Klisa, 13. 06. 2025., Zračna luka Osijek, ZLO, obilazak, detalji, ilustracije, prtljaga; prijava; let; zrakoplov; putnici; putnik; turist; turistiSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST
4.7.2025., 6:43
STRAHONJA O PERFEKTU, PEJIN O FUTURU

Zračna luka Osijek već je 45 godina na europskim radarima. Prvi zrakoplov poletio prema Zagrebu u lipnju 1980.

Zračna luka Osijek nije samo lokalna infrastruktura – nego zrcalo razvoja regije koja se ne odriče svog mjesta na karti modernog svijeta

Posljednjeg je dana svibnja Zračna luka Osijek obilježila punih 45 godina otkako je puštena u promet. Službeno je otvorena 31. svibnja 1980. godine, a prvi je let bio dva dana poslije, 2. lipnja, kada je JAT-ov DC-9 poletio iz Osijeka prema Zagrebu. U samom je začetku planirano da osnovna funkcija Zračne luke bude kargopromet, a kargoterminal otvoren je dvije godine nakon otvaranja putničkog terminala, odnosno 1982. godine.

Okupacija i devastacija

Iako je Zračna luka imala nešto putničkog, kao i kargoprometa, sve je to bilo vrlo skromno i daleko od planova njegova osnivača. Osijek je tada bio povezan sa Zagrebom, Beogradom, Splitom i Dubrovnikom, a letove je obavljao JAT sve do Domovinskog rata. U posljednjem redu letenja prije rata, u ljeto 1991. godine, Adria Airways letio je jednom tjedno u Split, a Croatia Airlines imao je dva tjedna leta za Split i za Dubrovnik. Od kraja lipnja 1991. Zračna luka Osijek bila je zatvorena zbog ratnih zbivanja, a posljednji je bio let Croatia Airlinesa prema Rijeci.

Klisa, 13. 06. 2025., Zračna luka Osijek, ZLO, obilazak, detalji, ilustracije, kontrolni toranj; unutrašnjost; kontrola letaSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST

Srpski je agresor okupirao područje Zračne luke, koja je uništena i opljačkana. Sustav i oprema dijelom su uništeni, a dijelom ukradeni i odvezeni u Beograd. Potpuno su uništenje spriječile mirovne snage Ujedinjenih naroda, koje su se ondje stacionirale. Ukupna je ratna šteta na Zračnoj luci iznosila oko šest milijuna tadašnjih njemačkih maraka. S obzirom na to da je područje na kojem se Zračna luka nalazila ostalo pod srpskom okupacijom sve do mirne reintegracije istočne Slavonije, godine 1995. Osječko-baranjska županija izgradila je kao privremeno rješenje Poslovno-športsku zračnu luku Čepin, koja zbog skučenosti prostora nikako nije mogla nadoknaditi onesposobljenost zračne luke u Klisi.

Nakon završetka mirne reintegracije okupiranog područja u sastav Republike Hrvatske, počela je i obnova Zračne luke Osijek, koja je osposobljena za promet u listopadu 2001. godine. Od 2002. godine ponovno se uspostavlja promet sa Zračne luke Osijek i u upotrebu stavlja obnovljen mali, ali funkcionalan putnički terminal te pista dimenzija 2500x45 metara kao i stajanka s četiri pozicije za zrakoplove veličine A320.

Avionom čak i u radnička odmarališta

Od početka je rada Zračne luke Osijek u njoj radila Osječanka Blanka Strahonja - prvo na poslovima balansera, potom na mjestu šefa smjene, rukovoditeljice prometno-tehničke službe, a nakon obnove od 2004. do 2012. godine bila je direktorica.

