Na mostu Županja-Orašje, siječanj 2025.foto: Marija Lešić Omerović
MARIJA LEŠIĆ OMEROVIĆ
8.1.2025., 06:20
DRŽAVE ĆE ZAJEDNO UTVRDITI PRIJEDLOG

Most je preopterećen, gradnja novog nužna

Granični prijelaz Županja - Orašje jedan je od najfrekventnijih u BiH, a kapacitet mosta s dva kolnička traka nedovoljan je

ŽUPANJA

I proteklih je dana, zbog velikih gužvi i čekanja na graničnim prijelazima u vrijeme božićnih i novogodišnjih blagdana, do izražaja ponovno došao i problem nedovoljnog kapaciteta mosta između Županje i Orašja koji spaja Republiku Hrvatsku i BiH. Ponovno je naglašena potreba i nužnost pronalaska kvalitetnijeg i učinkovitijeg rješenja za povezivanje dvaju savskih obala, jer riječ je o jednom od najfrekventnijih prijelaza između Hrvatske i BiH. Postojeći most ima samo dva kolnička traka, kojima godišnje prometuje više od milijun putničkih i više od 120.000 teretnih vozila, s više od dva milijuna putnika, i postao je usko grlo u prekograničnom cestovnom prometu. A nakon što je zbog izrazito lošeg stanja početkom 2019. godine most Gunja – Brčko zatvoren za teretni promet, most Županja - Orašje dodatno je opterećen kamionima i autobusima, koji su preusmjereni na taj prijelaz.

Na mostu Županja-Orašje, ulazak u BiHfoto: Marija Lešić Omerović
MARIJA LEŠIĆ OMEROVIĆ

Autocesta od Tuzle

Početkom lipnja 2023. gradonačelnici Županje i Orašja te čelnici Vukovarsko-srijemske i Županije Posavske iskazali su interes i zajednički inicirali izgradnju novog ili proširenje postojećeg mosta. Inicijativu su detaljno potkrijepili konkretnim brojkama i argumentima. Proslijedili su ju nadležnim tijelima dviju država, a nedugo potom na zajedničkoj su sjednici održanoj u Zagrebu Vlada RH i Vijeće ministara BiH podržali inicijativu za zaključivanje sporazuma o suradnji na projektu izgradnje novih mostova preko rijeke Save na graničnom prijelazu Brčko – Gunja i graničnom prijelazu Orašje - Županja. Zadužili su Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture RH i Ministarstvo komunikacija i prometa BiH da formiraju zajedničko radno tijelo koje će na temelju provedenih analiza ispitati ekonomsku i gospodarsku potrebu i opravdanost izgradnje novih mostova, a potom Vladi RH i Vijeću ministara BiH dostaviti izvješće o provedenim aktivnostima te prijedlog rješenja o izgradnji novih mostova ako ih ocijeni opravdanim, ili negativno mišljenje, u protivnom slučaju. Na konkretan upit Glasa Slavonije o tome dokle se odmaklo u tim aktivnostima, je li izvješće napravljeno i je li utvrđen prijedlog rješenja, iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture šturo su odgovorili da se "s obzirom na to da se od strane BiH priprema izgradnja autoceste koja bi povezala Tuzlu (BiH) s autocestom A3 (HR), potiču daljnji pregovori o kontaktnoj točki i tehničkim specifikacijama budućeg mosta kroz kontakt s tijelima Federacije BiH, odnosno nadležnim Ministarstvom prometa i komunikacija".

USKORO I PROMJENE U PRELASKU GRANICE

Prelazak schengenske granice dodatno će usporiti i nove EU regulative. Početak njihove primjene još nije točno definiran. EES sustav namijenjen je za registraciju državljana zemalja izvan EU-a koji putuju na kraći boravak (do 90 dana unutar bilo kojeg razdoblja od 180 dana). Na granici će morati dati biometrijske podatke, poput otisaka prstiju i skeniranja lica. A primjenom ETIAS sustava državljani trećih zemalja morat će ispuniti obrazac i zatražiti autorizaciju ulaska, što će plaćati 7 eura, osim maloljetnika i osoba starijih od 70 godina.

Dogovoren sastanak

“Dogovorena je organizacija sastanka između upravitelja cesta i nadležnih ministarstva s obje strane te se očekuje prijedlog o mogućnostima izgradnje novog mosta", stoji u odgovoru. Izgradnja spomenute autoceste u dužini od 65 kilometara, kako prenose BiH portali, trebala bi početi do 2027. godine i jedan je od ključnih projekata koji će doprinijeti boljoj prometnoj infrastrukturi i otvaranju novih mogućnosti za razvoj cijele regije. Izgradnjom njezina punog profila do neposredne blizine državne granice dodatno će porasti potreba za povećanjem kapaciteta graničnih prijelaza, odnosno mosta na Savi, na što su upozorili i potpisnici spomenute inicijative. I ljetos su, u sezoni godišnjih odmora, na savskom mostu, odnosno graničnom prijelazu, bile goleme gužve, a razlog tomu bio je nedostatak policajaca s oraške strane. Nije se mogao organizirati ulazak/izlazak putničkih vozila u nekoliko kolona, pa je prema Graničnoj policiji BiH reagirala i Vlada Županije Posavske, zatraživši nalaženje hitnog rješenja.

I na Skupštini Županije Posavske početkom listopada iznova je upozoreno na problem velikog broja teških teretnih vozila koja se zaustavljaju na mostu između Orašja i Županje te ugrožavaju njegovu i sigurnost prometovanja.

Most Županja-Orašjefoto: Marija Lešić Omerović
MARIJA LEŠIĆ OMEROVIĆ