Datum objave: 22. kolovoza, 2020.
Čovjek duge brade i mudrog pogleda svojim čarobnim kistovima neumorno stvara
nova inspirativna djela. Bilo da je riječ o slikovnicama, ilustriranim knjigama,
plakatima ili samostalnim radovima, promatrači imaju samo riječi hvale. Iako je
na sceni dugi niz godina, upućeni kažu da njegovo vrijeme tek dolazi, a
sretnicima nazivaju one koji njegove radove već imaju na svojim zidovima. Dražen
Jerabek, jedan od najcjenjenijih hrvatskih ilustratora današnjice, govori nam o
poslovnim planovima, umjetnosti, važnosti slikovnica i čitanja u svakodnevnom
životu.
PREDNOST
ILUSTRIRANJU
Odnedavno plivate u poduzetničkim vodama. Čime se bavi vaš Studio,
što nudite polaznicima, koje vještine stječu, kakav je odaziv i gdje se
zainteresiranu mogu prijaviti na programe?
- Da, istina je. Prošla je godina bila za mene vrlo značajna i puna promjena.
Nakon 25 godina rada u prosvjeti, napustio sam mjesto profesora u školi
Primijenjene umjetnosti i dizajna Osijek, kao i mjesto višeg umjetničkog
suradnika na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku. Shvatio sam da je došlo
vrijeme da se potpuno posvetim onomu što najviše volim raditi - ilustriranju, a
ova mi je odluka omogućila da svoje znanje, ideje i zamisli podijelim sa svima
koji su zainteresirani dalje razvijati svoje sposobnosti i ljubav za vizualnim
izražavanjem kroz ilustraciju. Rad Jerabek studija temelji se na poticanju
kreativnosti i razvijanju mašte kod djece i mladih te svih ostalih
zainteresiranih polaznika. Sam se tečaj ne bavi podukama iz crtanja i slikanja -
osim kada treba objasniti korištenje nekih likovnih tehnika - jer meni nije
bitno ima li netko dara za crtanje i slikanje ili nema. Stoga koristim već
prisutne sposobnosti i crtačke vještine polaznika kako bi ih nadogradili i
unaprijedili u svrhu užitka stvaranja i kreiranja te poticanja na razvoj ideja i
rješenja. U prvoj je godini odaziv polaznika bio izvrstan i istinski sam uživao
otkrivajući mnoge talente u svakoj skupini, ali i nove spoznaje koje smo
zajednički dijelili. Za jesen prijave će se odvijati nešto prije početka
sljedeće školske godine, a prijaviti se mogu, kao i do sada, svi od sedam godina
nadalje, bez obzira na to jesu li već dolazili i bili uključeni na radionicama
ili ne.
Slikovnica je najčešće prva knjiga u djetetovu životu uz
pomoć koje ono bogati fond riječi, razvija govor i maštu, pobuđuje emocije te
stvara naviku korištenja knjiga i razvija ljubav prema njima?
-
Slikovnica je doista prva knjiga, ili bi bar trebala biti, u djetetovu životu, a
kao takva ona čini most u jeziku i komunikaciji između unutarnjih djetetovih
doživljaja s vanjskim svijetom koji ga okružuje. Za dobru slikovnicu, osim
kvalitetnih ilustracija koje su primjerene određenoj dobnoj skupini, izuzetno je
važan i tekst. Tako je zapravo sinergija ključ kvalitetne slikovnice, gdje autor
teksta i autor ilustracije predstavljaju komplement zajedničke suradnje i
pridonose cjelokupnom doživljaju priče kroz tekst i sliku. Tek potpuna harmonija
i prožimanje ilustracije i teksta omogućuje potpuni doživljaj, čaroliju koju
može procijeniti jedini legalni čitatelj, a to je dijete
samo.
Opišite nam proces osmišljavanja ilustracije za određeni
tekst? Što ima presudnu ulogu?
- Tekst je svakako presudan u
oblikovanju mog likovnog izraza ili stila kod ilustriranja, tako da se odlučujem
za likovna rješenja tek kada se u dovoljnoj mjeri nađem inspiriran tekstom i
njegovim vlastitim doživljajem. Dakle, sadržaj me treba nadahnuti već kod prvog
čitanja, jer dok čitam tekst, u mome unutarnjem prostoru nastaju slike, scene i
doživljaj pročitanog koje ujedno inicira izbor tehnika kojima ću ovjekovječiti
odabrani tekst. Ako, u suprotnom, prilikom čitanja teksta izostane to nadahnuće,
onda o takvom tekstu razmišljam kao o nečemu u što se ne trebam
upuštati.
