Ekonomija
PROGNOZE TRANSFORMACIJA KRIZE SE NIŽU JEDNA ZA DRUGOM I NE NAZIRE IM SE KRAJ

Zašto će se neke tvrtke u idućih šest godina ili spasiti ili uništiti?
Objavljeno 17. travnja, 2024.
Društvo se mijenja, tvrtke bi trebale ići u korak s time, a 2030. doći će brže nego što mislimo
Krize se nižu jedna za drugom i ne nazire im se kraj: pandemiju koronavirusa pratila je golema inflacija, bankrot velikih poslovnih igrača i geopolitički sukobi. Nažalost, tvrtke se moraju pripremiti za još toga. Prognoze sugeriraju da bi sljedećih šest godina, do 2030., za tvrtke moglo postati najtežom fazom proteklih desetljeća. Samo oni koji gledaju unaprijed i pozicioniraju se kako bi iskoristili mogućnosti koje nude umjetna inteligencija (UI), nove tehnologije, održivost i strateška otpornost preživjet će u sljedećem desetljeću.

Društvo se mijenja, a tako i gospodarstvo – a tvrtke bi trebale ići u korak s time. Godina 2030. doći će brže nego što mislimo. Tvrtke i menadžeri koji žele osigurati svoje poslovanje za budućnost više ne mogu čekati s traženjem prilika na sjecištu dvaju valova, digitalizacije i interneta s jedne strane i održivosti s druge strane. Postoji puno mogućnosti koje tek čekaju da ih se istraži – bolje prije nego poslije.

Dio je to analize koju su pripremili dekanica WU Executive Academy Barbara Stöttinger i stručnjak za strategiju i održivost Vladimir Preveden, gdje su se, između ostalog, dotaknuli temeljnih razloga takve situacije i potencijalnih rješenja koja će tvrtkama pomoći da posluju dobro i nakon 2030. godine.

“Tvrtkama i njihovim menadžerima teško je strateški razmišljati o budućem razvoju te prilikama i rizicima koje će donijeti", kaže Barbara Stöttinger. To je razlog više da se pripremimo za strukturne promjene koje su pred nama. "Nadolazeće godine uzdrmat će stvari do srži", upozorava Stöttinger. Stoga je krajnje vrijeme da tvrtke, a posebno najviši, "C-suite", menadžment, poduzmu nešto ako žele ostati relevantni i u budućnosti.

Promjena paradigme


Što stoji iza te promjene?

Stručnjak za strategiju i održivost te predavač programa "ESG i održivost" pri WU Executive Academy, Vladimir Preveden, objašnjava kako se trenutno nalazimo usred petog i šestog vala razvoja od početka industrijske revolucije. - U prva četiri vala društvo se susrelo s mehanizacijom, slavio se parni stroj i dogodio se uzlet industrijske proizvodnje, kao i uzlet industrija poput elektronike, telekomunikacija i zrakoplovstva. Otprilike od 1985. godine tvrtke jašu na petom valu: digitalizacija i internet imali su transformativan učinak na gospodarstvo i društvo kao ni jedan drugi razvoj prije. Već smo nekoliko godina usred šestoga vala: održivost i zaštita klime u središte su pozornosti stavile zelene teme i učinile nas svjesnijima društvene pravde. Svaki novi val potaknuo je temeljnu reorganizaciju vrijednosti, što je zauzvrat promijenilo strukturu društva – a s njom i strukturu gospodarstva - objašnjava Preveden.

Ti su valovi također doveli do novih oblika tvrtki: digitalizacija i internet su, primjerice, izrodili velike tehnološke tvrtke kao što su Amazon, Apple, Google, Meta, Microsoft i OpenAI. Trenutno preklapanje dvaju najnovijih valova proizvest će slične učinke.

Spomenuta transformacija vrijednosti, dodaje Preveden, obično se događa u obliku slova S. U početku je jedva primjetna, ali zatim naglo ubrzava, ostavivši tvrtke iznenađenima. Takav će razvoj vjerojatno biti i u sadašnja dva vala. "Iako nam je to teško shvatiti, jer naši mozgovi imaju tendenciju razmišljati na linearan način, ovaj je razvoj važna lekcija za tvrtke. Kako bismo ostali na vrhu ili, u najmanju ruku, bili dio igre, umjesto da spavamo na lovorikama, moramo predvidjeti prilike za naše poslovanje, koje će vjerojatno proizići iz preklapanja dvaju trenutnih valova. U tom smislu dva će područja biti posebno zanimljiva u idućih šest godina", kaže Vladimir Preveden.

