Osijek, 28. 07. 2022, TC Portanova, razgovor s Danijelom i Danijelom Balazicem, invalidom i njegovim iskustvima s turistickih putovanja.snimio GOJKO MITIĆ
GOJKO MITIĆ
18.9.2024., 07:15
ZLOPORABA PARKIRALIŠTA ZA OSOBE S INVALIDITETOM

Balažić: Možemo si i platiti parkiranje, imamo inkluzivni dodatak. Samo da ima mjesta

Danijel Balažić iznosi svoja iskustva iz svakodnevnog života i nudi rješenja

Osobama s invaliditetom mobilnost je jedan od osnovnih preduvjeta za uključivanje u svakodnevne aktivnosti i u život zajednice. Stoga nije čudno što kao poseban problem u ostvarivanju te mobilnosti naglašavaju nepropisno parkiranje na mjesta obilježena za vozila osoba s invaliditetom, kao i kronično nedovoljan broj takvih mjesta. Međutim, širok je i spektar prepreka koje se odnose na parkiranje vozila, od nedostatka parkirališnih mjesta ili nepropisno uređenih parkirališnih mjesta označenih za vozila namijenjena osobama s invaliditetom do nepropisnog parkiranja na takva mjesta i zloporabe znaka pristupačnosti, odnosno parkirališne karte, ili pak uvjeta za ostvarivanje prava parkiranja na ta mjesta.

Tuđa parkirna karta

Osobe s invaliditetom upozoravaju i na parkirana vozila u kojima nije propisano istaknuta Europska parkirališna karta za osobe s invaliditetom, na zloporabu tuđe parkirališne karte i parkiranje na ta mjesta a da se pri tome vozilom ne služi osoba s invaliditetom, zatim na parkiranje preblizu ili djelomično preko obilježenih parkirališnih mjesta, bez ostavljanja dovoljnog razmaka potrebnog da osobe s invaliditetom iziđu iz svog vozila.

Na sve je te probleme nedavno upozorio i pravobranitelj za osobe s invaliditetom Darijo Jurišić uputivši policijskim upravama i gradovima u Hrvatskoj preporuke čijom bi se primjenom taj problem smanjio, ali i u svih sudionika u prometu podigla razina svijesti o važnosti pristupačnih parkirališnih mjesta za vozila osoba s invaliditetom.

No kako to stvarno izgleda u svakodnevnom životu osoba s invaliditetom, pitali smo Danijela Balažića, predsjednika Udruge paraplegičara i tetraplegičara UPIT Osijek, koja okuplja isključivo osobe koje se kreću s pomoću invalidskih kolica.

- Od prvog dana kada smo osnovali Udrugu, vodimo borbe s tim kako da potaknemo policiju da češće identificira osobe koje u vjetrobranskom staklu istaknu parkirnu kartu koja osobama s invaliditetom omogućava parkiranje na mjesta označena znakom pristupačnosti. U pravilu, osobno to i odgovorno tvrdim, ljudi najčešće takvu kartu zloporabljuju tako što same osobe s invaliditetom daju članovima svojih obitelji da se njima koriste i zloporabe ih, ili se pak članovi njihovih obitelji bez njihova znanja time koriste. Definitivno smo za sankcioniranje takvih osoba, da konačno policija radi svoj posao temeljito, što znači da nije dovoljno samo provjeriti stoji li u vjetrobranskom staklu takva oznaka, odnosno parkirna karta, nego da i identificira je li u vozilu osoba koja je vlasnik te parkirne karte i na čije je ime ona izdana - pojašnjava Balažić.

Napominje da od promjene zakona te od kada je Agencija za komercijalnu djelatnost preuzela izdavanje Europskih parkirališnih karata za osobe s invaliditetom u Udruzi imaju jako velik broj prigovora, s obzirom na to da su te parkirne karte sada dobile i osobe koje nekada nisu na njih imale pravo.

- Potpuno razumijem hendikep osobe koja, primjerice, nema bubreg, ali doista ne vidim razlog zbog čega bi se ona koristila pristupačnim mjestom za parking s obzirom na to da je ono prvenstveno namijenjeno ljudima koji su u kolicima ili se koriste nekim ortopedskim pomagalom. Naime, osobe u kolicima mogu izići ili ući u auto isključivo ako su vrata vozila potpuno otvorena - kaže predsjednik osječke udruge UPIT.

Ponavlja da je, prema njegovu mišljenju, najveći problem policija, koja nikada ne identificira osobu koja je tu kartu stavila u vjetrobran.

- Zadovoljava ih samo forma, dovoljno im je da je karta u vjetrobranu, a to tko je tu kartu ondje stavio i tko se koristi tim parkirnim mjestom njih se ne tiče. Molili smo policiju da jedan dan u mjesecu na ključnim mjestima za parkiranje u gradu postavi nekoga makar u civilu i da lovi takve osobe. Nismo tražili puno, jedanput mjesečno, jer kada bi se to pročulo, rezultati bi brzo bili vidljivi. Nažalost, naše ljude moraš oplesti po džepu - smatra Balažić.

U Udruzi su, kaže, zainteresirani i za opciju koju imaju neke druge zemlje, a koja bi mogla i u nas dovesti do rješavanja problema zloporabe parkirne karte namijenjene osobama s invaliditetom.