Jednom ste izjavili: "Ilustrator svojom vještinom
pretvara imaginaciju zadanog teksta u konkretan otisak obogaćujući,
nadopunjujući i likovno oblikujući izgovorenu ili napisanu riječ." Vaša suradnja
s autoricom Dubravkom Pađen Farkaš plodonosna je i uspješna. Kako izgleda vaš
zajednički put?
- Dubravka i ja već 12 godina uspješno
surađujemo po pitanju stvaranja slikovnica, koje su već od našeg prvog projekta
- Gospodin Otto i stari naslonjači - dale naslutiti da se krećemo prema
specifičnom području problemske slikovnice. Budući da smo i Dubravka i ja,
između ostalog, i pedagozi, temeljna ideja bila je kreirati projekt slikovnice
koja progovara i kroz tekst, i kroz ilustraciju o temama o kojima se s djecom ne
govori tako često (smrt, rastava roditelja, strahovi). Često održavamo radionice
za djecu, na kojima kroz rad na tekstu potičemo djecu na razmišljanje,
ekspresiju i djelovanje, te oslobađanje njihove kreativne energije. Budući da se
i jedan vid psihološke pomoći oslanja na biblioterapiju koja je nekako svoj
začetak našla početkom 20. stoljeća u američkim knjižnicama; shvatili smo i
Dubravka i ja da bi dobro bilo uskladiti naše vještine pisanja i crtanja, te
tako približiti i potaknuti vrijednost čitanja i ilustracije. Tako je naš
zajednički put obogaćen s već pet objavljenih slikovnica. Svakako ono što
smatram značajnim za našu suradnju je i ostvarena nagrađivana kazališna
predstava temeljena na slikovnici Nije me strah, koju je 2016. godine uspješno
režirala ruska redateljica Ljudmila Fedorova. Naš je sljedeći zajednički projekt
već započeta slikovnica, za koju imam i sam neke nove zamisli!
DUHOVNOST I
ZNANOST
Tijekom vaše dugogodišnje karijere nastali su brojni radovi koji su
predmet želja mnogih znalaca u Hrvatskoj i izvan nje. Čuvate li neke svoje
radove, koliko se teško od njih rastajete i gdje ih se može pogledati i
kontaktirati za kupnju?
- Moje se originalne ilustracije mogu,
naravno, kupiti za primjerenu cijenu s tim da me se prethodno kontaktira. U
pripremi je izrada moje web-stranice, pa će se i na njoj moći vidjeti koje su
ilustracije dostupne za kupnju i po kojoj cijeni. Bit će moguće naručiti i
otiske printeva ilustracija s doradama i mojim potpisom, po još pristupačnijoj
cijeni. U ponudi su i originalne ilustracije za slikovnice, ali njih zbog
promocija i izložbi ne prodajem najmanje tri godine nakon objavljivanja. Nije mi
teško rastati se od ilustracija, premda imam svoje "favorite" koji nisu na
prodaju, već su u trajnom autorovu vlasništvu... za sada. Dio se ilustracija
može pogledati na mojoj facebook-stranici preko koje me svi zainteresirani mogu
i kontaktirati.
Često vas se može vidjeti u GISKO-u. Što čitate,
što proučavate, koji su vam naslovi područje interesa osim umjetnosti?
Preporučite našim čitateljima nekoliko vrijednih naslova na koje ste tijekom
godina naišli.
- Da, čitam svakodnevno, a područje koje me
zanima oduvijek je bila duhovnost i neka područja znanosti. Tako sam s 12 godina
počeo čitati i pročitao knjige Ericha von Danikena koje su u to vrijeme bile
izišle iz tiska, kao što su Sjećanje na budućnost i Povratak zvijezdama. U to
sam vrijeme pročitao i svoj prvi hrvatski roman na tu temu - Svemirsku nevjestu.
Kako je to moje područje gdje se osjećam kao kod kuće, 2017. godine bio sam
dogovorio prijevod te napisao i predgovor za knjigu koja se bavi kontaktima s
izvanzemaljskim civilizacijama, pod nazivom Pripreme za prvi kontakt, autorice
Suzanne Lie Ph.D. Svakako su tu i drugi autori kao što su Steven Greer (Skrivena
istina - zabranjeno znanje), Sal Rachele i njegove knjige. Naravno, čitam i
druge naslove. Neke od onih koje su pobudile moju znatiželju i estetski užitak
su: Tihi zov Australije, trilogija Millennium, Oporuka, Javorov drvored,
Labirint duhova, Anđelova igra, Princ magle, Dobri sin, Stablo u zemlji Toraja,
sva izdanja Mitopeje, za prvo sam izdanje knjige MYTHOS-a Stephena Frya imao
čast raditi ilustracije i naslovnicu, a nađe se tu i poneka knjiga majstora
horora S. Kinga.