Kolumne
Đelo od Gisko "u gostima" Piše: Srđan Lukačević
Julija Perić: Znati prepoznati prilike ključna je poduzetnička kompetencija
Datum objave: 3. veljače, 2024.

Volontiranje i pomaganje nešto je što i inače pokreće ovu sveučilišnu profesoricu koja kroz brojne projekte i suradnje s profitnim i neprofitnim organizacijama daje doprinos rastu društva i zajednice u kojoj djeluje. Kao voditeljica Katedre za menadžment, organizaciju i poduzetništvo promovira poduzetništvo kao kompetenciju i način razmišljanja i djelovanja. Što to točno znači i zbog čega misli da su ljubaznost i pomaganje ključni elementi ispunjenog i smislenog života danas otkrivamo u razgovoru s prof. dr. sc. Julijom Perić.



JA i MI



Što je, prema vašem mišljenju, mjerilo osobnog bogatstva i što učiniti da ona postanu primarni fokus pojedinca?


- Sinu sam zalijepila na zid sliku na kojoj piše: "U svijetu u kojem možeš biti što god poželiš, budi ljubazan!" Doista mislim da, nažalost, jako lako donosimo zaključke o drugim ljudima ne razmišljajući kroz što oni prolaze, kakav im je dan, s čime se bore. Ne uspijevam uvijek, ali dajem sve od sebe da mi "kako si" ne bude samo usputni pozdrav, nego stvarni pokaz da sam tu ako nekome zatrebam. Jedna sam od onih koji su bili uvjereni da će nas pandemija promijeniti nabolje, da ćemo shvatiti koliko nam malo treba da budemo sretni i kako nikakav novac svijeta ne može zamijeniti zagrljaj ili stisak ruke. UBUNTU filozofija koju zagovaraju afrička plemena zapravo najbolje opisuje čemu težim i čemu, vjerujem, svi trebamo težiti: "JA postojim jer MI postojimo", odnosno "Kako ja mogu biti sretna ako je oko mene netko tužan".

Kroz svoje kolegije nastojite potaknuti studente i na preuzimanje odgovornosti i aktivno traženje prilika za osobni i profesionalni razvoj.

- Potičemo studente na poduzetnički način razmišljanja i djelovanja, bez obzira na karijerni odabir. Za nas poduzetništvo nije samo pokretanje poslovnog pothvata. Naša je vizija poduzetništva - poduzetništvo kao kompetencija, a to znači proaktivnost, inovativnost i preuzimanje odgovornosti za vlastite postupke neovisno o tome u kojem sektoru radimo. Naučiti prepoznati prilike - to je ključna poduzetnička kompetencija koju promičemo na fakultetu. Bez obzira na to jesmo li profesori, gradonačelnici, umirovljenici ili studenti, svi imamo odgovornost za upravljanje vlastitim životom. U okviru kolegija potičemo učenje kroz aktivno uključivanje u zajednicu, gostujuća predavanja, posjete poduzećima, organizacijama i institucijama te kroz organizaciju studijskih putovanja, filmskih projekcija, natjecanja, panela i konferencija. Na taj način nastojimo potaknuti studente ne samo da prepoznaju prilike za osobni i profesionalni razvoj nego i da nauče kako tražiti savjete, povezivati se i pretvarati prilike u konkretne aktivnosti, projekte ili poslovne pothvate.

Ovo je moj osobni dojam, vi ćete znati bolje. Čini mi se da Ekonomski fakultet posljednjih godina čini određene iskorake koji ga javnosti čine privlačnijim, atraktivnijim, modernim. Jesam li u pravu?

- Uvijek je lijepo kada to drugi primijete i kad vas pohvale. Da, na EFOS-u rade divni ljudi koji daju sve od sebe da pokažu kako se stvari mijenjaju, da smo fakultet koji vodi računa o svojim studentima, ali i zajednici u kojoj djeluje. Ulaganje u izgled fakulteta rezultiralo je ugodnim okruženjem prepoznatljivim studenatima i gostima. Pratimo trendove na tržištu rada, modificirali smo studijske programe, koji sada odgovaraju potrebama tržišta i aktivno surađujemo s našim dionicima (kroz kolegije, studentske udruge, udrugu Alumni EFOS). Projektima poput Upoznaj poslodavca, obilježavanjem različitih događanja poput Globalnog tjedna poduzetništva, EU tjedna i tjedna novca, te organizacijom različitih natjecanja, konferencija i događaja (Markethink, IT&TI, Kreativna riznica, Milenijsko natjecanje) stvaramo okruženje koje priprema studente za promjene i izazove koje nam svima donosi budućnost.

