Ekonomija
KLIMATSKI NEUTRALNO POSLOVANJE

Paketomati - doprinos “zelenijoj” dostavi
Objavljeno 12. lipnja, 2024.
Zahvaljujući električnim vozilima, biciklima i dostavi pješice poštari su lani prešli pet milijuna “zelenih” kilometara
Na djelu je generacijski jaz, roditelji, pripadnici generacije X (rođeni između 1965. i 1979.), prakticiraju “staromodni” odlazak u trgovinu i kupnju hrane, odjeće, bijele tehnike..., kao što su to činile generacije prije njih. No njihova djeca, mahom pripadnici generacije Z, rođeni u razdoblju između 1995. i 2012., u velikoj su se većini okrenuli internetskoj prodaji. Ne iznenađuje, jer to je doista prva generacija koja ne poznaje vrijeme prije interneta. Generacija Z, zoomeri, kupuje online preko aplikacija, preferira automatske blagajne kako bi brža obavila kupnju, ali i izbjegla razgovor s prodavačima jer joj izravna komunikacija nije omiljena. Zbog toga je za njih dodatna pogodnost i kada robu naručenu i plaćenu preko interneta mogu podići bez fizičkog kontakta te onda kada oni to žele.

Mreža od 300 paketomata Hrvatske pošte dostupna im je diljem Hrvatske, uključujući i pojedine otoke, poput Korčule, Hvara, Brača, Visa, Paga, Vira i Krka, a nalaze se na frekventnim i lako dostupnim lokacijama. Dostupni su svaki dan u tjednu, od 0 do 24 sata, a korisnici mogu beskontaktno preuzimati i slati svoje pakete u vrijeme kada im najviše odgovara. Na paketomatima mogu i vratiti robu kupljenu u e-trgovinama.

No dvije spomenute generacije imaju i zajednički stav prema jako važnom aspektu života svih stanovnika svijeta - zdrav odnos prema okolišu i svjesnost potrebe njegova očuvanja.

Međunarodna poštanska korporacija (IPC) objavila je nedavno novo istraživanje o prekograničnoj e-trgovini za 2023., u kojem donosi sveobuhvatan pregled očekivanja i navika potrošača kada je riječ o kupovanju u inozemnim internetskim trgovinama. Istraživanje je provedeno na uzorku od 32.510 sudionika u 41 zemlji svijeta i, između ostaloga, pokazuje kako raste svijest kupaca o temama održivosti. Primjerice, polovina ispitanika izjavila je da je voljna čekati na dostavu paketa nekoliko dana više kako bi se smanjio negativan utjecaj na okoliš.

U kontekstu poštanskih operatora korisnici očekuju da dostava bude “zelenija” i da što veći dio logističkog procesa bude održiv. Klimatski neutralno poslovanje dugoročni je cilj i Hrvatske pošte, a kako bi ga ostvarila, napravila je nekoliko krupnih koraka. Proširili su “zeleni” vozni park na 423 električna vozila, što ga čini najvećim takvim voznim parkom u Hrvatskoj. Pošta je razvila i vlastitu mrežu punionica za električna vozila, koje se nalaze u sklopu sortirnih i dostavnih centara te poslovnih objekata. Dosad je postavljeno više od 70 punionica u 18 gradova, od Osijeka do Dubrovnika, čime su osigurani preduvjeti za širenje flote električnih vozila diljem Hrvatske. Zahvaljujući električnim vozilima, biciklima i dostavi u pješačkim rajonima poštari su prošle godine prešli pet milijuna “zelenih” kilometara, a Hrvatska pošta ukupno je uštedjela više od 870 tona CO2.

Još jedna “zelena” okosnica Hrvatske pošte su i spomenuti paketomati, poštanski beskontaktni dostavni kanal. Paketomati su važni u kontekstu održivog poslovanja jer se njihovim korištenjem smanjuju emisije CO2 tako da se povećava postotak uručenja u prvom pokušaju, a dostavna vozila HP-a trebaju obići manje lokacija.

* Sadržaj nastao u suradnjiGlasa Slavonije i Hrvatske pošte
Dario Kuštro
KONKRETAN DOPRINOS ZAŠTITI OKOLIŠA
Na primjeru Hrvatske pošte jasno je da tvrtke koje žele dati konkretan doprinos zaštiti okoliša “zelenim poslovanjem” to ne mogu napraviti bez nove tehnologije. Vozila na alternativni pogon, popratna infrastruktura, paketomati i energetski učinkoviti poslovni objekti dio su “zelenog miksa” što ga omogućuje upravo razvoj novih tehnologija. Sve generacije to prepoznaju sve više te traže i cijene takav odnos prema okolišu onih koji su dio njihova privatnog i poslovnog okruženja.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana