano dosadašnjim pokušajima kompanija da unaprijede svoju održivost te BCG u tome vidi priliku za one koji su spremni dodatno se istaknuti.
Upravljanje
Tvrtke i lokalne vlasti traže održiva rješenja za upravljanje otpadom. Tvrtke koje upravljaju EE otpadom u velikim količinama traže druge tvrtke s istim kapacitetima. Mnoge reciklažne tvrtke izbjegavaju preuzimanje određenih količina EE otpada zbog rizika i troškova, a neke nemaju kapacitet za velike količine ili ekonomičnu obradu.
Kompanije koje su uspjele postaviti elemente cirkularne ekonomije mogle bi na račun toga ostvariti i "zelenu premiju" u cijeni proizvoda. BCG i Svjetski gospodarski forum otkrivaju kako su potrošači sve spremniji platiti tu premiju.
Zanimljive su i mogućnosti za stvaranje nove vrijednosti upravo kroz izvlačenje sekundarnih sirovina iz EE otpada. Telekomi i IT tvrtke koje proizvode i instaliraju velik broj sklopnih ploča s velikom količinom plemenitih metala i rijetkih minerala mogu ozbiljno profitirati ako se odluče na izmjene dizajna proizvoda koje bi omogućavale cirkularni pristup proizvodnji i ponovno korištenje vrijednih sirovina.
EE otpad je ekonomičan izvor mnogih metala, od bakra, zlata i srebra, platine, paladija, nikla, olova i kositra, za kojima raste potražnja. Godine 2019. Svjetski ekonomski forum procijenio je globalnu vrijednost EE otpada na najmanje 62,5 milijardi dolara godišnje. SAD godišnje izgubi više od 100 tona (ili 6 milijardi dolara) zlata u nerecikliranom EE otpadu.
Uz široke društvene i ekološke prednosti - očuvanje prirodnih resursa, smanjenje korištenja odlagališta i ilegalnog odlaganja otpada, sprječavanje onečišćenja i očuvanje energije i vode - recikliranje EE otpada pomaže tvrtkama u postizanju njihovih ciljeva očuvanja prirode. Emisije iz taljenja i recikliranja sekundarnih metala obično su mnogo niže od emisija iz ekstrakcije primarnih metala. Stoga sve više proizvođača originalne opreme i telekomunikacijskih tvrtki postavlja ciljeve cirkularnosti, koje recikliranje EE otpada pomaže ispuniti. Apple, primjerice, radi na korištenju 100 % recikliranih i obnovljivih materijala u svojim proizvodima.
Zdenka Rupčić
Javni sektor ima potencijal potaknuti veće recikliranje elektroničkog otpada
Prikupljanje EE otpada može biti profitno središte za trgovce na malo. Prema anketi iz 2020. godine u časopisu Waste Advantage Magazine, 60% Gen Z i Millennial potrošača u SAD-u izjavilo je da nije upoznato s pojmom “električni i elektronički otpad”, a 57 % je reklo da nije svjesno utjecaja EE otpada na okoliš. Cirkularnost, koja nadilazi recikliranje, znači učiniti više s manje resursa. Ali čak i kada su namjere dobre, ekonomski poticaji mogu djelovati protiv cirkularnosti naglašavajući brza ažuriranja proizvoda i količine prodaje umjesto dugovječnosti proizvoda. To destimulira mogućnost popravka ili obnove, ometajući recikliranje. Javni sektor ima potencijal potaknuti veće recikliranje EE otpada preko zakonodavstva poput američkih država ili europskih regulatornih mjera. Zakoni o proširenoj odgovornosti proizvođača mogu obvezati tvrtke na financiranje recikliranja EE otpada. No, industrija također može riješiti izazove. Trgovci mogu poticati prikupljanje preko kuponskih ponuda za EE otpad. U isto vrijeme proizvođači trebaju prilagoditi svoje proizvode naglašavajući trajnost i popravljivost.
Sve je važnija briga za okoliš
Najveća je prilika u inovativnim modelima suradnje, poput partnerstava i zajedničkih ulaganja. Proizvođači, reciklažne tvrtke, trgovci i IT/telekomunikacijske kompanije moraju procijeniti svoju ulogu u ekosustavu otpada. Prvi je korak razumjeti tu ulogu, postaviti financijske i nefinancijske ciljeve te procijeniti potrebne kapacitete. Nadalje, potrebno je identificirati trenutačne prepreke kružnim rješenjima i prepoznati prilike. Testiranje partnerstava je ključno, s obzirom na sve veću važnost brige za okoliš. Konačno, početak treba biti postavljen kroz male pilot-programe koji se brzo proširuju, dok se dokazuje održivost rješenja uz smanjenje ulaganja i rizika. Iako je e-otpad izazov, fleksibilnost, kreativnost i suradnja mogu donijeti znatne koristi onima koji razmišljaju izvan ustaljenih lanaca opskrbe.
10
milijardi dolara vrijedan otpad u SAD-u bace svake godine