Autocesta do Mohača u Mađarskoj nije besplatna
Vinjete za Mađarsku ne mogu se kupiti na prodajnim mjestima u Hrvatskoj
Gradnjom pet kilometara duge dionice autoceste A5 od Belog Manastira do Mađarske završen je hrvatski dio koridora 5C.
U cijelosti će, doduše, cijela priča zaživjeti tek kada bude izgrađen dio koridora kroz Bosnu i Hercegovinu, gdje je do sada završeno samo 130 od 330 potrebnih kilometara. Potrebno je, dakle, 2,5 puta kilometara više nego što čini hrvatski dio koridora (88 kilometara), čija je izgradnja prilično dugo trajala. No, kako bilo da bilo, Slavonci, Baranjci i ostali korisnici autoceste A5 u Mađarsku se mogu zaputiti zaobilazeći obične prometnice, te u Budimpeštu iz Osijeka stići za približno dva sata.
Visoke kazne
Premda je velik broj Hrvata i do sada kroz Mađarsku vozio autocestama, nije na odmet podsjetiti na neka pravila i obveze zbog nepridržavanja kojih su naši sjeverni susjedi poprilično rigorozni. To više što se počela voditi javna rasprava o tome može li se, primjerice, od Belog Manastira do Mohača (odnosno prvog čvora prema tom mađarskom gradu) novom autocestom voziti besplatno. Mađarski portali navode kako je e-vinjeta nezaobilazna stavka za svakoga tko planira vožnju kroz tu srednjoeuropsku zemlju, bilo na putu prema Austriji, Slovačkoj, Rumunjskoj bilo kao dio dulje europske ture.
- Mađarska ima gustu i dobro povezanu mrežu autocesta, koje su većinom pod naplatom, a elektronička vinjeta obvezna je za gotovo sve dionice. Bez nje čak i kratka vožnja može rezultirati visokom kaznom, ističu, navodeći kako se kazne kreću od 18.750 do 74.970 forinti (otprilike od 48 do 190 eura), ovisno o duljini vožnje i kategoriji vozila. E-vinjeta je, podsjetimo, u Mađarskoj uvedena još 2008. i od tada je potpuno zamijenila klasične naljepnice koje su se nekoć lijepile na vjetrobransko staklo.
Tamošnji sustav razlikuje nekoliko kategorija vozila. Kategorija D1 odnosi se na osobna vozila mase do 3,5 tona, s najviše sedam sjedala, kategorija D1M uključuje motocikle, D2 obuhvaća kombije i osobna vozila koja imaju više od sedam sjedala, ali i dalje ne prelaze 3,5 tona mase (uključuje većinu većih obiteljskih vozila i minibusova, a cijene vinjeta za tu kategoriju više su nego za D1 zbog većih dimenzija i potencijalno intenzivnije upotrebe cesta), a posljednja je kategorija ona koja se odnosi na prikolice - one koje se vuku vozilima iz kategorije D2 i D1. Teža vozila koriste se sustavom HU-GO, u kojem se naplata obavlja po kilometru na temelju uređaja ugrađenog u vozilo. D e-vinjete dostupne su kao dnevne, 10-dnevne, mjesečne i godišnje - bilo u nacionalnoj bilo u regionalnoj varijanti. Njihove se cijene, primjerice za osobna vozila i motocikle (D1 i D1M), kreću od približno 7 eura za dnevnu i 8,5 eura za desetodnevnu do 150 eura za godišnju. Cijene za D2 i kategoriju težih vozila su više, prosječno od 1,5 do 2 puta.
Iznimke
Vinjete za Mađarsku na prodajnim mjestima u Hrvatskoj ne mogu se kupiti. U Ini, primjerice, tvrde kako se kod njih vinjete ne kupuju od 1. kolovoza, a na Petrolovoj benzinskoj postaji u Belom Manastiru nikada se nisu ni mogle kupiti. Stoga nije zgorega istaknuti kako se one mogu kupiti na nekoliko načina, posredovanjem službenog portala https://ematrica.nemzetiutdij.hu/ ili specijaliziranih platformi https://en.autovignet.hu/, https://digitale-vignette-ungarn.de/, odnosno https://www.hu-vignette.com/hr. Prodaju ih i mađarske benzinske postaje, posebice one blizu graničnih prijelaza. Prema zakonu e-vinjeta mora se kupiti prije ulaska na dionicu ceste koja se naplaćuje, dakle prije početka putovanja. Iznimka je 60 minuta razdoblja odgode, drugim riječima, kazna se ne bi trebala naplatiti ako ste na autocesti manje od sat vremena. Upravo u tome mnogi vide priliku besplatno se koristiti autocestom od mađarske granice do skretanja prema Mohaču, premda neke neslužbene informacije govore kako se to pravo može iskoristiti samo jednom godišnje.