Škola za obuku pilota postoji i u Vinkovcima
Polaznici stižu sa svih strana Hrvatske – iz Petrinje, Zagreba, Pule, pa BiH i Slovenije, a najmanje iz najistočnije županije
Stari Vinkovčani znaju, a i mladima je to sve poznatije, da je nedaleko od njihova grada mali aerodrom na koji mogu slijetati ultralaki i manji putnički zrakoplovi, a tu se može i pohađati škola za pilote pod budnim okom iskusnog profesionalnog pilota Milana Mravinca, upravitelja Aerodroma Sopot i voditelja Zrakoplovne škole pri Zrakoplovnom klubu Vrabac, osnovanom prije više od tri desetljeća, o čemu govori monografija autora Ante Miljka, jednog od prvih vinkovačkih letača.
Vratio se i nije požalio
Milan Mravinac kaže kako se ponekad iznenadi kada čuje Vinkovčane kako pitaju "pa zar Vinkovci imaju aerodrom".
- Mi ovdje djelujemo više od trideset godina. Još 1992., u ratno vrijeme, skupina entuzijasta osnovala je Zrakoplovni klub Vrabac. Tada smo imali samo jedan motorni zmaj. Od toga je sve krenulo – prisjeća se profesionalni pilot, Milan Mravinac dodajući kako je prvi objekt na aerodromu bio običan kontejner, dobiven od Crvenog križa; zrakoplovi su se mijenjali, a ljudi dolazili i odlazili.
Mravinac se Vrapcu priključio 1994. godine, kada je došao s Hvara, gdje se bavio aviotaksi prijevozom, s nekoliko vlastitih lakih zrakoplova i od tada je klub krenuo u ozbiljnijem smjeru. Motorni zmajevi polako su ostali po strani, a prevladali su laki sportski avioni, otporniji na vjetrove i zanimljiviji za građane.
- Nakon godina letenja s bogatim turistima po Europi, shvatio sam da novac nije najvažniji. Vratio sam se u Slavoniju i nisam požalio. Polako smo došli do toga da postojeću zmajsku školu proširimo na avione. I ponosno mogu reći da smo danas najveća škola te vrste u Hrvatskoj – pojašnjava Mravinac i navodi što sve pruža Vrapčeva pilotska škola.
Polaznici stižu sa svih strana Hrvatske – iz Pule, Petrinje, Zagreba, pa čak i iz inozemstva - iz Bosne i Hercegovine te Slovenije. Nažalost, kaže Mravinac, najmanje ih je iz Vukovarsko-srijemske županije.
Cijena obuke
Nastava se održava online, što je novost koju su prvi uveli tijekom pandemije. Devet predmeta, 60 sati teorije, predavači iz Zagreba, Croatia Airlinesa i struke – sve to čini temelj prije nego što kandidat sjedne u kokpit aviona.
- Polaznici uče o meteorologiji, motorima, konstrukcijama, pravilima letenja, navigaciji. Ali i o zdravlju i životnim navikama, znanje koje ostaje, čak i ako nitko ne postane pilot. Pilotska škola ima svoji cijenu i ona nije mala. Škola se sastoji od dva dijela. Teorijski dio stoji 600 eura i u to ulazi svih 60 sati predavanja 9 predmeta koja su online iz udobnosti vlastitog doma. No, praktična obuka u Vinkovcima stoji 140 eura po satu letenja. Minimalno je potreban 31 sat da bi se izišlo na ispit. Nije to jeftino, ali i dalje smo najpovoljniji u Hrvatskoj – nabraja Milan Mravinac dodajući kako nakon položenih ispita kandidat dobiva pilotsku dozvolu i svatko od njih ima nekakav svoj plan.
Mario Živković živi i radi u Švicarskoj, ali kada je saznao da Vinkovci imaju aerodrom i pilotsku školu, uputio se na istok Slavonije.
- Još od malih nogu maštao sam o tome da letim. Prije godinu dana prvi put sam stupio u kontakt s Milanom. Nisam tada imao vremena, ali ove godine sam odlučio – idem ispuniti san. Sada sam na polovini obuke. Teorija je iza mene, a praktični dio je neopisiv. To je jedinstven doživljaj, nešto što ne možeš usporediti ni s čim drugim – uzbuđeno govori Mario Živković.
Milan Mravinac ima i savjet za one koji se odluče za pilotsku školu.
- Ne mora svatko kupiti avion. Mogu se udružiti, koristiti klupski zrakoplov ili ga jednostavno unajmiti u svom lokalnom klubu. Najvažnije je da ostaneš u zraku, jer tko jednom osjeti tu slobodu, teško se vraća na zemlju – kaže iskusni pilot i instruktor letenja.