Ekonomija
ODRŽIVIJI PROMETNI SUSTAV

Do 2025. e-punionice svakih 60 kilometara
Objavljeno 9. srpnja, 2024.
Udio obnovljivih izvora energije u prometu na razini EU-a u 2022. iznosio je 9,6 posto, a u Hrvatskoj samo 2,4 posto
Uredba o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva (AFIR) stupila je na snagu 13. travnja ove godine, te donosi brojne obveze za Hrvatsku. Vrijedit će sve dok udio električnih vozila u EU-u ne dosegne 15 posto, što bi za Hrvatsku značilo oko 200 tisuća registriranih vozila. AFIR obvezuje članice Europske unije da do 2025. godine osiguraju punionice za osobna vozila na svim glavnim cestama na svakih 60 kilometara. Ista obveza vrijedi i za teška teretna vozila, s rokom do 2030. godine.

Istaknuto je to, između ostalog, prigodom osnivanja Grupacije operatora mreža punionica za električna vozila Hrvatske gospodarske komore (HGK), kada je rečeno i da su mjere ključne za osiguranje besprijekorne mobilnosti električnih vozila diljem Europe, potičući prelazak na održiviji prometni sustav, što je i ključan cilj njihova djelovanja.

“Formiranje Grupacije operatora mreža punionica za električna vozila HGK-a dolazi u trenutku kada su pred Hrvatsku postavljeni ambiciozni ciljevi za uspostavu kritične infrastrukture za punjenje električnih vozila. Radi se o investicijskom ciklusu od minimalno 200 milijuna eura do 2030. godine, što proizlazi iz nedavno usvojene uredbe AFIR. Taj će investicijski ciklus pridonijeti ostvarenju cilja Hrvatske u podizanju udjela obnovljivih izvora energije u prometu s postojeće razine ispod tri posto na minimalno obvezujućih 21 posto. Na tom putu će Grupacija HGK-a, koja okuplja ključne industrijske dionike, sustavno raditi na uklanjanju regulatornih, tehničkih i operativnih barijera te na afirmativnom oblikovanju investicijske klime, u suradnji s ostalim ključnim dionicima u državi", poručuje predsjednik Grupacije HGK-a Dino Novosel.

Cilj AFIR-a je i da se do kraja 2027. punionicama za laka električna vozila opremi bar 50 posto prometnica koje se povezuju s koridorom TEN-T, a do kraja desetljeća sve prometnice. Do 2030. godine nužno je osigurati dodatnih 100 - 150 MW priključaka kako bismo ispunili zahtjeve Uredbe. Trenutno je u Hrvatskoj oko 20 MW.

Inače, udio obnovljivih izvora energije u prometu na razini EU-a u 2022. godini iznosio je 9,6 posto, a u Hrvatskoj je taj udio bio samo 2,4 posto. EU je postavio cilj od 29 posto za 2030. godinu Direktivom 2023/2413, o promicanju korištenja energije iz obnovljivih izvora.

Zdenka Rupčić
Pružati informacije o potrebama tržišta
Fokus rada Grupacije HGK-a jest postati partner svim institucionalnim dionicima koji rade na stvaranju preduvjeta za izgradnju adekvatne infrastrukture za punjenje električnih vozila, s koncentracijom na osobne električne automobile, električne kamione i električne autobuse. Cilj je i surađivati s resornim ministarstvima, koja AFIR obvezuje na instalaciju odgovarajuće infrastrukture u zadanom vremenu, kao i pružati informacije o potrebama tržišta električnih vozila (EV industrije).

Možda ste propustili...

NAJSNAŽNIJE JE POTONULA ISPORUKA U NEEUROPSKE ZEMLJE

Njemački izvoz roba oštro je pao u svibnju

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

ZRAČNE LUKE S DVOZNAMENKASTIM PORASTIMA

Najveći porast, od čak 187,1 posto, imala je zračna luka Osijek s oko 5500 putnika

2

KOD TRAJNIH PROIZVODA ZA ŠIROKU POTROŠNJU STABILNOST

Proizvođačke cijene pale za 3,5 posto

3

PROIZVODNJA I PRODAJA TRANSFORMATORSKIH KOTLOVA

Potpisan ugovor o zajedničkom ulaganju Končara i Siemens Energyja