Klisa, 13. 06. 2025., Zračna luka Osijek, ZLO, obilazak, detalji, ilustracije, Blanka StrahonjaSNIMIO BRUNO JOBST

Blanka Strahonja

BRUNO JOBST

- U bivšoj je državi putnički promet bio samo na domaćim linijama, što je pokrivao JAT, a nešto malo letova pred Domovinski rat odradila je Croatia Airlines - prisjeća se Strahonja, dodajući kako je osnovni cilj izgradnje luke u bivšoj državi bio prijevoz roba.

Osim toga, kaže, drugi je razlog bio da bude alternativa Zračnoj luci u Beogradu. Podsjeća da je ipak prvo uveden putnički promet, a kada je izgrađen kargoterminal 1982. godine, počeli su kargoletovi iz cijele bivše države.

- Na našu su pistu dolazili avioni s robom iz Makedonije, BiH, Vojvodine… Velika Kladuša puno je koristila ovaj aerodrom, robu su dovozili kamionima, a mi smo sve to odrađivali. Sada se smanjilo tržište, nema više roba koje bi se slale avionima, tako da sada kargoletova više i nema - objašnjava Strahonja.

Tvrdi također da se u vrijeme do Domovinskog rata jako dobro poslovalo i svi su troškovi aerodroma bili pokriveni, redovito su se isplaćivale plaće, plaćali troškovi poslovanja i sve su obveze bile na vrijeme odrađene.

- Bilo je puno domaćih letova i bili smo povezani sa svim našim aerodromima. Avion je "spavao" u Osijeku i ujutro išao u Zagreb. Vraćao se popodne ili navečer iz Zagreba, i tako je bilo cijele godine. Ponedjeljkom i petkom bila je veza s Beogradom, a kroz sezonu su postojali letovi za Pulu, Rijeku, Zadar, Split i Dubrovnik po dva puta tjedno. Ljudi su putovali, cijene su vjerojatno bile prihvatljive i doista se puno letjelo. Avionima su putovali i zaposlenici naših tvrtki koje su imale radnička odmarališta na Jadranu. Vodovod ga je imao u Kuparima i jednom su tjedno oni letjeli. Jutarnjim su letovima za Zagreb putovali oni koji su letjeli dalje za inozemstvo - prisjeća se naša sugovornica.

Klisa, 13. 06. 2025., Zračna luka Osijek, ZLO, obilazak, detalji, ilustracije, check in, predaja kofera; prtljage; prijava; let; zrakoplovSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST

Naglašava da se kargoterminal, odnosno skladište koje i sada postoji, izgradio u to vrijeme te da je postojala ideja njegova proširenja i gradnje dodatnih kapaciteta uz prilaznu cestu prema glavnoj prometnici.

- U to smo vrijeme imali i dozvolu za rad Slobodne carinske zone, koja je tada imala smisla. Radila je na području Zračne luke, a imali smo i izdvojeni dio u Teini, međutim nikada to nije zaživjelo - kaže današnja umirovljenica Strahonja.

Prema njezinim riječima znatno je manji broj zaposlenih pokrivao cijeli posao oko prijema putničkih i kargoletova.

- Sjećam se situacije kada se rekonstruirala pista na aerodromu u Beogradu, pa je većina njihova prometa tada bila preusmjerena na Osijek. I to smo odrađivali zajedno s njihovim zaposlenicima bez problema. Također, kada su bili loši meteouvjeti u Beogradu, a avioni su bili u zraku, onda su se spuštali tu, kod nas. To su bile višestruko veće brojke prijema - naglašava Strahonja.

Prvi međunarodni let

Odlaskom mirovnih snaga UN-a iz Hrvatske krenulo se i s obnovom Zračne luke Osijek. Strahonja se prisjeća i tog vremena, za koje kaže da nije bilo nimalo lako.

- Bilo je teško jer je trebalo krenuti sve opet ispočetka. Croatia je krenula s domaćim letovima, ali popunjenost nije bila baš zadovoljavajuća. Trebalo je vratiti naviku ljudi da lete i s tim smo se borili. Bilo je čarter-letova kojima su dolazile sportske ekipe, poslovni ljudi, slijetali su mali poslovni avioni, ali domaći putnički promet baš nije toliko zaživio. I tada su postojale linije sa Zagrebom i, u sezoni, za Split i Dubrovnik - kaže Strahonja.

