Traže projektante za obnovu mosta starca
Procijenjena je vrijednost rekonstrukcije mosta Gunja - Brčko četiri milijuna eura bez PDV-a, RH i BiH plaćaju po 50 posto
GUNJA
Iako se očekivalo kako će obnova mosta na Savi između Gunje i Brčkog početi u ovoj godini, što je bilo i najavljeno lani u rujnu, kada je ministar mora, prometa i infrastrukture RH Oleg Butković s ministrom državnog prometa i veza BiH Edinom Fortom u Sarajevu potpisao sporazum o njegovoj rekonstrukciji, radovi još nisu krenuli jer posao tek trebaju odraditi projektantni. Na upit Glasa Slavonije u Hrvatskim cestama odgovorili su da je natječaj za izradu projektne dokumentacije za rekonstrukciju mosta u tijeku. Procijenjena vrijednost javne nabave, čiji su naručitelj Hrvatske ceste, iznosi 150.500 eura bez PDV-a. S hrvatske strane most se nalazi na državnoj cesti D214, koja od Županje vodi do Gunje, a nastavlja se na magistralnu cestu M.14.1 u BiH.
Iz Austro-Ugarske
Most je sagrađen još u vrijeme Austro-Ugarske, 1894. godine, dug je 755 metara i stoji na 27 betonskih blokova, a tijekom raznih ratova više je puta rušen. Utvrđeno je da ne udovoljava tehničkim i infrastrukturnim uvjetima potrebnim za siguran promet i da je temeljna rekonstrukcija nužna. Naime, Vlada Brčko Distrikta BiH je u siječnju 2019. upoznata s elaboratom o utvrđivanju stanja, procjenom nosivosti i projektom sanacije opreme mosta. Zbog izrazito nepovoljnih rezultata provjere na zamor, prihvaćena je preporuka i doneseno je rješenje o obveznom i hitnom prekidu prometa teretnih motornih vozila i autobusa. S obzirom na narušenu statiku mosta i smanjenu nosivost, prometovanje teretnih vozila (iznad 7,5 t) i autobusa preusmjereno je na granični prijelaz Županja - Orašje i druge granične prijelaze. Mostom Gunja - Brčko već više od pet i pol godina prometuju samo laka vozila i pješaci. Zabrana teretnog prometa ima višestruke posljedice u ekonomskom smislu i objema je stranama u cilju da se on što prije ponovno uspostavi. Osim što ima golemo značenje za lokalno stanovništvo, most je tranzitni koridor između dviju država. S obzirom na to da je riječ o bilateralnom pitanju dviju država, preduvjet za rekonstrukciju mosta na zajedničkoj državnoj granici bilo je potpisivanje sporazuma između Vlade RH i Vijeća ministara BiH, što je učinjeno prije godinu dana.
Definirane obveze
Ugovorne strane sporazumjele su se da će projektnu dokumentaciju u vezi s izvođenjem radova na mostu, na prilaznim cestama i pripadajućoj infrastrukturi uskladiti s važećim zakonodavstvima dviju država. Nakon provedbe natječaja, ugovor o njezinoj izradi potpisat će odabrani ponuditelj, Hrvatske ceste i Ministarstvo komunikacija i prometa BiH. Građevinsku dozvolu izdat će nadležno tijelo RH, uz suglasnost BiH. Zajedno će provesti natječaj za rekonstrukciju mosta, a nositelj aktivnosti bit će RH, dok će nositelj aktivnosti stručnog nadzora nad radovima biti BiH. Troškove za izradu i reviziju projektne dokumentacije, radove na rekonstrukciji mosta i troškove nadzora nad radovima obje države snose u jednakim dijelovima (50:50). Ukupna procijenjena vrijednost rekonstrukcije mosta iznosi 4.000.000 eura bez PDV-a, a polovina toga iznosa, koja se odnosi na Hrvatsku, trebala bi biti osigurana u financijskom planu Hrvatskih cesta za 2024. godinu i projekcijama za 2025. i 2026. Obje su države suglasne da će se rekonstrukcija mosta izvoditi u razumnim rokovima, u skladu s pravilima struke, čime će se omogućiti njezin završetak u što kraćem vremenu kako bi most bio otvoren za redoviti međunarodni cestovni promet. A uz obnovu starog, RH i BiH odlučile su izgraditi i novi most Gunja - Brčko, koji bi se nalazio nešto južnije od postojećeg.
Novi, suvremeni most otvorit će sjeveroistočnu Bosnu, Brčko i Bijeljinu prema europskom koridoru, oživiti gospodarstvo i Luku Brčko te olakšati kretanje stanovnika s obiju obala rijeke Save.