Na Sajmu u Poljskoj
Mali proizvođači VSŽ na sajmu u Poznanju: Poljaci znaju što su kobasica i kulen, prepoznaju naša vina
Agro-klaster predstavio iznimno kvalitetne domaće proizvode lokalnih OPG-ova
VINKOVCI
Vukovarsko-srijemska županija sudjelovala je na tradicionalnoj međunarodnoj manifestaciji "Okusi regija" u PoznanJu, glavnom gradu Velikopoljskog vojvodstva, druge po veličini regije u Poljskoj, koja ima 3,8 milijuna stanovnika, s više od 500.000 aktivnih poduzetnika. U organizaciji županijskog Agro-klastera predstavila se s ponudom domaćih proizvoda lokalnih OPG-a i među 100-tinjak odabranih izlagača njihov je štand, ponosno je ustvrdio direktor Zdenko Podolar, bio jedan od najposjećenijih.
Najposjećeniji
Naglasak sajma bio je na malim proizvođačima hrane, pa su izložili suhomesnate proizvode, prerađenu šparogu, bučina ulja, začinsku papriku… odlučili su se za proizvode koji imaju dodanu vrijednost. Tu su i vina, rakije, likeri, pekmezi, džemovi, medovi… Štand su posjetili i izloženo kušali i poljski ministar poljoprivrede Stefan Krajewski i čelnik Velikopoljskog vojvodstva, maršal Marek Woźniak, s kojim se sastao i župan Ivan Bosančić. "Ovaj radni posjet dio je dugogodišnjeg prijateljstva i suradnje VSŽ-a i Velikopoljske regije, s kojom smo ove godine obilježili 12. godišnjicu Sporazuma o suradnji. Na sastanku smo razgovarali o jačanju partnerstva, zajedničkim EU projektima i budućim planovima", kazao je Bosančić. Kao međunarodni partneri na sajmu su sudjelovale i regije iz Italije (Reggio Emilia), Njemačke (Brandenburg), Južne Koreje i razvojne regije Sjeverna Moldavija. "Mislim da smo ostavili jako dobar dojam, stalno smo bili posjećeni, trudili smo se biti pravi domaćini i počastiti posjetitelje našeg štanda i bilo je dosta upita za naše proizvode", kaže Podolar. Uz njega su na sajmu bili i predstavnici OPG-a Peulić iz Cerne, pobjednika eno-gastro showa GastRoA u Andrijaševcima, na kojem su dodijeljene nagrade za najbolje slavonske i srijemske delicije, i Razvojne agencije VSŽ-a. Podolar ističe da Poljaci spadaju među najbrojnije turiste koji posjećuju Hrvatsku, gdje rado dolaze ljetovati, u što se osobno uvjerio i na sajmu. "Znaju oni i što je kulen i kobasica, prepoznaju naša vina, točno znaju koje je kutjevačko, a koje je iločko. Jako ih je mnogo prišlo našem štandu, pohvalilo se da su bili u Hrvatskoj, jedan mi je Poljak pokazao i fotografiju na mobitelu koju mu je poslao prijatelj s utakmice Hajduka na Poljudu", zadovoljno ističe. Dodaje da je promocija naših lokalnih, domaćih proizvoda od velikog značenja jer će se njihovom većom zastupljenošću doprinijeti bogatijoj turističkoj ponudi.
Veliko tržište
Poljska je, ustvrdio je, jako zanimljivo i veliko tržište, a poveznica su sajma i dviju regija - jedne male hrvatske županije s 150.000 stanovnika i poljske regije veličine cijele Hrvatske - proizvodi i suradnja na razmjeni iskustava te prekogranični projekti. "Oni su povukli jako puno novca iz EU fondova, imaju velik broj jako dobrih projekata, maksimalno su iskoristili prilike i raspoložive mogućnosti. Znanje, iskustvo, primjeri dobre prakse – prostor je koji treba iskoristiti. Uvijek je dobro surađivati s onim tko zna i tko ima novca", zaključuje Podolar. Dodaje da imaju sličnu strukturu gospodarstva, dosta sličnih proizvodnji, pa se i na radnom sastanku razgovaralo o malim proizvođačima hrane, o mogućim modelima suradnje i njihovog povezivanja i zbližavanja. Poljski domaći proizvodi u prosjeku su 15 do 20 posto skuplji od hrvatskih, a pojedini, primjerice med, i 30 posto. Tegla meda od 900 mililitara ondje je 15 eura, a u nas 10 ili 11 eura. Poljska i Poljaci veliki su potrošači meda i tu je, smatra Podolar, velik prostor za hrvatske proizvođače i potencijalnu suradnju.
Inače, u Agro-klasteru fokusirani su na kratke lance opskrbe, na suradnju s trgovcima i restoranima i osjetan je rast prodaje u Zagrebu. Uspjeli su si otvoriti tržište i opskrbljivati vrhunske restorane. Ondje imaju već 15-ak ozbiljnih partnera, s kojima kontinuirano surađuju, što im je, napominje, mnogo prihvatljivije i isplativije zbog manjih troškova prijevoza u odnosu prema jadranskim destinacijama. Uz suhomesnate proizvode i GMO free jaja iz slobodnog uzgoja, sve više uzimaju i svježu kobasicu, začinsku papriku, pekmeze, sireve… Iz godine u godinu promet raste za 20-ak posto.