Klisa, 13. 06. 2025., Zračna luka Osijek, ZLO, obilazak, detalji, ilustracijeSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST

S vremenom su se osim Croatia Airlinesa počele pojavljivati i manje kompanije s manjim zrakoplovima poput Trade Aira, koji je češće išao prema moru i Zagrebu. Prvi je međunarodni let Zračna luka Osijek uspjela ispregovarati s Germanwingsom za Köln.

- Köln nam nije bio posebno zanimljiv jer smo mi htjeli Stuttgart, ali su oni forsirali Köln, jer im je ondje bila baza. I to je bila jako dobra popunjenost. Dok je Benetton imao u Osijeku tvornicu, poslovni su ljudi imali petkom i ponedjeljkom liniju za Italiju, za Treviso. Nakon toga smo uspjeli dogovoriti s Ryanairom - nabraja Strahonja dodajući kako je Zračna luka Osijek službeno ponovno otvorena 2. prosinca 2001. godine, a u veljači 2002. krenuo je promet.

Ribe iz Tanzanije, krave iz Afrike...

Ističe kako su uspjeli sačuvati jezgru licenciranih radnika iz vremena bivše države i da ih je bilo malo, ali su uspijevali pokrivati posao. Podsjeća također da je i u tom poslijeratnom razdoblju bilo kargoletova.

Klisa, 13. 06. 2025., Zračna luka Osijek, ZLO, obilazak, detalji, ilustracije, zaposlenik; radnikSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST

- Ribe su dolazile iz Tanzanije velikim zrakoplovima za talijanskog uvoznika. Bio je to veliki i jako dobar posao, na kojemu smo dobro zaradili. Pokušaj je bio da tim avionom u Afriku šaljemo proizvode Limexa, ali je ostalo na pokušaju. Dolazile su i krave iz Kanade, i to Boeingom 747. Bilo je to samo slijetanje po gorivo, ali i od toga smo jako dobro zarađivali - napominje Strahonja.

Na upit kako bi iz sadašnje perspektive ocijenila vrijeme dok je vodila ZL Osijek, Strahonja kaže kako je relativno zadovoljna onim što su uspjeli napraviti.

- Nadala sam se, međutim, da ću u svom radnom vijeku dočekati da ZL Osijek postane veliki aerodrom, ali uvijek je to borba. Nikada niste sigurni, čak i kada postignete dogovor, da će to biti realizirano, nešto se nepredviđeno dogodi i ostanete bez tog posla unatoč dogovoru. Kada smo dogovorili let Wizz Aira za Basel, nitko nije računao na uspjeh, ali bio je uvijek pun. Ljudi putuju u London, i to ne samo naši ljudi nego iz cijele regije. Definitivno nismo destinacija koja trpi visoke cijene karata - zaključila je bivša zaposlenica i direktorica Zračne luke Osijek, koja je u njoj provela svoj radni vijek i s radošću se sjeća toga vremena i raduje se svakoj njezinoj novoj godišnjici i uspjehu.

Stabilan i održiv rast

Krajem travnja ove godine na čelo Zračne luke Osijek imenovan je Tihomir Pejin, koji ima jasno definiranu razvojnu strategiju. Iako broj letova i putnika u 2025. godini ostaje na razini iz 2024. zbog rekonstrukcije terminala, sve su aktivnosti usmjerene na stvaranje preduvjeta za znatan iskorak u nadolazećim sezonama.