Podudarnost dvaju valova čini sadašnju situaciju specifičnom, ali u isto vrijeme složenom i zahtjevnom za strateško upravljanje. Stöttinger i Preveden identificirali su četiri glavna tehnološka razvoja koja će vjerojatno potaknuti transformaciju u godinama koje dolaze.

Kvantno računarstvo


Po čemu su kvantna računala posebna?

Ona uopće ne rade kao naše prosječno računalo. Dok bitovi u tradicionalnom računalu prepoznaju samo 0 i 1, takozvani kvantni bitovi (ili qubits) poznaju stanja između 0 i 1 te, zahvaljujući preklapanjima, mogu biti u više stanja istovremeno. To neizmjerno ubrzava izračune. Prema predviđanjima, takva će superračunala biti spremna za masovnu proizvodnju do 2030. godine, što također znači da će do tada postati i pristupačna. "To će imati golem utjecaj na metode simulacije, analize podataka, modele predviđanja, prognoze i mnogo drugih područja", kaže Preveden. Također će naglavačke okrenuti sve što smo mislili da znamo o kibernetičkoj sigurnosti: većina lozinki koje se danas koriste, uključujući i one najsloženije, lako bi se dešifrirale s pomoću tako superbrzih računala. "Također, broj takozvanih deepfakeova popet će se do dosad nepoznatih razina", dodaje Stöttinger. "Postat će mnogo teže razlučiti što je stvarno, a što virtualno, a možemo samo nagađati kakav će to utjecaj imati na društvo, ekonomiju i politiku."

Generativna umjetna inteligencija temeljena na jezičnim modelima kontinuirano se i brzo razvijala posljednjih godina. Ali tek su nedavno i nestručnjaci postali svjesni beskrajnih mogućnosti koje to pruža. "Većina menadžera tek se treba početi koristiti UI alatima ili bar razmotriti potencijalne scenarije njihove primjene. To je velika pogreška, jer će u određenom trenutku postati nemoguće zatvoriti tehnološki jaz koji će se otvoriti", kaže Preveden, uvjeren da će umjetna inteligencija nastaviti proizvoditi nove poslovne prilike, ali i rizike. Također, postojeći UI modeli temeljeni na strojnom učenju napreduju brzinom koja oduzima dah.

Zaštita podataka


Kriptovalute su odavno u modi i često se koriste za osiguravanje prava vlasništva (misli se na Non Fungible Tokens, ili skraćeno NFT). "Kriptotehnologija i blockchain tehnologija na kojoj se temelji sve će više dobivati na snazi kao temeljne tehnologije u godinama koje dolaze", kaže Preveden i navodi primjere da dokaže svoju tvrdnju:

- Zahvaljujući blockchainu u budućnosti ćemo moći decentralizirati tradicionalne financijske usluge. Pametni ugovori omogućit će nam korištenje uslugama poput ulaganja novca radi zarade kamata, uzimanja kredita i trgovanja bez posredovanja financijske institucije, što će uvelike povećati učinkovitost i dostupnost.

- Blockchain se može koristiti za pouzdano dokumentiranje transakcija, što ga čini idealnim za upravljanje opskrbnim lancima. Pomoći će tvrtkama da precizno prate podrijetlo i rute putovanja proizvoda, pridonoseći osiguranju kvalitete i borbi protiv krivotvorina. Blockchain tehnologija može se koristiti za sigurno upravljanje digitalnim identitetima. Poboljšava zaštitu podataka i online-procese provjere jer korisnici stječu veću kontrolu nad svojim osobnim podatcima i mogu ih dijeliti na siguran i provjerljiv način.

“Ovi primjeri naglašavaju potencijal kriptotehnologije i blockchaina da poremete uspostavljene poslovne modele i transformiraju širok raspon industrija tako što sustave koji su učinkovitiji, transparentniji i sigurniji čine dostupnima”, dodaje Stöttinger.

