Autoglas
KOLAPS

Kraj tradicije od 1905., Ženeve službeno nema
Objavljeno 4. lipnja, 2024.
Stoljetna tradicija postala je prošlost, Ženeve više nema. U petak su organizatori najpoznatijeg salona automobila rekli - da je kraj
Gotovo je, kraj! Službeno je mrtav. Stoljetna tradicija postala je prošlost. Novi trendovi ugasili su nekada najutjecajniji svjetski salon automobila. Ovo su samo neki od naslova koje su prenijeli svi svjetski mediji, a riječ je o Ženevskom međunarodnom salonu automobila (GIMS). Organizatori su kratko na svom facebook-profilu objavili kako je nakon 119 godina salon automobila u Ženevi definitivno ugašen.

Razlog su gašenja, obrazložili su organizatori, "tekući izazovi u autoindustriji i konkurenciji", te da bi bilo kakav pokušaj organiziranja sajma bila financijska katastrofa, a to si ne mogu niti će si priuštiti. Za ovu slavnu automobilsku izložbu teški dani počeli su početkom pandemije COVID-19 prije više od četiri godine. Zbog nesretnog koronavirusa otkazani su sajmovi 2020, 2021, 2022 i 2023. godine. Početkom ove godine salon je održan u Ženevi, no sudjelovalo je samo nekoliko proizvođača automobila.

Definitivno kraj


Organizatori su panično proteklih godina tražili alternativu, shvativši kako je "smrt" Ženeve neizbježna, pa su sve napore usmjerili prema Bliskom istoku i petrodolarima. Tako su osmislili, uz blagoslov šeika, prateću izložbu u Kataru prošle godine, a koja će se sada nastaviti umjesto Ženevskog autosalona. Zna se i datum nove izložbe, studeni 2025. godine.

Ženeva danas, bar što se tiče salona automobila, postaje temom povjesničara. Sve je počelo davne 1905. godine i svih ovih godina Ženeva je bila debi brojnih legendarnih modela. Sigurno nije bio najveći salon automobila, no najutjecajniji svakako jest. Saloni automobila grčevito se bore da privuku proizvođače, a pandemija koronavirusa samo im je odmogla u tome. Smanjen interes i posjećenost prisilili su organizatore za preispitavanje dosadašnjeg koncepta izložbi i jednostavno ih natjerali da isprobaju nove stvari. Ili ih, kao u slučaju Ženeve - ukinu.

Organizator Ženeve - zaklada "Comité permanent du Salon international de l‘automobile de Genève", svjesna je težine odluke o zatvaranju, jer je Međunarodni sajam automobila u Ženevi desetljećima bio nezaobilazni izlog za sve globalne autokompanije. Najvažnije premijere čuvale su se baš za Ženevu, jer ono što se predstavi u prostoru Palexpoa, dobije tako nužnu medijsku pozornost, a posljedično i prodajni rezultat. Toga sada više nema.

Petrodolari


Dvorane Palexpoa ubuduće će primati neke druge industrije. Da se razumijemo potpuno, nije samo pandemija kriva za kraj Ženeve. Bilo je vidljivo i prije pandemije da je autoshow doslovce na klimavim nogama. Nekada je sve bilo prepuno automobila, a onda su u sve većem broju počeli stizati i bicikli (!?) te brojni gadgeti. Već 2018., a pogotovo 2019. godine, veliki igrači počeli su izostajati s autoshowa u Ženevi, okrećući se novim promotivnim akcijama, prije svega na društvenim mrežama i drugim digitalnim platformama.

Pragmatični Švicarci dobro su izračunali sve troškove i moguću zaradu, pa su otišli tamo gdje će domaćini upumpati veliki novac za organizaciju autoshowa ove vrste. Klasični autoshowovi tako postaju izložbeni saloni za bogate, što Katarani, ali i susjedi iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, Bahreina i Kuvajta i jesu. Treba samo vidjeti hoće li najveće autokompanije uopće doći u Dohu ili će se pak fokusirati na manje sajmove, ili potpuno na digitalni oblik promocije. Ženeva kakvu smo desetljećima poznavali, to više nije mogla priuštiti.

Organizatorima Salona automobila u Ženevi bilo je jasno kako bi se mogli suočiti s nemalim otkazivanjem dolazaka relevantnih autokompanija za iduće priredbe, što onda nije dobro. I organizatorima je ostalo samo jedno, dobro unovčiti stoljetnu tradiciju i prodati je onima koji to mogu platiti - petrodolarima.

Milan Bugarić
TROŠKOVI VISOKI, BENEFITI UPITNI
Troškovi sajamske vrste izlaganja novih automobila su visoki, a benefiti za proizvođače automobila neizvjesni. Pitanje je isplati li se ulagati u izložbeni prostor i plaćati najam prostora od minimalno 150.000 švicarskih franaka kad su svoje nove modele već naviknuli predstavljati puno jeftinije u krugu same tvornice. Sve su glasniji oni koji tvrde da automobilski sajmovi nemaju budućnosti i da ih je vrijeme pregazilo, a koronavirus dokrajčio. Ženevi su se svi odazivali i upravo je švicarski grad bio mjestom najvažnijih globalnih premijera. Sajam je redovito privlačio više od pola milijuna posjetitelja, a, prema navodima organizatora, godišnje je generirao prihod od 200 milijuna švicarskih franaka (210 milijuna dolara). Više neće.

Najčitanije iz rubrike