/Galerija/ Putnici: Sramota! Željeznički kolodvor u Županji odavno je trebao u obnovu. HŽ nije u stanju urediti ni sanitarni čvor!

Sanitarni čvor na željezničkom kolodvoru Županja

Marija Lešić Omerović
GODIŠNJE 17.000 PUTNIKA

/Galerija/ Putnici: Sramota! Željeznički kolodvor u Županji odavno je trebao u obnovu. HŽ nije u stanju urediti ni sanitarni čvor!

Dotrajala stolarija čiji su trošni okviri ispod razbijenog stakla na vratima i prozorima na zapuštenom pročelju s ulične strane već odavno "zašiveni" šperpločom, stepenice i okolne staze u derutnom stanju - poražavajuća je i otužna slika zgrade željezničkog kolodvora u Županji. Nekada reprezentativan objekt, koji je imao dušu i tom dijelu grada davao poseban šarm, danas je oronuo i vapi za detaljnom obnovom ili bar osnovnom sanacijom, koju Županjci već godinama priželjkuju, posebice oni koji koriste vlak kao prijevozno sredstvo.

Prizemlje kolodvorske zgradefoto: Marija Lešić Omerović

Prizemlje kolodvorske zgrade

Marija Lešić Omerović

Građani razočarani

"Sramotno je da je da Hrvatske željeznice u Županji nisu u stanju urediti ni sanitarni čvor. Katastrofalan je i ispod svake granice ljudskog dostojanstva. Neka dođu gospoda iz Zagreba i neka vide uvjete u kojima kolodvor u Županji funkcionira na pragu drugog kvartala 21. stoljeća!" revoltirano nam kazuje stariji putnik, pokazujući prstom prema izdvojenom, zapuštenom objektu u kojemu je prastari WC čučavac.

/Galerija/ Putnici: Sramota! Željeznički kolodvor u Županji odavno je trebao u obnovu. HŽ nije u stanju urediti ni sanitarni čvor!

Sanitarni čvor na željezničkom kolodvoru Županja

Marija Lešić Omerović
wc čučavac na željezničkom kolodvoru

Tzv. wc čučavac na željezničkom kolodvoru

Marija Lešić Omerović

Žena koja je s djetetom na klupi čekala vlak žali se da u funkciji nije ni čekaonica u kolodvorskoj zgradi. Vrata su joj već duže vrijeme zaključana. "Nema ni nadstrešnice i za lošeg vremena preostaje nam jedino sakriti se pod drvo. Ali očito moramo biti zadovoljni što nam je omogućeno da uopće i možemo vlakom do Vinkovaca i natrag, i moramo biti sretni što nam (još) nisu i to ukinuli."

Podsjećamo, u ranijoj su nam komunikaciji vezanoj uz plan ulaganja iz Korporativnih komunikacija HŽ Infrastrukture još za 2021. najavili obnovu sanitarnog čvora na željezničkom kolodvoru u Županji. Unatoč obećanjima, to nije odrađeno, uz opravdanje da su zbog oštećenja na velikom broju objekata nastalih u zagrebačkom i petrinjskom potresu obnovu sanitarnog čvora u Županji morali prebaciti u 2022. godinu, o čemu smo pisali. Uskoro će i 2026., ali promjene nema. Građani razočarano konstatiraju da je HŽ od Županje očito već odavno digao ruke.

/Galerija/ Putnici: Sramota! Željeznički kolodvor u Županji odavno je trebao u obnovu. HŽ nije u stanju urediti ni sanitarni čvor!
Marija Lešić Omerović
/Galerija/ Putnici: Sramota! Željeznički kolodvor u Županji odavno je trebao u obnovu. HŽ nije u stanju urediti ni sanitarni čvor!
Marija Lešić Omerović
/Galerija/ Putnici: Sramota! Željeznički kolodvor u Županji odavno je trebao u obnovu. HŽ nije u stanju urediti ni sanitarni čvor!

Putnici na kolodvoru u Županji

Marija Lešić Omerović
/Galerija/ Putnici: Sramota! Željeznički kolodvor u Županji odavno je trebao u obnovu. HŽ nije u stanju urediti ni sanitarni čvor!
Marija Lešić Omerović
/Galerija/ Putnici: Sramota! Željeznički kolodvor u Županji odavno je trebao u obnovu. HŽ nije u stanju urediti ni sanitarni čvor!
Marija Lešić Omerović

"Županja je stanica na kraju puta - putnički prijevoz ovdje staje - i nema dalje. Očito su procijenili da im se ne isplati ulagati u slijepo crijevo Hrvatske i samo se pitam što je sa svim tim silnim pričama o demografiji, o stvaranju kvalitetnijih uvjeta za život i poticanje ostanka ljudi u Slavoniji. Odnose li se one i na nas?"pita se student Igor. Dodaje da posljednjih dana iz HŽ-a slušamo o najavama golemih investicija u zapušteni željeznički sektor, govori se o milijardama eura, i rezignirano dodaje da čisto sumnja da će bar i mrvice toga kolača završiti na županjskom području.

O planovima - ni riječi

Je li se posljednjih godina ondje što ozbiljnije ulagalo, hoće li kolodvorska zgrada u skorije vrijeme dočekati temeljitu obnovu i je li Županja uvrštena u investicijske planove HŽ-a, odlučili smo provjeriti. Iz Korporativnih komunikacija HŽ Infrastrukture šturo su nam odgovorili da su u kolodvorskoj zgradi u Županji u travnju ove godine završeni radovi na uređenju službenih prostorija, te da se radovi na održavanju pruge i pružnog pojasa redovito provode u skladu s planiranim sredstvima i važećim ugovorima. O investicijskim planovima - ni riječi. Što se tiče broja putnika, prema podatcima dobivenim od HŽ Putničkog prijevoza, u 2024. je prosječno, radnim danom, u kolodvoru Županja ulazilo ili izlazilo pedesetak putnika, ukupno oko 17.000 putnika na godišnjoj razini. Dodaju da su slični pokazatelji i za 2025. godinu. Najvjerniji su putnici učenici koji pohađaju srednju školu u Vinkovcima i studenti, kojih je najviše vikendom.

Željeznička pruga Vinkovci – Županja jedina je pruga koja ni u vrijeme Domovinskog rata nije bila zatvorena i bila je tada žila kucavica, a važnu je ulogu kolodvor Županja imao i u prijelazu NATO-ovih snaga u BiH, jer se u Bosnu tada išlo isključivo preko Županje. 

ŽELJEZNICA POTAKNULA RAZVOJ ŽUPANJE

Pruga Vinkovci - Županja u promet je puštena 30. rujna 1901. godine. U to su vrijeme u Županji glavna prijevozna sredstva bila seljačka kola s konjima, pa je željeznica donijela novi način života, potaknula prometno povezivanje i industrijalizaciju, što je privuklo radnike, obrtnike i doseljenike iz svih krajeva. Županja je počela poprimati urbana obilježja i otvarati novo poglavlje u svojoj povijesti. Imala je tri željezničke postaje, preciznije dva stajališta - Bošnjaci i Savska obala (ukinuti su otvaranjem mosta Županja - Orašje 1968. godine) te kolodvor Županja, i bila je zapravo kao jedno željezničko čvorište, s velikim prometom putnika, ali i otpremom velikih količina robe.