Klisa, 13. 06. 2025., Zračna luka Osijek, ZLO, obilazak, detalji, ilustracije, Tihomir Pejin - direktor ZLOSNIMIO BRUNO JOBST

Tihomir Pejin

BRUNO JOBST

- Zračna luka Osijek ima jasan plan stabilnog i održivog rasta. Tijekom 2025. godine očekujemo da broj letova i putnika ostane na razini iz 2024., s obzirom na to da je u tijeku rekonstrukcija putničkog terminala te u ovoj godini nije došlo do širenja mreže linija. Fokusirani smo na nastavak suradnje s postojećim avioprijevoznicima i privlačenje novih linija, osobito međunarodnih. Dugoročno, cilj nam je pozicionirati Osijek kao stabilnu i efikasnu regionalnu zračnu luku, prepoznatljivu po kvaliteti usluge i povezanosti - ističe Pejin.

Klisa, 13. 06. 2025., Zračna luka Osijek, ZLO, obilazak, detalji, ilustracije, 45 paralela - putnička agencija ZLOSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST

Posebno naglašava veliku rekonstrukciju i dogradnju postojećeg putničkog terminala vrijednu 14,3 milijuna eura.

- Projekt obuhvaća energetsko unaprjeđenje, povećanje kapaciteta s 200.000 na 400.000 putnika godišnje, kao i usklađivanje s pravilima šengenskog prostora (razdvajanje Schengen i non-Schengen tokova putnika). Ovim zahvatom moderniziramo operativne i sigurnosne kapacitete terminala, a putnicima omogućujemo veću udobnost i brži protok. Rok je za završetak radova travanj 2026. godine - podsjeća i dodaje da ZL Osijek, Grad Osijek, Osječko-baranjska županija i drugi dionici zajedno, sinergijski pokreću razvoj regije.

Smatra da je, ako želimo izgraditi održivu zračnu povezanost, nužno paralelno razvijati sve elemente destinacije – od smještajnih kapaciteta i dodatnih sadržaja do prometne i turističke infrastrukture.

- Vjerujemo da zajedničkim angažmanom možemo izgraditi prepoznatljivu i konkurentnu regiju koja će privući putnike i investitore. Zračna luka Osijek kontinuirano ulaže u promociju i prema avioprijevoznicima i prema krajnjim korisnicima. Kada govorimo o B2B komunikaciji, možemo s ponosom reći da nas danas prepoznaju svi relevantni partneri, što je rezultat sustavnog i ciljanog rada posljednjih godina. S druge strane, sve više pozornosti poklanjamo komunikaciji prema javnosti, osobito kroz digitalne kanale. Društvene mreže i online oglašavanje omogućuju nam da brzo i efikasno dopremo do velikog broja korisnika, a rezultati kampanja iz 2024. to jasno pokazuju. Naravno, otvoreni smo i prema suradnji s tiskanim i elektroničkim medijima, osobito kada je riječ o temama od javnog interesa, poput nove infrastrukture, otvaranja linija ili promotivnih kampanja. Naš je cilj jasna, transparentna i pravovremena komunikacija bez obzira na kanal - ističe Pejin.

Klisa, 13. 06. 2025., Zračna luka Osijek, ZLO, obilazak, detalji, ilustracije, predaja kofera; prtljaga; prijava; let; zrakoplov; putnici; putnik; turist; turistiSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST

U bližoj budućnosti ZL Osijek vidi kao modernu, funkcionalnu i međunarodno povezanu regionalnu zračnu luku.

- S rekonstruiranim terminalom, udvostručenim kapacitetom, boljim iskustvom za putnike te jasnom infrastrukturnom i tržišnom strategijom, stvaramo temelje za rast prometa, jačanje konkurentnosti i privlačenje novih aviokompanija. Perspektiva Zračne luke Osijek usko je vezana uz razvoj Osijeka i istočne Hrvatske. Kroz partnerski odnos s Gradom, Županijom i državnim institucijama radimo na stvaranju uvjeta za dugoročni rast, veću vidljivost regije i bolju prometnu povezanost s Europom i svijetom - zaključuje Pejin.

