epa10464341 Kansas City Chiefs quarterback Patrick Mahomes in action during the third quarter of Super Bowl LVII between the AFC champion Kansas City Chiefs and the NFC champion Philadelphia Eagles at State Farm Stadium in Glendale, Arizona, 12 February 2023. The annual Super Bowl is the Championship game of the NFL between the AFC Champion and the NFC Champion and has been held every year since January of 1967. EPA/CAROLINE BREHMAN
EPA
8.2.2025., 08:00
SPORT I SHOW NA AMERIČKI NAČIN

Čeka se velika nedjelja, Super Bowl je - blagdan

Ulaznice do 74 tisuće dolara, a 30 sekundi reklame tijekom prijenosa susreta 7 milijuna

Amerikanci se spremaju za nedjelju i najveći sportski događaj u državi. Pola sata nakon ponoći s nedjelje na ponedjeljak prema hrvatskom vremenu počinje Super Bowl LIX, koji će se igrati na stadionu Superdome u New Orleansu, najvećem gradu američke savezne države Louisiane.

Super nedjelja (Super Sunday), kad je na rasporedu Super Bowl, odnosno finale doigravanja profesionalne lige američkog nogometa (NFL), neslužbeni je blagdan u SAD-u, ravan onima službenima - Božiću, Danu zahvalnosti i Danu nezavisnosti. Za naslov igraju, kao i prije dvije godine, Kansas City Chiefsi i Philadelphia Eaglesi. Tada su slavili Chiefsi (38:35), koji će pokušati postati prva momčad koja je tri puta zaredom osvojila Super Bowl. I dok Kansas City ima četiri naslova u svojim vitrinama, Philadelphia je jedini prsten osvojila 2018. pobijedivši New England Patriotse. Također, najbolji vođa navale u NFL-u Patrick Mahomes, trenutačno s tri Super Bowl prstena, lovi najboljeg svih vremena Toma Bradyja, koji je tijekom karijere osvojio sedam naslova prvaka. Spektakl neće proći ni bez Donalda Trumpa, koji će biti prvi predsjednik (aktualni) koji će nazočiti najvećem sportskom događaju u Sjedinjenim Američkim Državama.

I dok se za Božić i Dan zahvalnosti okupljaju obitelji rasute diljem SAD-a, Amerikanci na Super Bowl u svoje domove pozivaju prijatelje te uz puno jela, pića i dobre zabave prate preko TV ekrana najvažniji sportski događaj na svijetu (uz finale SP-a u nogometu). Dan zahvalnosti (četvrti četvrtak u studenome) Amerikanci slave uz pečenu puricu i gledanje footballa, a za vrijeme Super Bowla na meniju su jela s roštilja, pikantna pileća krilca, grickalice i pivo. Osim sportskog značenja Super Bowl ima i veliki utjecaj na gospodarstvo Sjedinjenih Američkih Država, a posebice na ekonomiju gradova koji su domaćini najvećeg sportskog spektakla u SAD-u. Super Bowl je u pravilu najgledaniji TV događaj u SAD-u, rekord drži prošlogodišnji Super Bowl u Las Vegasu kada je Kansas City u produžetku pobijedio San Francisco 49erse sa 25:22. Imao je prosjek od 123,7 milijuna gledatelja u Americi. Na drugom je mjestu Super Bowl od prije dvije godine, u kojem su Chiefsi dobili Eaglese. On je imao prosječnu gledanost od 115 milijuna TV gledatelja. Treću poziciju, s prosječnom TV gledanošću od 114,8 milijuna, drži Super Bowl iz 2015. u kojem su New England Patriotsi svladali Seattle Seahawkse sa 28:24. Bio je to obračun dvaju trenera hrvatskih korijena, Billa Belichicka i Petea Carrolla (otac mu je Irac, a majka Hrvatica).

U Halftime Showu reper Kendrick Lamar

Za sve glazbenike velika je čast nastupiti tijekom poluvremena Super Bowla (Halftime Show). Proteklih godina gledatelji su mogli uživati u svirci Rolling Stonesa, Brucea Springsteena, Princea, Madonne, U2, Michaela Jacksona, Red Hot Chili Peppersa, Lady Gage, Beyonce, Stinga, Tine Turner, Stevieja Wondera, Jamesa Browna, Diane Ross, Tonyja Bennetta i drugih glazbenih velikana. Ove godine u Halftime Showu nastupit će američki reper Kendrick Lamar, koji je na nedavnoj 67. dodjeli osvojio Grammyja za najbolju pjesmu godine. Lamara smatraju jednim od najutjecajnijih hip-hopera svoje generacije, koji u svojoj zbirci ima 22 Grammyja. Gošća će mu biti ritam i blues kantautorica Solana Imani Rowe.

Ulaznice za Super Bowl jedan su od najvrednijih papirića. Cijene se kreću od 4700 do 75.470 dolara, a ako vam ih netko u Americi daruje, kao da vam je darovao vilu s bazenom.

Super Bowl je prilika da se marketinški stručnjaci upečatljivim reklamnim spotovima istaknu pred najbrojnijom TV publikom u SAD-u. Ujedno, to je najskuplji reklamni prostor na televiziji. Cijena 30 sekundi u TV prijenosu 2012. godine iznosila je tri i pol milijuna dolara, a ove je dvostruko veća. Oglašivači su morali izdvojiti sedam milijuna dolara za 30 sekundi TV reklame. Poskupio je i oglasni prostor uoči prijenosa utakmice. Dosad se plaćalo dva milijuna dolara za 30 sekundi reklame, a ove je godine dosegnuo cijenu od četiri i pol milijuna dolara.