Ekonomija
NALIČJE KORONAKRIZE

Većina se poduzetnika ne boji za poslovanje
Objavljeno 17. lipnja, 2021.
Mladi ispitanici izrazili su najveću zabrinutost od mogućnosti gubitka radnog mjesta te vala otkaza i rasta nezaposlenosti

Novo normalno, fraza koja se ponavlja od samog početka pandemije koronavirusa donijela je niz promjena koje su utjecale na naš posao, društveni i obiteljski život.



Sve te promjene odrazile su se i na prihode potrošača i kupovne navike, pokazalo je redovno istraživanje MasterIndex koje je za Mastercard u svibnju 2021. provela agencija za istraživanje tržišta Improve. Prema rezultatima istraživanja, većina poduzetnika ne boji se za svoje poslovanje. Zbog epidemioloških mjera novo normalno je kod nekih dovelo do toga da su odlaske na posao morali ili mogli zamijeniti radom od kuće. Kod ljudi koji rade za poslodavca, većina ispitanika (61 %) nastavila je i dalje odlaziti na radno mjesto. Tek 9,4 % ispitanih radilo je isključivo iz vlastitog doma, a 29,9 % ljudi radilo je naizmjenično kod kuće i na svojem radnom mjestu. Od 63 % ispitanika zaposlenih kod poslodavaca, 34 % izrazilo je strah da će izgubiti posao, što je 7 % manje u odnosu prema rezultatima iz jeseni 2020. Što se tiče utjecaja pandemije na poslovanje privatnih poduzetnika, 55 % njih odgovorilo je da nisu osjetili ekonomske posljedice i da se ne boje za svoje poslovanje. No 30 % ispitanih vlasnika poduzeća izrazilo je strah da će morati zatvoriti tvrtku ili obrt, 10 % vlasnika poduzeća privremeno je obustavilo poslovanje, a 6 % poduzetnika tijekom pandemije trajno je prestalo s radom. Inače, većina sudionika u istraživanju u razdoblju pandemije radila je za poslodavca (63 %). Vlastito poduzeće, obrt ili obiteljsko gospodarstvo imalo je 11 % ispitanih, a 26 % nije obavljalo nikakav plaćeni posao. Iako u manjem postotku u usporedbi s prošlogodišnjim izdanjem istraživanja, kod ispitanika i dalje postoji zabrinutost zbog mogućnosti gubitka radnog mjesta, pa je 33 % navelo kako se boji vala otkaza i rasta nezaposlenosti. Najmlađa skupina ispitanika u dobi do 29 godina zabrinuta je zbog negativnog utjecaja pandemije na obrazovni sustav (33 %), ali istovremeno visoki postotak mladih, čak 43 %, strahuje od gubitka posla. Čak 44 % ispitanih izjavilo je da su prihodi njihovih kućanstava tijekom pandemije smanjeni. Zbog pada prihoda u ovom je razdoblju od planiranih velikih kupnji za kućanstvo ili kupnji za vlastite potrebe odustalo 57 % ispitanih. Najveći pad prihoda kućanstva zabilježen je u Istri, Primorju i Gorskom kotaru (kod 56 % ispitanika) te u Dalmaciji (54 %). U pogledu potrošnje prosječna mjesečna potrošnja u kućanstvu kod 59 % ispitanika ostala je na istoj razini kao i prije početka epidemije. Smanjene troškove i manju prosječnu potrošnju u kućanstvu imalo je 25 % ispitanih, a veća potrošnja zabilježena je ponajprije u Dalmaciji (16 %). U usporedbi s troškovima prije početka pandemije, značajni pad zabilježen je u sljedećim kategorijama: izložbe, kazališta, kina, koncerti (pad od 80 %) putovanja (pad od 79 %) i restorani (70 %). Istovremeno, ljudi više troše na namirnice kojima pripremaju obroke kod kuće (24 %) te na usluge interneta (16 %).

Zdenka Rupčić
Online kupujemo češće nego prije
Novo normalno utjecalo je i na navike plaćanja. Novi podatci upućuju na porast kupnje online za 7 postotnih bodova u odnosu prema rezultatima prošlogodišnjeg istraživanja. Tako 41 % ispitanih sudionika istraživanja kupuje preko interneta češće nego prije, a 46 % ispitanih češće plaća karticama. “Pandemija je potrošačima dala priliku da razmisle o svojim navikama, ujedno i načinu na koji njihova potrošnja utječe na druge, društvo u cjelini i na okoliš”, istaknuo je Cosmin Vladimirescu, direktor Mastercarda u Hrvatskoj i Rumunjskoj.

Možda ste propustili...

VEĆINA WEB-STRANICA NAJVEĆIH HRVATSKIH KOMPANIJA ENERGETSKI JE NEODRŽIVA

Internet je četvrti najveći zagađivač okoliša u svijetu

PROGNOZE TRANSFORMACIJA KRIZE SE NIŽU JEDNA ZA DRUGOM I NE NAZIRE IM SE KRAJ

Zašto će se neke tvrtke u idućih šest godina ili spasiti ili uništiti?

Najčitanije iz rubrike