Osijek
ZA OBNOVU 4 MILIJUNA EURA

Zgradi željezničkog kolodvora vraćen stari sjaj
Objavljeno 21. rujna, 2023.
U suradnji s konzervatorima kolodvorskoj su zgradi vraćeni oblik i izgled od prije 125 godina

Prijemna zgrada Željezničkog kolodvora Osijek napokon je, nakon više od dvije godine obnove, dobila svoj novi izgled starog sjaja, te putnici koji u Osijek dolaze vlakom više neće svoj prvi dojam o slavonskoj metropoli stvarati na osnovi derutne i oronule zgrade koju bi s izlaskom na peron prvu ugledali. Naprotiv, pred njima će stajati moderna zgrada srednjoeuropskog štiha. Naime, Hrvatske željeznice Infrastruktura, kada su kretale u obnovu osječkog željezničkog kolodvora, morale su se pridržavati svih zahtjeva konzervatora s obzirom na to da je zaštićeni objekt kulturne baštine.



Iako su svi zahtjevni radovi završeni prije deset dana, kada je i Željeznički kolodvor Osijek počeo službeno raditi, u četvrtak je priređeno svojevrsno svečano otvorenje i obilazak, kojemu su nazočili Ivan Kršić, predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture, osječko-baranjski župan Ivan Anušić i gradonačelnik Osijeka Ivan Radić.


Radovi su trajali dvije i pol godine, a u cjelokupnu je obnovu utrošeno ukupno oko četiri milijuna eura, kazao je Kršić, dodavši kako je zgrada kompletno renovinara u suradnji s konzervatorima te su joj vraćeni oblik i izgled kakav je imala prije 125 godina, kada je izgrađena.

- Zgrada je sada kompletno obnovljena i dignuta na razinu potrebnu za djelatnike i putnike - rekao je Kršić najavljujući nova ulaganja u željezničku infrastrukturu.

Nova ulaganja


Podsjetio je, naime, da se ove godine završava i modernizacija devet željezničko-cestovnih prijelaza na području Osječko-baranjske županije u okviru projekta koji na razini Hrvatske obuhvaća modernizaciju ukupno 50 željezničko-cestovnih prijelaza a financiran je sredstvima Svjetske banke.


Ove je godine potpisan i novi ugovor za modernizaciju još 95 željezničko-cestovnih prijelaza, od kojih je 11 na području OBŽ-a, a u čije radove krećemo do kraja godine, najavio je Kršić.

Istaknuo je da su osigurana i dodatna sredstva za rekonstrukciju lokalnih i regionalnih pruga koje nije moguće obnavljati sredstvima EU-a.

- Lani smo dovršili projekt započet prije dvije godine na Podravskoj magistrali, Virovitica - Pitomača, ove godine započinjemo i nastavljamo od Pitomače prema Kloštru i Koprivnici. U pripremi je i natječaj za projekt Kloštar - Varaždin, do Čakovca, a u proljeće raspisujemo natječaj za remont pruge od Osijeka do Koške. Krenulo se i u projektiranje izgradnje i vraćanja pruge od Našica do Čaglina - ustvrdio je Kršić.

Prema njegovim riječima, ove godine raspisuje se i natječaj za najveći projekt u Hrvatskoj, vrijedan 700 milijuna eura, od Dugog Sela do Novske, a radi se o rekonstrukciji postojećeg i gradnji drugog kolosijeka, duljine 73 kilometra, financiranjem iz raznih europskih fondova.


- Osim toga u fazi smo projektiranja dionice Okučani - Vinkovci. Približavamo Osijek Zagrebu i trebat će neko vrijeme da se to provede jer moramo sve obnoviti - zaključio je Kršić, napomenuvši da će se u sljedećih deset godina to sve uspjeti dovesti na razinu koju građani zaslužuju.

Da je dugo godina prvi kontakt putnika koji su vlakom dolazili u Osijek bio derutna zgrada Željezničkog kolodvora, podsjetio je osječko-baranjski župan Ivan Anušić, istaknuvši kako će napokon putnici moći uživati u pogledu na prekrasnu i funkcionalnu zgradu izvornog oblika, kakva je bila prije 125 godina.

Prometna infrastruktura


- Sada rješavamo sve one stvari koje su godinama bile zanemarene. Tako smo nedavno otvorili i podvožnjak na Čepinskoj, o kojemu se dugo govorilo u lošem kontekstu - zaključio je Anušić.

Osječki je gradonačelnik Ivan Radić zadovoljan činjenicom da smo dobili zgradu Željezničkog kolodvora kakvu zaslužuje slavonska metropola.


- U ovom se trenutku vezano uz promet u Osijeku odvijaju radovi vrijedni više od 100 milijuna eura - rekao je Radić podsjećajući na podvožnjak, ali i najavljujući već za sljedeći tjedan otvorenje obnovljene Vinkovačke ceste, čime će se dodatno rasteretiti promet u Osijeku.

Naglasio je i projekt modernizacije tramvajske pruge, podsjetio kako su nedavno došli novi autobusi, a u proljeće 2025. u Osijek stižu i niskopodni tramvaji.

Tomislav Prusina
Najzahtjevnija bila obnova pročelja
Tomo Dubovečak, voditelj projekata obnove prijemnih zgrada, istaknuo je da su najzahtjevniji radovi cjelokupne obnove bili na pročelju.

Radovi su uključivali sanaciju nosive konstrukcije, zamjenu svih ugrađenih tehničkih sustava i ugradnju novih suvremenih sustava i središnjeg sustava, koji pridonosi energetskoj učinkovitosti kolodvorske zgrade.

Prva kolodvorska zgrada u Osijeku (Gornjogradski kolodvor) sagrađena je 1870. za potrebe pruge na relaciji Osijek - Erdut

1850
četvornih metara žbuke skinuto je s pročelja. Ugrađeno je više od 5000 cigala i 250 kubnih metara betona, a krov je prekriven s više od 14,5 tisuća eternit-ploča. Utrošeno je 75 km kabela za električne instalacije i oko 900 m vodovodnih instalacija

1898.
uzima se kao godina izgradnje današnjeg Željezničkog kolodvora Osijek, kada je postojeća zgrada proširena prema nacrtima mađarskog arhitekta Ferenca Pfaffa, koji je projektirao i kolodvore u Zagrebu, Rijeci i Karlovcu te drugim gradovima Austro-Ugarske Monarhije

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana