Margareta Lekić: U Waldingeru ću u prosincu izložiti isključivo - portrete
Datum objave: 17. studenog, 2023.
Diplomirala je 2007. na Odsjeku kiparstva Akademije likovnih umjetnosti u
Zagrebu, gdje je 2020. i doktorirala. Zaposlena je u zvanju docenta na Akademiji
za umjetnost i kulturu u Osijeku. Od 2005. do danas održala je 26 samostalnih
izložbi i sudjelovala na 62 skupne. Izlagala je, osim u Hrvatskoj, u Europi,
SAD-u, Japanu i Kini. Margareta Lekić u svojoj je prijašnjoj umjetničkoj praksi
integrirala skulpturu, instalacije i videoumjetnost uz korištenje suvremenim
tehnologijom da bi komentirala međuodnos ljudi kao socijalnih bića, okružja u
kojem se nalaze i njihova odnosa prema umjetnosti. Radovi joj se i dalje
oslanjaju na duhovitu i apsurdističku estetiku, no bez upotrebe mehaničke i
elektroničke tehnologije.
Beton i jaja
Pripadate mlađoj generaciji hrvatskih likovnih umjetnika,
akademska ste kiparica. Kako odabirete motiv i kako mu pristupate?
-
Motive biram na različite načine. Pristupam im na temelju vlastitih kreativnih
procesa, motivacija i stvaralačkih ciljeva, bilo da je to osobno iskustvo,
opservacija okoline, bilo eksperiment s različitim motivima, tehnologijama i
tehnikama kako bih otkrila nove načine izražavanja. Navedeno se najbolje očituje
u radu Gumeni beton, koji je nastao kao reakcija na nemogućnost pristupa novim i
inovativnim rješenjima u industriji proizvodnje materijala.

Tražeći neuobičajeno fleksibilni materijal, naišla sam na beton koji je pod
pritiskom savitljiv, no nije savitljiv do te mjere da se može vratiti u prvotni
oblik. S obzirom na to da tada spomenuti beton nije bio u komercijalnoj prodaji,
kontaktirala sam NTU-JTC Industrial Infrastructure Innovation Centre kako bih
radi umjetničkog istraživanja dobila uzorak betona. Nakon što nisam dobila
odgovor, odlučila sam napraviti novu vrstu materijala bez znanstvenog znanja i
bez skupe laboratorijske opreme. Rezultat je bio beton koji je fleksibilan u oba
smjera pod pritiskom snage ruku. Novokreirani materijal, odnosno nova vrsta
betona, sadržava sve odlike betona kao kompozitnog materijala, cement, šljunak,
pijesak, vodu, i dodatne komponente koje ga čine fleksibilnim. Da bi
eksperimentalni dio skulptura došao do izražaja, odnosno da bi se dokazala
fleksibilnost betona, izrađeni su mehanizmi koji savijaju spomenute betone, a
pokreću ih senzori odnosno publika. Osnovna ideja nije bila stvoriti
komercijalni proizvod, nego je svrha bila napraviti umjetnički rad, skulpturu
koja je redefinirana upotrebom novog materijala.
Tema vašeg doktorata
bila je redefinicija skulpture, možete li nam pojasniti?
- Skulptura
je umjetnost koja raste i mijenja se te neprestano širi opseg svojih aktivnosti
i razvija nove vrste objekata. Kategorija skulpture vrlo je široka i vrlo
relativna jer, ako se pogleda razvoj predmeta, objekata i materijala koji su se
kroz povijest smatrali skulpturom, može se shvatiti da danas ne postoji čvrsta
kategorija, da je pojam fluidan i da je, bez obzira na to što danas skulptura
može biti gotovo bilo što, materijal uvijek imao velik utjecaj. Njegova
struktura, volumen i svojstva utjecali su na redefiniciju skulpture tako što su
poticali na eksperiment i na inovativan pristup radu i samim time mijenjali
njezine osnovne elemente poput mase i prostora, forme i značenja. Rekla bih da
razrješenje pojma redefinicije skulpture od druge polovine 20. stoljeća sažeto i
ilustrativno prikazuju primjeri dviju skulptura hrvatskog kipara Ivana Kožarića,
odnosno, moglo bi se reći mlađeg i starijeg Kožarića. Obje su glave. Prva je
skulptura Ličanin iz 1954., koja je odlivena u bronci, a drugi, oprečan primjer,
skulptura Glava iz 2005., načinjena od papirnate vrećice i limenke graha. Iz ta
se dva primjera jasno može uočiti pomak kiparskih materijala u odnosu prema
godinama izrade djela. Uostalom, kako je sam Kožarić rekao: "Malo duha, malo
materije, izmiješati i stvar je gotova."
