MAGAZIN PEXELSPHOTO BY Maksim Goncharenok
Pexels
7.12.2024., 07:14
TEMA TJEDNA: IZBORNI SLOGANI I PROPAGANDA

Marija Margareta Klika: Slogani nisu presudni, ali utječu na ukupan dojam

O sličnostima i razlikama političke retorike i komunikacije, kao i medijske prezentacije kroz izravna sučeljavanja u debatama, između predsjedničkih izbora u zapadnjačkim demokracijama, primjerice u Sjedinjenim Američkim Državama i državama Europe, razgovarali smo Marijom Margaretom Klika, komunikacijskom savjetnicom iz agencije KIND PR.

magazin 	Marija Margareta KlikaAdd contactAndrea Mulder/Photo Art
Andrea Mulder/Photo Art

- Mijenjaju se kanali komunikacije - prije se čekao televizijski prijenos i onda bi u tisku koji bi izišao sljedećeg dana bili izvučeni highlighti i zaključci. Danas iste večeri možeš očekivati TikTok prepun videofilmića sa skraćenim najdojmljivijim izjavama, komentare na X-u itd. No jedno je ostalo isto svih proteklih godina, a to je da je cilj suprotstavljenih kandidata u javnim debatama jasan - moraš riječima poraziti protivnika, moraš pridobiti naklonost publike i onih birača koji još ne znaju za koga glasati i moraš pobijediti u anketi poslije. Kako ćeš to napraviti, danas više nema puno zadrške, većinom jedni na druge udaraju iz svih oružja koja imaju na raspolaganju.

Što se tiče predsjedničkih izbora, koliko su se s vremenom i izborni slogani, uključujući i videospotove, razvijali i etablirali, da se tako izrazim, u skladu s vremenom i kontekstom?

- Kako dolazim iz komunikacijske industrije, smatram da su izborni slogani, kao i videospotovi, jako važni. Dobar slogan daleko se čuje. Sigurna sam da postoje ljudi koji se mogu odmah sjetiti neka tri jaka slogana iz prošlosti. Ukratko, izborni slogani su se razvijali kroz povijest prilagođavajući se političkom, društvenom i tehnološkom kontekstu. Jesu li oni presudni - nisu, ali svakako utječu na cjelokupan dojam o svakom pojedinom kandidatu/kandidatkinji.

Izborni slogan može biti moćan alat za privlačenje birača i stvaranje snažnog imidža kandidata/kandidatkinja. Prema mojem mišljenju, slogan treba biti jasan, relevantan i emocionalno povezan s potrebama i vrijednostima biračkog tijela. Imamo tu foru revitaliziranja starih slogana ili naslanjanja na njih - to, ako je pametno odrađeno, ne mora biti loše.

Pratite predsjedničku kampanju, slogane, poruke, svekoliku izbornu promidžbu i propagandu - kakav je ukupan dojam?

- S obzirom na to da nam je ovo treći izlazak na birališta ove godine, kampanja za predsjedničke izbore još se dobro i drži, jer termin je održavanja izbora u vrijeme kada su Božić, godišnji odmori i pripreme za doček Nove godine te druženja s obitelji u središtu zanimanja pučanstva. Zapravo, termin najviše pogoduje aktualnom predsjedničkom kandidatu, rekla bih. Što se konkretnih slogana predsjedničkih kandidata/kandidatkinja tiče, ima nekoliko dobrih, ali ima i toliko prvoloptaških da je to čak malo i neugodno.

Za kraj, vaš kratki komentar na sloganske PR "umotvorine" kojima se nastoji pridobiti što više glasova birača?

- Milanović ima jako dobar slogan, premda nije originalan. Od Marije Selak Raspudić mi se jako sviđa "Više o d karaktera" i taj je trebala furati do kraja jer je drugi baš loš. Slogan "Predsjednica nove generacije" je O.K., ali možda malo previše korespondira s mlađim biračima nego s ukupnim biračkim tijelom, a "Na braniku Hrvatske" ne može biti ni od koga drugog osim od Bulja, pa neka mu i bude.

Mislim da su se za slogan Dragana Primorca iz njegova tima mogli više potruditi. “Za novog predsjednika koji ujedinjuje” predugačak je, lomi se jezik dok se izgovara.