Zdenka Rupčić
Digitalizacija i internet imali su transformativan učinak na društvo kao ni jedan drugi razvoj prije

Više od 120 godina iskustva
 
 
WU Executive Academy Bečkog sveučilišta za ekonomiju i poslovanje (WU) ima više od 120 godina iskustva u području menadžerskog obrazovanja i spada među vodeća poslovna sveučilišta u svijetu. Među rijetkima je koja ima trostruku akreditaciju: AACSB za sve MBA programe te EQUIS i AMBA-u. Prosječno se svake godine kroz njihove programe educira 750 studenata diplomskih studija i oko 900 menadžera i stručnjaka iz više od 75 zemalja. Više na wu.ac.at.

Proizvodnja energije i ovisnost o njoj, kružno gospodarstvo i bioraznolikost
 
 
- Uz promjenu tehnološke paradigme, postoji još jedna tema na koju bi menadžeri trebali obratiti pozornost, a to su utjecaj strukturnih promjena koje su u tijeku u području održivosti. EU se obvezao postići nultu netoemisiju ugljika do 2050., a 2030. godina važan je međukorak na tom putu. Kao rezultat već postoji velik broj propisa za tvrtke, od kojih će se mnogi u bliskoj budućnosti iz visoko preporučenih promijeniti u obvezne. Čelnici kompanija sada se zbog toga možda žale, ali napori koji se od njih traže imaju snagu koja će, nadamo se, dugoročno ojačati europsko gospodarstvo, a posebice izvoz. Takve će prednosti, međutim, ostvariti samo one tvrtke i menadžeri koji su orijentirani na budućnost, koji su strateški agilni i proaktivno se bave prilikama, umjesto da su samo opsjednuti zadovoljavanjem propisa - kaže Preveden, te dodaje: “Zaštita klime je vrlo široko područje. Ne radi se samo o emisijama, ono što trebamo promatrati su proizvodnja energije i ovisnost o njoj, kružno gospodarstvo i bioraznolikost. Štoviše, održivost se ne odnosi samo na zaštitu okoliša i klime, nego se proteže i na teme kao što su društvena odgovornost, regionalno stvaranje vrijednosti i etika. Tvrtke si jednostavno ne mogu priuštiti da na to, središnje, odlučujuće, pitanje i njegove široke implikacije gledaju iz uske komunikacijske i marketinške perspektive. Potreban im je strateški pristup, uz pitanje: Kako možemo pridonijeti dobrobiti našeg planeta i društva, a istovremeno stvoriti konkurentsku prednost za tvrtku mjerama održivosti? Nalazak dobrog odgovora na to pitanje pomoći će tvrtkama da povećaju svoju stratešku otpornost.”

Ne zatvarati oči pred novim trendovima
 
 
Meteverse je virtualni prostor koji omogućuju tehnologije poput virtualne stvarnosti, umjetne inteligencije i blockchaina. Niz tvrtki trenutno radi na razvoju digitalnog okruženja u metaversu. “Dolazak ChatGPT-a prošle je godine gurnuo metaverse u drugi plan, kako u medijima tako i u javnom diskursu. Kao rezultat toga, mnogi menadžeri vjeruju da je to bio kratkotrajni hype ili da je zanimljiv samo gamerima ili mladima”, kaže Stöttinger. Ništa od toga, međutim, ne može biti dalje od istine, metaverse je tu da ostane, a do sada su cijeli gradovi uspostavili svoju virtualnu inačicu. “Brendovi kao što su Nike, Gucci i Adidas vjerojatnije će se proširiti na mataverse nego se pokušati probiti na novo tržište u stvarnome svijetu”, kaže Stöttinger. I to je mudro, te se tvrtke koriste metaverseom za stvaranje novih korisničkih iskustava, digitalizaciju svojih brendova i privlačenje mlađe ciljne skupine, koja je upućenija u tehnologiju. Shvatili su da metaverse nudi nov i inovativan način interakcije s kupcima i predstavljanje proizvoda u digitalnom krajoliku, koji se stalno razvija. Te se četiri tehnologije neće moći zaobići u godinama koje dolaze. “Među menadžerima obično vlada zabluda da trebaju temeljito razumjeti te tehnologije. No, ne trebaju se brinuti o tome. Bitno je da ne zatvaramo oči pred tim trendovima i da ih vidimo kao priliku, a ne kao prijetnju”, kaže Vladimir Preveden.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike