Nakon kolovoza i u rujnu pala prodaja automobila u EU-u
Prodaja automobila u Europskoj uniji pala je i u rujnu, a Hrvatska je bilježila snažan oporavak, uz dvoznamenkastu stopu rasta, pokazali su podaci udruge proizvođača automobila ACEA. U rujnu je u EU-u registrirano 809 tisuća novih automobila, 6,1 posto manje nego u istom mjesecu prošle godine, izračunala je ACEA. U kolovozu prodaja se bila smanjila za čak 18,3 posto.
U skupini vodećih tržišta najveći pad bilježile su u rujnu Francuska i Italija, za 11,1 odnosno za 10,7 posto. Slijedi Njemačka, gdje je smanjena za sedam posto. Španjolska je pak bilježila oporavak, prema rastu broja registriranih novih automobila za 6,3 posto, nakon gotovo istog postotnog pada na kraju ljeta. U Hrvatskoj je u rujnu, prema ACEA-inim podacima, registrirano 4197 novih automobila, 12,4 posto više nego u istom prošlogodišnjem mjesecu. U kolovozu bila se smanjila prvi put od srpnja 2022. godine, i to za 4,6 posto.
Europsko tržište električnih automobila na baterije poraslo je u rujnu za 9,8 posto, izračunala je ACEA, signaliziravši stabilizaciju nakon oštrog, 43,9-postotnog pada u prethodnom mjesecu. Na dva vodeća europska tržišta rezultati su bili dijametralno suprotni, uz 8,7-postotni rast u Njemačkoj i 6,3-postotni pad u Francuskoj. U takvim je uvjetima udio električnih automobila na baterije u europskom tržištu porastao u rujnu na 17,3 posto, sa 14 posto u kolovozu.
U Hrvatskoj je prodaja te kategorije automobila u rujnu više nego udvostručena, a prodaja plug-in hibrida smanjena je za 6,3 posto. Prodaja hibridnih električnih modela, koji uključuju "pune i blage hibride", porasla je pak za 39,5 posto. Hibridna električna vozila obuhvaćaju, prema definiciji ACEA-e, "potpune i parcijalne hibride" koji, ovisno o snazi baterije, mogu u prosjeku voziti do 62 posto vremena samo na električni pogon.
U razdoblju od siječnja do rujna europsko tržište automobila poraslo je za samo 0,6 posto, uz registriranih osam milijuna novih vozila, izračunala je ACEA. Najviše je porasla prodaja u Španjolskoj, za 4,7 posto, a slijedi Italija s 2,1 posto. U Francuskoj i Njemačkoj prodaja se blago smanjila za 1,8 odnosno za jedan posto. Europsko tržište električnih automobila na baterije smanjeno je za 5,8 posto, uz nešto više od milijun registriranih automobila.
Automobilska industrija optimistično gleda prema nadolazećoj godini, u kojoj očekuju značajan rast prodaje. Top menadžeri iz ovog sektora procjenjuju da će rast prodaje u narednoj godini biti viši od prosjeka ostalih industrija i kretat će se oko 7,5 posto, pokazalo je istraživanje nezavisne konzultantske kuće Horváth, koje je provedeno u 18 zemalja svijeta, uključujući i Hrvatsku.
- Optimistični smo zbog visoke potražnje za svim vrstama vozila, i novim i rabljenim, i ukoliko se uska grla u dobavnim lancima smanje, realno je očekivati visok rast prodaje u idućoj 2023. godini od 7,5 posto. Međutim, bez obzira na sve poteškoće, proizvođači vozila i ove godine ostvaruju visok profit zbog viših prodajnih cijena', izjavila je Maria Boldor iz konzultantske kuće Horváth.
Automobilska industrija ubrzano se oporavila nakon pandemije, pa je već 2021. godine zabilježen iznadprosječni rast prodaje od 15,5 posto. Nastavak takvog strelovitog rasta onemogućili su problemi u dobavnim lancima, no povećanje cijena automobila omogućilo je industriji relativno lagodnu poziciju. ''Nedostak Poluvodiča negativno utječe na prodaju, pa se u ovoj godini očekuje rast prodaje od tek 5 posto, što je niže u odnosu na ostale industrijske sektore.", istaknula je Boldor.