Gordan Panić
15.4.2021., 00:00
STRUČNA KONFERENCIJA O VAŽNOSTI ŽELJEZNICE
Lokalne uprave mogu kupiti vlak uz pomoć EU fondova

VINKOVCI

Značaj željeznice u prometnim sustavima regija naziv je Stručne konferencije što ju je u Vinkovcima organiziralo Hrvatsko društvu željezničkih inženjera i Vukovarsko-srijemska županija s namjerom da se županijske strukture funkcionalne regije Istočna Hrvatska upoznaju s mogućnostima i potencijalima željeznice kao okosnice javnog prijevoza.

Na konferenciji su sudjelovali predstavnici UMiUM-a d.o.o., Ernst&Young Savjetovanja d.o.o., Integriranog prijevoza zagrebačkog područja te predstavnici renomiranih europskih tvrtki za željezničke sustave i rješenja.


Predsjednik HDŽI-ja Goran Horvat govorio je o 2021. kao Europskoj godini željeznice.

- Želimo upoznati lokalnu zajednicu s mogućnostima koje pružaju EU fondovi jer do sada je bilo pravilo da su Ministarstvo prometa i Vlada isključivo zaduženi za razvoj željeznica. Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju stvaraju se nove mogućnosti da i lokalna zajednica može participirati u tim fondovima i kupiti vlak kao što kupuje autobus ili neko drugo vozilo. Puno regija u Europi iskoristilo je te fondove i obnovilo svoj vozni park – rekao je Goran Horvat, dodavši kako EU financira nabavu novih vozila, ali više je intencija na lokalnoj zajednici i ako ona odluči kupiti vlak, puno su veće mogućnosti u sufinanciranju.


Željko Ukić, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza, kaže da u željezničkoj infrastrukturi i vozilima Hrvatska znatno zaostaje za zapadnoeuropskim željeznicama, ali posljednjih godina ima značajnih pokušaja uhvatiti korak s ostatkom Europe i ulagati u željeznicu i željezničku infrastrukturu.

- Putnički prijevoz ima samo 28 novih vlakova, sva ostala vozila stara su više od 40 godina i s takvim vozilima teško je održavati konkurentnost i kvalitetu prijevoza. Master planovi stavljaju željeznicu u prvi plan da bude okosnica javnog prijevoza i da se na posve drugi način organizira lokalni prijevoz u smislu integriranog prijevoza koji bi digao željenu razinu, ali za to treba vremena. Prošle godine u listopadu uveli smo novi vlak Vinkovci - Osijek da pokažemo ovom dijelu Hrvatske nova prijevozna sredstva i koliko se njima bitno diže kvaliteta prijevoza. Nastojali smo izravnim linijama bolje povezati Osijek i Zagreb kao i Slavonski Brod i Osijek. Eto, pokušavamo ući u lokalni javni prijevoz – rekao je Ukić i podsjetio da je u Hrvatskoj dvije trećine neelektrificiranih pruga, a oko 980 kilometara je elektrificirano. Na neelektrificiranim prugama, a takve su uglavnom oko vinkovačkog područja, voze stara vozila. Ukić je najavio kako u ovoj godini dolazi sedam novih elektromotornih vlakova, a u 2023. i 2024. ukupno 33 nova motorna vlaka.

O Master planu razvoja prometnog sustava funkcionalne regije Istočna Hrvatska govorio je Ivica Perica, vlasnik i direktor tvrtke UmiUM d.o.o. koja je izradila plan. Ocijenio je poraznim podatak kako 70 posto ljudi s istoka Slavonije ne koristi vlak kao prijevozno sredstvo pa željeznički prijevoz nije nešto što ljudi preferiraju.


- U Master planu naveli smo mjere koje će potencijalno, omogućiti lokalnoj zajednici prijave takvih projekata za EU sredstva i nadamo se da smo im pomogli. U Europi postoji laka željeznica, nešto što i mi predlažemo, i nema spuštanja pod zemlju, već vozi po površini – pojasnio je Perica.

Na mjestu nekadašnjeg vinkovačkog ranžirnog kolodvora gradit će se Transportno-logistički centar Vukovarsko-srijemske županije, prostirat će se na 146 hektara. Ukupno je vrijedan 305 milijuna kuna, ima odličan geostrateški položaj, blizu su mu luke Vukovar, Osijek i Slavonski Brod, Zračna luka Osijek, a dobra je i prometna povezanost sa susjednim zemljama BiH, Mađarskom i Srbijom, rečeno je na konferenciji.

Miroslav Flego
{embed_infobox_gray}267458{/embed_infobox_gray}