Kolumne
Putničke svaštarije Piše: Slobodan Kadić
Besplatni prijevoz? I mi bismo, ali niks!
Datum objave: 4. ožujka, 2020.

Ovih je dana Luxembourg s razlogom dospio u sve novine svijeta. Zamislite, tamošnji su gradski oci odlučili da od 1. ožujka gradski prijevoz postane besplatan. Pa zašto bi uzimali novac od svojeg naroda kada ga on već daje iz svojih plaća i poreza?

Nema tamo pohlepe, nitko neće izgubiti radno mjesto, a tradicionalno omrznuti kondori (kontrolori karata) - odlaze u ropotarnicu povijesti i postaju ljudi s osmijehom. Velikim se koncertom obilježio taj dan, a gotovo 600.000 stanovnika ima razloga za slavlje. Ukupno 41 milijun eura (koliko je potrebno za održavanje mreže javnog prijevoza) namaknut će se iz poreza, a karte za prvi razred vlakova i dalje će postojati, odnosno prodavat će se po sadašnjoj cijeni - 660 eura za godinu, 75 eura mjesečno ili šest eura dnevno, pa tko voli mekša sjedala i naslonjače, nek izvoli.
Skuplje od aviona
Nedavno sam se vratio iz Londona, u kojem me odavno ništa ne može iznenaditi. Letjeti u London je jeftino, često jeftinije nego "letjeti" gradskim prijevozom po Londonu. Dnevno je za vozikanje metroom, autobusom i tramvajem potrebno stotinjak kuna, koliki je maksimalni iznos koji vam mogu skinuti s vaše Oyster beskontaktne karte, a sve ovisi kojim zonama putujete. Možete je napuniti na bezbrojnim uređajima s minimalno pet funti i platiti gotovinom ili svim karticama. Ako planirate putovanje u London, svakako u proračun putovanja unesite i cijenu prijevoza iz zračne luke do hotela. Povratnu kartu od Lutona do željezničke postaje Victoria platio sam deset engleskih funti, ali sam je kupio dovoljno rano, što i vama savjetujem. Kako bi smanjili troškove gradskog transporta Londonom, nipošto ne zaboravite da postoji skupo i jeftino vrijeme. Ono skupo je radnim danima od 6.30 do 9.30 te od 16 do 19 sati. U sve druge sate te subotama, nedjeljama i praznicima vrijede jeftinije tarife. Kada vaše putovanje završi, ne vraćajte Oyster karticu, jer vrijedi doživotno, a nikada ne znate kada ćete u taj London opet skoknuti. Ah, nevjerojatno kako su Englezi socijalno osjetljivi, odmah se sjetim naših gradskih otaca, koji smatraju da je više bolje pa od putnika cijede i osam kuna za pojedinačnu kartu, što smatram drskim, ponižavajućim i bezobraznim. Svijetlom točkom (jednom od rjeđih) Milana Bandića smatram polusatnu kartu zagrebačkog ZET-a po cijeni od četiri kune, što svaki turist voli.Dok u Londonu i New Yorku za gradski prijevoz treba izdvojiti bogatstvo, prava suprotnost je u Budimpešti, Kijevu ili Moskvi. Dnevna karta u Budimpešti stoji samo 1650 forinti (40-ak kuna) i vrijedi točno 24 sata od trenutka poništavanja. Kijev je rekorder jer pojedinačna karta stoji nešto manje od dvije kune, a u Moskvi je nedavno skuplji javni prijevoz, pa tako za jedno putovanje metroom treba platiti 57 rubalja (oko šest kuna). To znači da se za taj iznos možete voziti cijeli dan i posjetiti sve prekrasne postaje metroa, koje podsjećaju na prvoklasne muzeje.Rado bih se raspisao o brojnim drugim bjelosvjetskim gradovima, ali nema mjesta, pa ću odmah skočiti na sočne i voćne cijene hrvatskog gradskog transporta. Kada ih čovjek ili putnik namjernik pogleda iz sfere životnog standarda i mizernih prosječnih plaća, pomisli da živimo u Danskoj ili Norveškoj.
Zemlja čudesa
Kada se nađete u Zagrebu i ne želite bježati od tzv. kondora ZET-a, pojedinačna karta, osim one jeftine polusatne, stoji sedam ili deset kuna (ovisno o minutaži, a kod vozača je sve skuplje) ili 15 kuna (noćna vožnja). Dnevna karta košta trideset, trodnevna 70, a tjedna – 150 kuna. Ako ste ljubitelj visina i dokonog alpinizma pa poželite vožnjicu zagrebačkom uspinjačom, to neizmjerno zadovoljstvo ima cijenu od pet kuna za gore ili dolje!? Grad Rijeka ima nešto kompliciraniji sustav gradskog prijevoza pa karta kupljena kod vozača u prvoj zoni i za jedno poništavanje stoji deset kuna, dnevna karta u prvo zoni – 20 kuna, a uz kombinaciju ostale tri – 34 kune. Pojedinačna zajednička karta kupljena u vozilu za jedno putovanje u prvoj tarifnoj zoni Splita (uključujući vožnju željeznicom na relaciji Kopilica -Split Luka – Kopilica) stoji 11 kuna i vrijedi 75 minuta od trenutka poništenja. A kakvo je stanje u našoj cvjetnoj dolini? Cijena karte za osječku prvu zonu jei 11, a za drugu -13 kuna, a treba kupiti i digitalnu karticu. Prodaju se i paketi jednokratnih karata, a ona dnevna stoji 35 kuna za obje zone. Dobro bi bilo da se i naši gradovi pokušaju ugledati na Luxembourg i omogućiti svojim građanima i turistima besplatni prijevoz.Ali, niks, mislim da to nije moguće u doglednoj budućnosti, pa ni tada. Možda nismo rođeni pod sretnom zvijezdom pa nemamo dobre gradske oce, koji misle na svoje građane, ali jedno je sigurno: od 1. ožujka, Luxembourg je za sve nas više od Švicarske - zemlja čudesa!