Magazin
RAZGOVOR: DOMAGOJ BEBIĆ

Na influencerima je da nose sa sobom veliku moralnu i profesionalnu odgovornost
Objavljeno 9. listopada, 2021.
PROF. DR. SC. DOMAGOJ BEBIĆ, FAKULTET POLITIČKIH ZNANOSTI SVEUČILIŠTA U ZAGREBU

Ono što uvijek volim istaknuti kada je riječ o influencerima jest da taj koncept nije nešto posve novo. Influenceri zapravo postoje oduvijek i upravo zbog toga oni nisu prolazni trend. Jedino što se s vremenom mijenjalo jesu kanali komunikacije na kojima influenceri djeluju. Danas živimo u eri društvenih medija i digitalizacije, stoga su njihovi kanali upravo takvi i na njima će biti aktivni sve dok ne dođe nešto novo - kaže prof. dr. sc. Domagoj Bebić s Fakulteta političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu te dodaje:



KLJUČNA JE KREATIVNOST


- U narodu su današnji influenceri često neshvaćeni. Ljudi smatraju da oni ne rade pravi posao, da su kratkog vijeka i da će vrlo brzo dosaditi publici, ali ja se s tim ne bih složio. Pojam influencinga zaista čini novi poslovni model. Influenceri su danas profesionalci koji snažno utječu na tržište i medijske promjene. Njihove publike su velike i idealne za različite kompanije koje žele, primjerice, plasirati ili reklamirati svoj proizvod. Smatram da je danas to bolji i uspješniji kanal od reklame na televiziji ili na plakatu. Takav način približavanja proizvoda publici jedna je od vrlo važnih sastavnica digitalnog marketinga. Kompanije u svojim strategijama posebnu pažnju daju influencerima. I dok je prije bilo ključno poslati priopćenje u medije, danas je sve više važno pronaći ključnog influencera koji će kvalitetno prikazati proizvod. Porastom broja obožavatelja, rastu popularnost i profit, stoga brojni influenceri imaju tvrtke s više zaposlenih ljudi koji im pomažu u stvaranju sadržaja i odnosu s klijentima.

Pojava koronavirusa prouzročila je zabrinutost u svim branšama, pa tako i u influencingu. Influenceri često žive život s koferima, putuju, stvaraju atraktivan sadržaj i obilaze mjesta na kojima mnogi pratitelji nisu bili. Kada su uveli lockdown, čula su se šuškanja o tome što će biti s influencerima. Korona im, dakako, nije naštetila. Svatko tko se bavi influencingom, a pogotovo ako ima tim iza sebe, može stvarati kreativan sadržaj bez obzira na okolnosti. Tijekom pandemije zabilježen je porast korisnika TikToka. Mnogi influenceri su se odlučili na korištenje te platforme i snimanje videa koji podliježu nekom trendu. Publika gleda na influencere kao na osobe koje su joj bliske, s kojima se može poistovjetiti… Upravo zbog toga s njima su se mogli poistovjetiti i u vrijeme lockdowna ili same pandemije…

Inače, za ovakav spoj influencera i marketinga vežu se i mnogi mitovi. Što je istina, a što zabluda kad se, primjerice, navodi da posao influencera zahtijeva puno vremena, da posao influencera zahtijeva puno novca i ulaganja, da posao influencera zahtijeva puno kreativnosti, među ostalim...?

- Postoje mnogi koji smatraju da posao influencera podrazumijeva, primjerice, fotografiranje i objavljivanje sadržaja na Instagramu. I to je to. Posao im traje samo pet minuta i oni su ostatak dana slobodni. To je definitivno mit i pogrešna percepcija influencerskog posla. Naime, posao influencera zaista zahtijeva puno vremena, novca i ulaganja, puno kreativnosti i truda, odricanja, probijanja na influencersko tržište. Važno je da publika stekne povjerenje u influencere, da im vjeruje kada reklamiraju proizvod. Danas mnogi influenceri ostaju bez pratitelja upravo zbog toga što su reklamirali određeni proizvod. Publike sve više vjeruju manjim influencerima jer smatraju da će oni biti iskreniji prilikom biranja suradnji i da neće samo trčati za novcem. Trendovi se danas brzo mijenjaju. Nešto što je danas bilo popularno, sutra može biti dosadno publici. Stoga je kreativnost kod influencera ključna. Važno je da se istaknu u moru istih. Ako već reklamiraju isti proizvod, da to bude na neki zanimljiviji način. Također, ono što je bitno istaknuti jest i da uspjeh influencera može nastati preko noći, ali isto tako može se i smanjiti. Čak smo na globalnoj razini svjedočili milijunskim gubljenjima pratitelja zbog određenih afera…

Gledajući širu sliku fenomena, kako se uopće dogodilo da se taj influencerski fenomen razvije u tolikoj mjeri kakav je danas, tko je bio glavni generator razvoja influencerizma...?