Kad smo kod gotove stvari,
što je novo u vašem atelijeru? Kada možemo očekivati novu izložbu i što nam
donosi?
- Mogla bih reći da je došlo do promjene u mojoj uobičajenoj
umjetničkoj praksi, jer sam prešla s uobičajenog korištenja mehanikom i
elektronikom na eksperimentiranje s keramikom te sam se vratila početnim
koracima, odnosno modeliranju. To je rezultiralo izložbom u galeriji Atelijera
Žitnjak u Zagrebu, gdje sam prvi put i s izvjesnom sramežljivošću izložila
portrete i figure neskrivene odjećom ili svakodnevnim životnim obvezama. Takav
sam lik izabrala za variranje kako bih isprobala za mene novi i posve intuitivni
pristup gradnji izložbenog koncepta i postava, a s druge me je strane zanimalo u
likovnom smislu prenijeti odnos psihičke i fizičke prezentacije. U Osijeku, 1.
prosinca 2023. u galeriji Waldinger, bit će otvorenje izložbe koja je svojevrsni
nastavak u tematskom smislu, no bit će izloženi novi radovi i isključivo
portreti.
Koji vam je dosadašnji projekt bio najteži?
Teško je izdvojiti najzahtjevniji projekt dosad, ali ako već moram
odabrati, to bi bila serija radova pod nazivom Neslomljivi. Izložila sam
skulpture koje su na različite načine prividno i neuspješno pokušavali slomiti,
naizgled krhka no neuništiva jaja bila su otporna na sile gravitacije, udarce i
pritiske, odnosno neslomljiva. Da bih to postigla, nekoliko sam mjeseci
eksperimentirala s jajima, iskoristila sam stotine jaja kako bih ih integrirala
u skulpture, što je zahtijevalo znatan napor i suradnju s obitelji i
prijateljima, koji su se hrabro prihvatili zadatka da pojedu ta jaja kako bi se
izbjeglo bacanje hrane. Stoga jaja i dalje nisu na vrhu popisa mojih omiljenih
jela.
Kreativnost i perspektiva
Studijski ste
boravili u SAD-u, Francuskoj, Španjolskoj, Jordanu… Kakav iskustva donosite?
- Studijski su boravci u drugim zemljama često iznimno korisno
iskustvo za umjetnike i mogu im pružiti mnoge prednosti jer boravak u drugom
okruženju i kulturi može ponuditi umjetnicima novu perspektivu i motivaciju.
Umjetnici mogu steći nova znanja i vještine te razviti svoju umjetničku praksu u
interakciji s drugim umjetnicima i raznim stručnjacima, mogu upoznati različite
umjetničke stilove i tehnike te se povezati s lokalnim umjetnicima i kreativnom
zajednicom. Boravak u drugoj zemlji može omogućiti i sudjelovanje na izložbama i
u događajima koji im pružaju priliku da svoj rad predstave širem međunarodnom
auditoriju. Sve u svemu, studijski su boravci u drugim zemljama često dragocjeno
iskustvo umjetnicima i mogu znatno obogatiti njihovu kreativnost i perspektivu.
Konzultiraju li studenti u dovoljnoj mjeri stručnu literaturu? Koliko
ona ima utjecaja na razvoj osobnog stila, prepoznatljivosti? Koje biste naslove
preporučili svima onima koje zanima kiparstvo? - Mnogi ju ne
konzultiraju u dovoljnoj mjeri jer imaju pametnijeg posla, kao i većina mladih u
tim godinama, koliko god to meni i mnogim mojim kolegama ponekad smeta. No mi
smo tu da ih iznova podsjećamo na literaturu i istraživanje, jer konzultiranje
stručne literature važan je dio obrazovanja za studente u različitim umjetničkim
disciplinama, uključujući i kiparstvo. Stručna literatura može pružiti
studentima dublje razumijevanje povijesti, teorije i različitih tehničkih
aspekata ne samo kiparstva nego i vlastitog umjetničkog rada. Moram napomenuti
kako je važno da je stručna literatura samo jedan aspekt umjetničkog obrazovanja
jer stvaranje vlastitih djela i praktična iskustva od bitnog su značenja za
razvoj osobnog stila i prepoznatljivosti umjetnika.
Svima koje zanima
kiparstvo preporučila bih Theories and Documents of Contemporary Art: A
Sourcebook of Artists’ Writings Kristine Stiles i Pereta Selza, jer sadržava
tekstove umjetnika koji raspravljaju o svojim umjetničkim procesima,
inspiracijama i teorijama, što može pomoći zainteresiranima za kiparstvo da
razviju dublje razumijevanje umjetničke prakse.