Magazin
MILKA RIMAC BILUŠIĆ, UNIV. SPEC. OEC. EKONOMSKI FAKULTETA SVEUČILIŠTA U ZAGREBU

Pozitivne promjene za društvo
Objavljeno 30. travnja, 2021.

Prije gotovo deset godina Milka Rimac Bilušić dobila je Rektorovu nagradu Sveučilišta u Zagrebu za studentski rad "Istraživanje obilježja Generacije Z - Radi li se zaista o novoj generaciji zaposlenika?".

Pretpostavljam da Vam ta tema ni danas nije manje izazovna...? U međuvremenu se, naravno, dosta toga promijenilo, uključujući i trenutačnu koronakroizu, čije posljedice trpi i generacija Z. Što nam o svemu tome možete kazati...?


- Da, prošlo je gotovo cijelo desetljeće od vremena kada sam kao student posljednje godine Ekonomskog fakulteta u Zagrebu dobila Rektorovu nagradu, ali, kako ste i sami naveli, područje istraživanja pojedinih generacija i dalje me zanima, a spomenuta tema je, naravno, i dalje aktualna. Kada sam pisala rad, promišljala sam o tome koje su specifičnosti generacije Z, koja je rođena u razdoblju između 1995. i 2010., imajući na umu da će za nekoliko godina ta generacija stupiti na tržište rada, što se sada i događa. Ipak, u međuvremenu su se dogodile velike promjene u cjelokupnom svijetu, a s obzirom na to da utjecaj na generacije imaju događaji u okolini i društvu, neupitno je da će to ostaviti traga i na ovoj mladoj generaciji. Danas je mnogima od njih teže pronaći i zadržati zaposlenje, osjećaju veliku nesigurnost i neizvjesnost, a prošla ih je godina poučila da se sve može dogoditi. U predviđanju budućih događaja na tržištu rada moramo imati na umu da se ova generacija i inače smatra pragmatičnijom, opreznijom generacijom, koja je sklonija individualizmu i narušavanju uobičajenih obrazaca ponašanja i rada. Vjerujem da će u ovom razdoblju velike nesigurnosti i dramatičnih događaja specifičnosti ove generacije samo još više doći do izražaja.

PRAGMATIČNI I OPREZNI
S tim u vezi, koje su zapravo specifičnosti generacije Z, onog njezina dijela koji ponajprije povezujemo s ekonomijom, gospodarstvom, točnije, menadžmentom i poduzetništvom u ovom modernom, digitaliziranom dobu?

- Iako se za generaciju Y često govori da je odrasla s tehnologijom, realno, tek za generaciju Z možemo doista reći da je potpuno digitalna generacija. Posljedično, generacija Z od svojih poslodavaca očekuje izrazitu spremnost za korištenje suvremenih tehnologija. Pripadnici generacije Z ne razumiju zbog čega se u organizacijama pojedini procesi ne automatiziraju, a znaju da je to moguće, i to ih izrazito frustrira. Također, s obzirom na različite oblike dostupne tehnologije, generacija Z u komunikaciji želi iskoristiti sve što tehnologija pruža. Ova generacija od poslodavaca očekuje brigu za svoju dobrobit, jasne planove karijere i iskorištavanje njihovih potencijala. Istraživanja pokazuju da ih najviše motivira ravnoteža između privatnog i poslovnog života, ugodna radna okolina i fleksibilnost, a manje novčani poticaji. Ipak, sa zaključcima vezanim uz plaću treba biti oprezan jer oni pretpostavljaju da su zadovoljeni tzv. higijenici, odnosno da je mladim zaposlenicima osigurana plaća koja pokriva njihove osnovne potrebe. S obzirom na to da su pragmatični i oprezni, žele jasno znati koja se očekivanja postavljaju pred njih te što mogu očekivati zauzvrat. Žele da se nadređeni brinu o njima kao profesionalcu i pojedincu, da im se pruži mogućnost da rade ono u čemu su najbolji, da ih se potiče u njihovu osobnom razvoju te da se pruža redovita povratna informacija. Zahtjevni su, ali poslodavca koji im osigura navedeno nagradit će inovativnošću, kreativnošću i predanošću. S druge strane, ako nisu zadovoljni, neće imati problem potražiti novo radno mjesto i krenuti ispočetka. Naime, istraživanja pokazuju da se velika većina njih (više od 80 %) nema namjeru zadržavati duže od tri godine u istoj organizaciji, što je velik izazov postavljen pred poslodavce.