- Kada gledamo današnje influencere, ključno je istaknuti da imaju kvalitetne platforme na kojima mogu djelovati i tako se približiti svojoj publici. Pomoću Instagrama, Facebooka, YouTubea, TikToka... influenceri imaju priliku doprijeti do velike mase. Zahvaljujući dijeljenjima imaju priliku biti viđeni. Ipak, ono što je najvažnije kod razvoja influencer-ekonomije jest povjerenje pratitelja. Pratitelj mora steći povjerenje prema influenceru da bi ga nastavio pratiti, a samim time i kupovati ono što influencer reklamira. Influencer stoga ima teret, ali i moralnu odgovornost da ne prihvati suradnju kojoj sam ne vjeruje. Postoje influenceri koji prihvate suradnju, izreklamiraju proizvod i više ga nikad ne koriste. Publika želi vidjeti da je proizvod dio svakodnevne rutine influencera kojeg prati. Na taj se način pratitelj poveže s influencerom i osjeća se kao da ga poznaje. Takav odnos, takvu vezu ne može imati s reklamom na televiziji i zbog toga se influencer-ekonomija razvila do mjere na kojoj je danas.

Koliko je snažna i utjecajna influencerska scena u Hrvatskoj, ali i u regiji?

- Influencerska scena u Hrvatskoj svakim danom bilježi sve veći rast i razvoj. Domaći influenceri prate svjetske trendove, prilagođavaju ih i stvaraju svoje koji su bliži domaćoj publici. Na hrvatskoj sceni zaista se može naći nešto za svakoga. Postoje travel influenceri, lifestyle, fitness, influenceri koji stvaraju humorističan sadržaj, poučan sadržaj. Danas se među mlađim generacijama spominje i balkanska influencerska scena koja obuhvaća influencere iz cijele regije. Ta scena je jako utjecajna i prepoznatljiva u regiji. Ako pitate djecu, često će osim hrvatskih influencera istaknuti i kako prate influencere iz Srbije ili Bosne i Hercegovine. Također, stanovnici tih zemalja prate one influencere koji dolaze iz Hrvatske. Što tiče zarade u Hrvatskoj, ona ovisi o više faktora. Zarada raste s porastom pratitelja, neki influenceri nude i popuste ako klijent traži više objava… Zarada ovisi i o angažiranosti pratitelja na profilu jer postoje influenceri s velikim brojem pratitelja, ali malim angažmanom.

POSAO, SLAVA I ODGOVORNOST


Kad se sve zbroji i oduzme, koje su zapravo pozitivne, a koje negativne strane fenomena influencera? Posljednja izvješća upozoravaju da je sindrom burnouta utjecao na mnoge kreatore društvenih trendova kroz društvene mreže i medije općenito, pa tako i influencere koji su postali slavni (i bogati) koristeći, primjerice, "blagodati" kontroverzne TikTok aplikacije.... Vaš komentar?

- Influenceri su, kao što sam već i rekao, profesionalci koji rade svoj posao baš kao i svi ostali. Prednost takvog posla vidljiva je u nekom ležernijem pristupu, ali, opet, to je posao koji se obavlja svakodnevno i u kontinuitetu. Iako je influencing posao koji nema standardno radno vrijeme od 8 do 16, zahtjevan je upravo zbog toga jer se obavlja stalno. Ipak, svakako postoji pozitivna strana u tome jer se neki sadržaji mogu unaprijed pripremiti, rad se može odvijati na daljinu i stoga se ne ovisi puno o mjestu i vremenu. Da bi se dokazali u svom poslu, influenceri moraju posvetiti puno vremena osmišljavanju i kreiranju sadržaja, kreativnom radu i profesionalnom pristupu prema kompanijama i klijentima.

Da bi se približio publici, influencer mora pokazati dio svoje intime, privatnog svijeta. Osoba daje sebe nepoznatim ljudima i često to može izazvati nelagodu, a potom i burnout. Kao i kod celebrityja, tako i kod influencera, koji također postaju celebrityji, ako su prepoznatljivi, često se može dogoditi da se ne mogu pojaviti na ulici, a da ne privuku gomilu ljudi na sebe. Brojni influenceri svjedoče i govoru mržnje i cyberbullyingu. Sve su to situacije s kojima se nije lako nositi i teret su tog posla. Sve u svemu, influencing kao posao ima svoje pozitivne i negativne strane, baš kao i svaki drugi. Influencing nije prolazni fenomen, već prošli, sadašnji i budući. Na influencerima je da nose sa sobom moralnu i profesionalnu odgovornost, a na javnosti je da to i prepozna. (D. J.)
Možda ste propustili...

POSLJEDNJE UTOČIŠTE: TURIZAM I DAN NAŠEG PLANETA

Dom je tamo gdje je zemlja

VELEPOSLANIKOV IZBOR

Kopanje po mraku

Najčitanije iz rubrike