25.06.2018., Zagreb - U Uredu Predsjednice na Pantovcaku predsjednica Republike Hrvatske Kolinda Grabar-Kitarovic organizirala je svecani prijam prigodom Dana drzavnosti na kojem su se okupili mnogi ugledni gosti iz javnog, politickog, kulturnog i sportskog zivota. rPhoto: Goran Stanzl/PIXSELL
PIXSELL
9.1.2025., 08:48
LOŠ ODNOS VLADE I PREDSJEDNIKA REPUBLIKE

Mitski sukob dva brda koji je počeo tvrdom kohabitacijom

Suradnje predsjednika i Vlade nema. Ne sastaju se, ne donose odluke zajedno...

O njihovim odnosima napisana je ne jedna knjiga - mitski sukob predsjednika Zorana Milanovića i premijera Andreja Plenkovića obilježio je svih pet godina mandata šefa države koji se u nedjelju, 12. siječnja bori u drugom krugu izbora za svoj drugi mandat. U velikoj mjeri taj će odnos obilježiti i konačni rezultat tog drugog kruga, u koji Milanović ulazi s velikom prednošću pred Draganom Primorcem.

Blokirane institucije

Ali Ustav i zakon su jasni - predsjednik Republike ima dvije ključne ovlasti, a to su suupravljanje vanjskom politikom s Vladom te očuvanje teritorijalnog integriteta i u skladu s tim zapovijedanje Hrvatskom vojskom. U oba segmenta Ustav propisuje suradnju Vlade i institucije predsjednika, od zajedničkog imenovanja veleposlanika preko zajedničke vanjske politike, a u segmentu obrane navodi kako je predsjednik države vrhovni zapovjednik Oružanih snaga, o čemu operativne detalje propisuje Zakon o obrani. Uostalom, Ustav kaže i ono najvažnije - predsjednik države je tu da se brine o usklađenom radu svih institucija.

Upravo je loš odnos dviju osoba, Zorana Milanovića i Andreja Plenkovića, doveo do toga da institucije ne funkcioniraju usklađeno i stabilno. Suradnje predsjednika i Vlade praktički nema. Oni se ne sastaju, ne donose odluke zajednički, dapače, jedan drugoga blokiraju i paraliziraju - primjerice, predsjednik blokira misiju NSATU i odlazak hrvatskih vojnika u sklopu NATO-a u tu misiju u Njemačku, a premijer i MORH pokušavaju blokirati Milanovićevo korištenje vojnih resursa, te najavljuju izmjene Zakona o obrani kojima bi se Pantovčaku uskratila vožnja vojnim helikopterima, gliserima itd, jer u Vladi tumače da predsjednik nema ovlast zapovijedanja vojskom u miru, unutar granica Hrvatske. Imenovanja veleposlanika nema već nekoliko godina, kako sam Milanović kaže, "neki od njih će poluditi, a neki su već i umrli", a nema ni usklađene vanjske politike. Znamo, dok Plenković zagovara Ukrajinu, Milanović dovodi u pitanje ulogu Hrvatske kao članice NATO-a i EU-a u podršci Ukrajini od ruske agresije.

Sve je počelo mitskom porukom Plenkovića Milanoviću, čim je taj preuzeo mandat, da može očekivati tvrdu kohabitaciju. Tako je prije točno pet godina, 7. siječnja 2020. godine na pitanje što znači tvrda kohabitacija koju je obećao u izbornoj noći, o kojoj Zoran Milanović ne zna ništa kako je tada izjavio, Plenković kratko kazao: "Znat će." Dokaz je to da ni Plenković u taj odnos nije ušao baš otvorenoga srca, i da nije sve na prgavom predsjedniku Milanoviću.

