Datum objave: 23. listopada, 2023.
U razdoblju secesije na nekoliko je osječkih pročelja bila aplicirana
keramika u obliku pojedinačnih pločica u nizu ili geometrijski oblikovanih
kompozicija ili ispuna većih površina te elegantnih oslikanih kompozicija. Prema
dostupnim podatcima možemo pretpostaviti da su figurativne kompozicije nastale u
slavnoj tvornici keramike koju je 1868. u Pečuhu utemeljio Vilmos Zsolnay. Iza
prekrasnih slikovitih pročelja Zsolnayeva se produkcija najčešće može vidjeti u
obliku popločenja klinker-opekom, kojom su popločeni mnogi osječki haustori, a
njime su bile popločane i brojne osječke ulice. Dio Zsolnayeve tvorničke
produkcije možemo vidjeti tek ponekad, kada pri renovaciji podzemnih instalacija
iz kontejnera vire ulomci kanalizacijskih cijevi s pečatima te tvornice. Ti
najnevidljiviji Zsolnayevi proizvodi omogućili su upravo u razdoblju secesije
veliku komociju u životu grada, jer se u tom razdoblju razgranala kanalizacijska
mreža.

Najjednostavniji
je primjer Zsolnayevih pločica na pročeljima Osijeka kuća koju je 1905. sagradio
osječki odvjetnik Alfred Kästenbaum-Korsky prema projektu svog bratića,
budimpeštanskog arhitekta Ferenca Fischera. Ta ujedno jedina građanska kuća
sagrađena u stilu mađarske secesije u Osijeku pri vrhu dvaju znatno istaknutih
rizalita pročelja ima polja ispunjena jednobojnim kobaltnim pločicama. Pločice
se mogu pripisati Zsolnayevoj produkciji jer su arhitekt Ferenc Fischer i
vlasnik tvornice Zsolnay bili bliski prijatelji i suradnici, pa su tako
zasigurno naručene i te pločice. U Osijeku se nalaze još dvije izvrsne figuralne
kompozicije iz Zsolnayeve produkcije, a krase pročelje kuće Ilone Lucić u
Radićevoj i kuće Oskara Friml-Antunovića na Gajevu trgu. Obje je te secesijske
kuće projektirao i gradio osječki graditelj Ante Slaviček, koji je evidentiran
kao dobavljač različitih dekorativnih elemenata i proizvoda u Zsolnayevoj
tvornici. Kuća Ilone Lucić nad balkonskim ulazima prvoga kata ima pločice s
motivom razgranatih ruža koje se protežu cijelom površinom pločica. U toj je
kući pod Zsolnayevim ružama mladost proveo slavni hrvatski umjetnik, kipar,
slikar, lutkar, scenograf i kostimograf, akademik Zlatko Bourek.
Osim te
manje poznate slike na kući Friml, koju je 1903. projektirao i sagradio
graditelj Ante Slaviček, nalazi se alegorijska kompozicija Slobode s visoko
istaknutom bakljom. Ta kompozicija ispunjava središnji dio prvog kata pročelja.
Kompozicija Slobode vjerojatno je nastala u dosluhu s naručiteljem kuće,
osebujnim osječkim bibliofilom i kolekcionarom osječkih starina Oskarom
Friml-Antunovićem, koji je financijski potpomagao brojna osječka
kulturno-umjetnička društva i bio suradnik više muzeja. Zasigurno je njegov
utjecaj bio i pri izboru dekoracije atike koju krase dva golema krokodila.
Keramička slika Libertas s njegove kuće postala je zaštitni znak izložbe i
znanstvenog skupa posvećenih secesiji koji su se u organizaciji Hrvatske
akademije znanosti i umjetnosti, Zavoda za znanstveni i umjetnički rad u
Osijeku, Muzeja Slavonije, Galerije likovnih umjetnosti i Državnog arhiva u
Osijeku održali 1997. i 2001. godine.
Proizvodi u muzejima i kućama
U Zbirci arhitekture i urbane opreme Muzeja Slavonije čuva se nekoliko
primjeraka kanalizacijskih cijevi koji potječu iz zgrade Gradskog poglavarstva,
više primjeraka različitih klinker-opeka koje su služile kao podne pločice i
cigle za popločavanje mnogih osječkih ulica te nekoliko vrsta crijepa
proizvedenog 1906. za krov neogotičkog dvorca plemićke obitelji Mailáth de
Székhely u Donjem Miholjcu, koji je projektirao budimpeštanski arhitekt István
Möller. Na cijevima je vidljiv karakterističan pečat tvornice Zsolnay s
tornjevima katedrale, simbolom grada. Mnoštvo raznolikih ukrasnih i uporabnih
predmeta proizvedenih u toj tvornici čuva se u zbirkama Odjela umjetničkog obrta
Muzeja Slavnije, a i u mnogim kućama Osječani u vitrinama i na policama
ljubomorno čuvaju servise za jelo, kavu ili ukrasne predmete kojima se rado, s
posebnim ponosom, pohvale da su Zsolnayev proizvod.