Za pojedinca i okruženje


Mentorica ste u Pravno-ekonomskoj klinici. Što organizacija donosi, komu je namijenjena i kakve su reakcije korisnika na usluge koje Klinika pruža?

- Pravno-ekonomska klinika zapravo je inovativan interdisciplinarni projekt Pravnog i Ekonomskog fakulteta u Osijeku koji pruža besplatne savjetodavne stručne usluge, u prvom redu osječkim malim i srednjim poduzećima. Ono što čini našu kliniku jedinstvenom je interdisciplinarni pristup rješavanju problema jer svaki slučaj, bio on pravne ili ekonomske prirode, uključuje suradnju studenata s oba fakulteta. Nijedan se slučaj ne rješava bez prisutnosti mentora (profesora, odvjetnika, sudaca te stručnjaka iz prakse), ali mentori samo usmjeravaju studente, a studenti sami istražuju problem i pronalaze potencijalna rješenja. Ove godine obilježavamo deset godina postojanja klinike kroz koju je prošlo približno 500 studenata. Sudjelovanje u radu Klinike pruža studentima izvrsnu priliku za eksperimentalno učenje, primjenu već stečenog znanja te stjecanje novih spoznaja i iskustava. Projekt posebno potiče umrežavanje studenata i omogućava rad u interdisciplinarnim timovima unapređujući ključne vještine poput komunikacije i upravljanja vremenom. Tijekom ovih deset godina podršku Pravno-ekonomske klinike potražilo je oko 300 klijenata. Klijenti najčešće traže savjete o sastavljanju ili tumačenju pravnih ugovora, odabiru pravnog oblika, istraživanju izvora financiranja, analizama tržišta ili sastavljanju poslovnog plana. Pristup je klijentima potpuno individualiziran, što stvara posebnu vezu između kliničara i klijenata na temelju koje klijenti mogu dobiti najbolje savjete. Klijenti posebno ističu predanost i trud studenata, kao i njihovu posvećenost u ispunjavanju očekivanja i pružanju kvalitetnog i stručnog savjeta bez ikakve naknade.

Jedna ste od autorica knjige Od osobnog razvoja do poduzetničkog djelovanja. Vjerujem da vas je sve dosada navedeno inspiriralo na pisanje ovog djela. Što ono donosi čitatelju?

- Knjiga je koncipirana kao svojevrstan vodič koji obuhvaća tri ključne cjeline usmjerene na ključne aspekte osobnog razvoja i poduzetničkog djelovanja. Prvi dio, "Put prema samoodređenju", ističe važnost razvoja samosvijesti, emocionalne inteligencije, upravljanje sobom, kako bi se izgradili čvrsti temelji za samorefleksiju i unutarnji rast. Drugi dio "Socijalni kapital i njegovo značenje za osobni razvoj " ističe važnost razvoja socijalnih veza i stvaranja vrijednosti za druge. Treći dio, "Poduzetničko djelovanje", usredotočen je na prepoznavanje, generiranje i iskorištavanje prilika ne samo za pokretanje poslovnih pothvata već i za poticanje proaktivnog i poduzetnog ponašanja u bilo kojoj aktivnosti koju preuzimamo. Knjiga potiče čitatelje da preuzmu odgovornost, aktivno traže prilike za osobni i profesionalni napredak, stvarajući pri tome i pozitivan utjecaj na svoju okolinu. Jako nam je važno da čitatelji shvate da poduzetništvo ne podrazumijeva samo stvaranje vrijednosti za pojedinca nego i za okruženje u kojem taj pojedinac djeluje.

Govoreći o knjigama, što čitate u slobodno vrijeme, koje biste naslove preporučili našim čitateljima?

- Obožavam Frederika Backmana, njegov humor i stil pisanja. Posebno bih preporučila knjigu Tjeskobni ljudi, koja, unatoč naslovu, uopće nije tjeskobna, nego na duhovit način potiče na razmišljanje o vlastitom životu. Od njega bih izdvojila i Sve što moj sin treba znati o svijetu i Prilika života. Jako volim čitati autobiografije, pa preporučujem i knjigu Ja sam Malala zbog njezine izrazito inspirativne priče koja potiče na razmišljanje o globalnim problemima i nepravednoj nejednakosti. Naravno, preporučujem i stručniju literaturu poput knjige To je bullshit, koju je uz VBZ izdala i naša udruga Alumni EFOS. Knjiga temeljito analizira problematiku dezinformacija naglašavajući kompleksnost izazova ne samo u prepoznavanju neistina već i njihovu suzbijanju.