PONOVNO PONUĐENA RUKA SURADNJE

Milanović je u izbornoj noći 29. prosinca održao govor u kojem je rekao kako ne želi imati neprijatelja u Vladi i kako izvršnoj vlasti nudi ruku suradnje. “Pružao sam ruku prije pet godina i učinit ću to opet prema onima koji imaju najveću odgovornost za Hrvatsku, prema Vladi. Ruku pružam jer je svuda oko nas komplicirana situacija, teška i nejasna, mutna i maglovita situacija i da barem oko nekih temeljnih stvari - pitanja rata i mira, slobode, pitanja hrvatske sigurnosti - svi dionici hrvatske politike budu, koliko god je to moguće, na istoj strani”, rekao je Milanović prije nekoliko dana. No čini se da mu u HDZ-u nisu povjerovali. Na pitanje o ponuđenoj ruci suradnje te o tome bi li mu bilo lakše da su ovlasti predsjednika manje Plenković odgovara: “On je sam rekao 1 posto njemu, 99 posto vladi. Ovi su izbori bitni da ima legitimitet od cjeline biračkog tijela, ali to je sve. Sve je na Vladi”. U skladu s tim, iz HDZ-a su odmah nakon prvog kruga u medije pustili svoju verziju izmjena Zakona o obrani, a kojim bi se ovlasti predsjednika smanjile. U vremenu mira zapovijedanje vojskom prešlo bi u ruke MORH-a, a Milanović je to doživio kao novi napad. I tako je suradnja dva brda opet propala.

Vrhunac

Nastavilo se u pandemiji, kad mu je Plenković odbio pružiti ruku, opravdavajući se da tadašnja pravila zabranjuju kontakt. U međuvremenu je Milanović počeo vrijeđati premijera i njegove ministre, najviše Marija Banožića, tadašnjeg ministra obrane. I onda je sve eskaliralo. Sjednice Vijeća za nacionalnu sigurnost prestale su se sazivati, suupravljanja uglavnom nije bilo ni oko rada obavještajnih agencija, pa je i u kampanji ovih dana spomenuto kako se predsjednik Milanović najprije odrekao šefa SOA-e, a poslije ga, kad je promaknut na europskoj razini, odlikovao. Milanović, pak, Plenkoviću nije zaboravio što ga je optužio čak i za to da toliko negativno utječe na javnost svojim agresivnim diskursom i vođenjem politike "ili mi ili oni" da je to dovelo čak i do terorističkog čina prema Vladi kad je krajem 2021. jedan mladić krenuo u napad na Banske dvore, ozlijedio policajca i gotovo upao u zgradu Vlade nošem mržnjom prema vlasti, kakvu, tvrdi Plenković, u javnom prostoru svojom retorikom širi baš Milanović. To je i za Milanovića ipak bilo previše, i nakon toga njihove suradnje uopće nema.

Novine nemaju dovoljno papira da se pobroje svi sukobi premijera i predsjednika u ovih pet godina, i nema teme koja time nije bila obuhvaćena. Naravno, vrhunac je bio na parlamentarnim izborima, kad je Milanović odlučio biti kandidat za premijera u ime SDP-a, ali s obzirom na to da nije dao ostavku na mjesto na Pantovčaku, Ustavni sud mu je to osporio. Tada je Milanović izgubio izbore, odnosno pobijedio je Plenković i formirao svoju treću vladu. Sada smo u procesu predsjedničkih izbora, u koje Milanović ulazi kao veliki favorit, a HDZ-ov kandidat Dragan Primorac zasad je tek slab izazivač s malim šansama, i sva je prilika da će te izbore izgubiti HDZ, a Milanović na opće iznenađenje, nakon svega što se događalo prije nekoliko mjeseci, opet trijumfirati. Dakle, tko bi doli, sad je gori, a tko gori, sada doli jest. 

KAKO BI S VLADOM SURAĐIVAO PRIMORAC

Kako bi izgledala suradnja Dragana Primorca kao šefa države s Vladom, vjerojatno nikad nećemo saznati jer Milanović ulazi u drugi krug s golemom prednošću. U debati je Primorac svim silama pokušao naglasiti kako on nije HDZ-ov, nego nezavisni kandidat, da mu Plenković nije “vlasnik” ni šef. U izjavama ovih dana apelirao je na Vladu da ne smanjuje ovlasti predsjednika i praktički se složio s Milanovićem da izmjene Zakona o obrani u tom smjeru nisu potrebne. No, da je on predsjednik, možda takvih izmjena ne bi ni bilo, jer bi HDZ očekivao da tvrda kohabitacija tada nestane. Sigurno je, suradnja s Vladom bila bi bolja jer Primorac nema ambiciju postati predsjednikom da bi opstruirao Vladu. No, dokad bi i ta “ljubav” trajala, pitanje je jer svatko želi imati autonomiju, a osobito onaj koji zauzme toliko visoku dužnost kao što je predsjednik Republike.