PRED SAMIM KRAJEM REKONSTRUKCIJA PODVOŽNJAKA
IVICA GETTO
31.7.2024., 20:00
''vrata će otvoriti'' 15. kolovoza

Podvožnjak iz 1928. godine dobit će sasvim novi izgled

Osiguran adekvatan slobodni profil za promet većim vozilima, za pješake i bicikliste

 

BELI MANASTIR

Prema svemu sudeći rekonstruirani belomanastirski podvožnjak ''vrata će otvoriti'' kako je i najavljeno - 15. kolovoza.
Prva je najava, doduše, bila kako će prohodan biti u lipnju ove godine, ali je termin opravdano prolongiran. Laički gledano, velika većina radova na rekonstrukciji obavljena je. Ovih je dana asfaltiran kolnik koji njime prolazi, kao i dijelovi prometnice prije spuštanja s obje strane. Preostao je samo ''make up''. Podsjetimo, radovi na rekonstrukciji podvožnjaka ispod međunarodne željezničke pruge u Belom Manastiru, na dionici državne ceste DC678 (jedna od najslabijih prometnih karika u jedinom baranjskom gradu), započeli su u srpnju prošle godine. Kako ističu u Hrvatskim cestama, između ostaloga, izvedeni su radovi na uklanjanju stare konstrukcije podvožnjaka te radovi na ugradnji željezničkog provizorija koji su omogućavali neometano funkcioniranje željezničkog prometa tijekom izvođenja radova. Uklonjena je i postojeća kolnička konstrukcija te izvedeni zemljani radovi potrebni zbog proširenja kolnika i biciklističko-pješačke staze. Novi je i sustav odvodnje, kao i separator te crpna stanica koja bi trebala ''odraditi posao'' za vrijeme veće količine kiše, zbog čega je podvožnjak godinama bio poplavljivan. Osim što bi trebale biti spriječene poplave, važna je i činjenica kako će izvedbom višeg (i šireg) podvožnjaka biti osiguran adekvatan slobodni profil za promet većim vozilima. Do sada je promet bio dopušten za kamione maksimalne visine 3,6 metara, a ubuduće će njime moći proći i oni maksimalne visine 4,5 metara. Ništa manje važna nije ni nova pješačko-biciklistička staza. Već godinama, naime, stanovnici tamošnjeg dijela grada te radnici u tvrtkama u Poslovnoj zoni krše pravila i pješice prelaze nekoliko kolosijeka međunarodne željezničke pruge, izlažući se tako opasnosti. Neki su preko pruge nosili čak i svoje bicikle. 

ovako je podvožnjak u Belom Manastiru nekad izgledao

Ovako je podvožnjak u Belom Manastiru nekad izgledao

IVICA GETTO

Kroz podvožnjak se prolazi 100 godina

Iako je još 1984. u Prostorni plan ucrtan pružni prijelaz za pješake, prije 10-ak godina Prometnom je studijom zaključeno kako bi zbog pješaka najisplativije bilo graditi pothodnik, nešto sjevernije od današnjeg podvožnjaka. No od toga ništa nije bilo, a pješaci su sada “smješteni” na pješačko-biciklističku stazu u sklopu podvožnjaka. Listajući arhivu, naišli smo podatak iz 2006. godine, kada su belomanastirski gradski oci najavljivali rješenje niskoprofilnog podvožnjaka, zajedno uz izgradnju 10-ak kilometara duge južne obilaznice. Obilaznica je, doduše, izgrađena, ali na drugoj lokaciji, a približno četiri milijuna eura vrijedni radovi na rekonstrukciji podvožnjaka završeni će biti 18 godina poslije. Kako ističe povjesničar Davorin Taslidžić, prvobitni podvožnjak na današnjoj je lokaciji izgrađen između dva rata, negdje 1928. godine, a obnavljan je 1949. i 1961. godine, prije puštanja u promet pruge Beli Manastir - Magyarboly.