- U nekim državama, naime, parkirno mjesto sa znakom pristupačnosti nije besplatno. Svaka osoba s invaliditetom koja danas ima pravo na parking dobiva inkluzivni dodatak (novčani, nap. a.), koji prije nije imala. Znači, ako dobivam taj inkluzivni dodatak, mogu si onda priuštiti i da platim parking u gradu. I uvjereni smo, da se ta parkirna mjesta naplaćuju, onda ne bi bilo zloporaba, bar ne u sadašnjoj mjeri. U pravilu ljudi se tim parkirnim mjestom koriste zato što je besplatno - odlučan je Balažić.

Kazniti i vlasnika karte

Napominje kako su, prema njegovu mišljenju, najveći problem osobe s invaliditetom koje dopuštaju da članovi njihovih obitelji to čine, te zbog toga smatra da i oni trebaju platiti kazne. Uvjeren je da osobe kojima karta doista treba i koje shvaćaju u čemu je problem parkirnu kartu neće tek tako prepustiti drugome.

- Nisam pobornik specijalnih povlastica. Ljudi dobivaju inkluzivni dodatak i mogu platiti ulaznicu za kino, kazalište ili nogometnu utakmicu. Tvrdim da si mogu to priuštiti, a ne moliti za to. Nisam za karitativni pristup - zaključuje Balažić.

Pitali smo osječku policiju koliko je prekršitelja koji su zloporabili parkirnu kartu za osobe s invaliditetom otkrila u cijeloj 2023. godini i u prvih osam mjeseci ove godine. Odgovaraju kako je došlo do promjene zakonskog okvira koji regulira parkiranje na mjestima za invalide, ali i ostale povlastice u prometu, jer se do 15. studenoga 2023. u sankcioniranju tih prekršaja primjenjivao čl. 40. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, a od tog se datuma primjenjuje Zakon o povlasticama u prometu.

OSIJEK- 24.06.2020., Podrucni ured Pravobranitelja za osobe s invaliditetom, akcija nadzora koristenja parkiralisnih mjesta za osobe s invaliditetom prometne policije PU Osjecko-baranjske.Foto: Andrea Ilakovac

Akcija nadzora korištenja parkirališnih mjesta za osobe s invaliditetom - Arhiva

Andrea Ilakovac

- On u članku 8. propisuje da "osobe s invaliditetom s 80 posto ili više postotaka tjelesnog oštećenja. odnosno osobe s invaliditetom kod kojih je utvrđeno tjelesno oštećenje koje ima za posljedicu nesposobnost donjih ekstremiteta 60 posto ili više, odnosno vozila udruga osoba s invaliditetom ostvaruju pravo na izdavanje Europske parkirališne karte za osobe s invaliditetom.

Europska parkirališna karta za osobe s invaliditetom javna je isprava koja omogućava pravo na parkiranje vozila kojima se prevoze osobe s invaliditetom na parkirališno mjesto koje je za tu svrhu posebno obilježeno, a označava se simbolom znaka pristupačnosti. Europska parkirališna karta za osobe s invaliditetom vrijedi samo kada vozilom upravlja osoba s invaliditetom ili se ta osoba nalazi u vozilu. Pravila korištenja parkirališnih mjesta koja su obilježena znakom pristupačnosti, kao i korištenje ostalih parkirališnih mjesta od strane osoba s invaliditetom uređuju jedinice lokalne samouprave na svom području", pojašnjavaju iz policije.

Navode također da se novčanom kaznom od 300 do 1000 eura može kazniti za prekršaj osoba koja svoju Europsku parkirališnu kartu za osobe s invaliditetom ustupi drugoj osobi na korištenje te se može oduzimanjem Europske parkirališne karte za osobe s invaliditetom privremeno onemogućiti njezino korištenje u trajanju od jednog mjeseca do dvije godine. Napominju još da su uz policiju za provođenje zakonske regulative nadležni i inspektori Ministarstva za pomet te prometni i komunalni redari.

Znak pristupačnosti

- Možemo izvijestiti da u promatranom razdoblju nisu utvrđene situacije u kojima se nepobitno moglo utvrditi da je osoba svoju Europsku parkirališnu kartu ustupila drugoj osobi koja nema prava koristiti se tom povlasticom. Tu je bitno istaknuti da su se svi korisnici nacionalnog znaka pristupačnosti njime mogli koristiti do 15. svibnja 2024., a nakon toga datuma, prema čl. 23. Zakona o povlasticama u prometu, nacionalni znak pristupačnosti ne omogućava pravo parkiranja na mjesta rezervirana za vozila invalida, nego je za tu povlasticu potrebno imati Europsku parkirališnu kartu - odgovaraju iz PU osječko-baranjske.

Poručuju da su na području grada Osijeka od 15. svibnja 2024. u postupanjima prema vozilima u mirovanju, odnosno parkiranim na mjestima za invalide, policijski službenici bili iznimno tolerantni nastojeći omogućiti na taj način svim građanima koji imaju pravo, a to nisu učinili da zamijene svoj nacionalni znak pristupačnosti Europskom parkirališnom kartom, te da zbog promjene zakonodavstva ne uskraćuju pravo na povlasticu.

Najavljuju kako će policijski službenici nastaviti provoditi pojačani nadzor korištenja tom povlasticom ispravnim korištenjem Europskom parkirališnom kartom.