S obzirom na povijest, ratne traume, obnovu iz ruševina i sadašnju ambiciju, priča Zračne luke Osijek nije samo lokalna infrastruktura – nego zrcalo razvoja regije koja se ne odriče svog mjesta na karti modernog svijeta. 

OSNAŽUJEMO NAŠ ZRAČNI MOST PREMA EUROPI I SVIJETU

IVAN RADIĆ, gradonačelnik Osijeka

Gradonačelnik Osijeka Ivan Radić ističe kako je za rast i razvoj Osijeka u istinsku metropolu Slavonije i Baranje itekako važna Zračna luka Osijek.

- Ona je naš zračni most prema Europi i svijetu. I zato je važna obnova putničkoga terminala vrijedna 14,3 milijuna eura. U ovom trenutak to je, uz završetak dionice autoceste prema mađarskoj granici, jedna od najvećih kapitalnih investicija u prometnu infrastrukturu na području istočne Hrvatske.

Grad Osijek, kao jedan od suvlasnika Zračne luke, subvencionira zračne linije, za što smo u posljednje četiri godine izdvojili gotovo milijun eura. Rezultiralo je to ponovnim pokretanjem međunarodnih letova. Naime, 2021. godine, kada sam postao gradonačelnik, nismo imali ni jedan međunarodni let. Danas ih imamo dva, za Muenchen i London. Također su vraćeni i PSO letovi kojima je Osijek zračnom linijom spojen sa Zagrebom, Splitom, Rijekom, Dubrovnikom, Zadrom i Pulom. S više letova raste i broj putnika koji je u odnosu prema 2021. godini povećan za četiri puta.

S novim putničkim terminalom, koji će u cijelosti udovoljavati suvremenim sigurnosno-prometnim standardima, Zračna luka Osijek bit će privlačnija putnicima, zrakoplovnim kompanijama i investitorima koji žele ulagati u osječko gospodarstvo.

Uz tradiciju dugu 45 godina i ovo veliko ulaganje u infrastrukturu Zračne luke Osijek, očekujemo njezin daljnji rast baš kao što, gospodarski i turistički, raste grad Osijek - zaključuje Radić.

OJAČAVAMO ULOGU ZL-a OSIJEK U GOSPODARSKOM RASTU REGIJE

NATAŠA TRAMIŠAK, osječko-baranjska županica

 

Unaprjeđivanje rada Zračne luke Osijek jedan je od najvažnijih ciljeva Osječko-baranjske županije, ističe županica Nataša Tramišak te najavljuje da će u idućem razdoblju OBŽ provesti niz ulaganja kako bi se dodatno ojačala njezina uloga u gospodarskom i prometnom sustavu regije.

- Ključni je korak u tom smjeru realizacija projekta obnove putničkog terminala vrijednog 14,3 milijuna eura, čime će se znatno unaprijediti kvaliteta usluga prihvata i otpreme zrakoplova, kao i prijevoza putnika. Kao županicu posebno me raduje pozitivan trend rasta – u 2024. godini kroz Zračnu luku prošlo je 45.756 putnika, što je gotovo 9000 više nego u 2023., a taj ćemo trend dodatno osnažiti ulaganjima i u putnički i u kargopromet. Otvorit ćemo prostor za nova partnerstva s međunarodnim zrakoplovnim kompanijama, unaprijediti redove letenja te aktivno uključiti domaće proizvođače i špeditere u korištenje zračnog prijevoza za izvoz. U tom ćemo kontekstu raditi na pozicioniranju Zračne luke Osijek kao kargočvorišta za širu regiju srednje i jugoistočne Europe - ističe Tramišak.

Drži kako je razvoj prometne infrastrukture, a osobito zračnog prometa, od presudne važnosti za gospodarski rast Osječko-baranjske županije, a Zračna luka Osijek jedan je od ključnih nositelja tog razvoja te najavljuje i dalje snažno ulagati u njezine kapacitete, modernizaciju i međunarodnu prepoznatljivost.