Gledajući širu sliku, koje su prednosti, a koje mane, recimo tako, generacije Z...?

- Neupitno je da pripadnici generacije Z, kao i svih ostalih generacija, imaju svoje mane. Često im se pripisuje da su nestrpljivi, šutljivi, apatični, da žele instant-rješenja i da žive i dišu kroz društvene mreže. Ipak, moj pogled na sve nove generacije, pa tako i na generaciju Z, prilično je romantičan, pri čemu vjerujem da je nerazumijevanje novih generacija posljedica slabe prilagodbe promjenama koje nam je donio neizmjerno brz razvoj tehnologije. Upravo zbog toga, u skladu s idealizmom koji obilježava generaciju Y, kojoj i sama pripadam, vjerujem da je ovo generacija koja će mijenjati svijet nabolje. Pripadnici generacije Z su odrastali u obiteljima u kojima je uvažavano njihovo mišljenje i njihovi osjećaji. U srednjim školama i na fakultetima dobar dio nastavnika se prema njima odnosio onako kako i treba - kao prema svojim klijentima. Zbog izloženosti informacijama, svjesni su globalnih problema koji ih okružuju, poput velikog jaza između ekonomija i klimatskih promjena, a također imaju svijest da je različitost dobra i poželjna. Nemaju previše strpljenja i tolerancije kada se netko prema njima ne odnosi kako oni žele i spremni su to jasno komunicirati. Upravo zbog svega navedenog, mislim da će svojim buntom pokrenuti promjene i da će nastaviti odgajati neovisne, samostalne i promišljene nove ljude. Nažalost, ova je pandemija sve to usporila te su velike promjene u društvima stavljene sa strane, ali vjerujem da će oni biti ti koji će nakon ponovne uspostave ravnoteže biti snažniji, odrasliji i sposobniji.

NEIZBJEŽNE PROMJENE
Kakvo je stanje s potencijalima, znanjem i mogućnostima generacije Z u Hrvatskoj? Koliko su mladi u RH zbilja zainteresirani za poduzetništvo, za razvoj i napredak u širem poslovnom i ekonomskom smislu...?

- Teško je sada bilo što prognozirati jer još nismo svjesni svih ekonomskih i društvenih posljedica koje će ostaviti pandemija. Međutim, svakodnevno svjedočimo o brojnim svijetlim primjerima poduzetništva utemeljenog na novim tehnologijama, koje koronakriza nije dotaknula.

Činjenica je da su određene osobine koje opisuju ovu generaciju zapravo identične osobinama svakog dobrog poduzetnika. S druge strane, ono što smo mi već trebali napraviti, a sada će biti zadatak novih generacija, jest pokrenuti velike promjene u obrazovnom sustavu kako bismo ga uskladili s digitaliziranim društvom.

Generacija Z i mlađe generacije ne vide smisao učenja napamet kad su im informacije dostupne jednom glasovnom naredbom Google asistentu, i to nam jasno pokazuje nezainteresiranošću tijekom obrazovanja, koju im mnogi često predbacuju.

Samo poboljšanjem obrazovnog sustava i usklađivanjem tradicionalnih i suvremenih metoda učenja možemo dovesti do razvoja većih stručnjaka, čime će doći do izražaja individualnosti i sklonost poduzetništvu nove generacije. Također, mislim da svi trebamo pokazati više potpore i razumijevanja za nove generacije, da trebamo i mi učiti od njih, a one će nam to vratiti pozitivnim promjenama koje će unijeti u društvo i ekonomiju. (D.J.)
Možda ste propustili...

PROŠLOST U SADAŠNJOSTI: TASKO S RAZLOGOM I POKRIĆEM

Ironija kao feministički pogled

Najčitanije iz rubrike