Aleksandra Erceg, Ivica Sabo, Boris Čagalj, Jurica Jukić i Anita Markota Štriga
Hocenski: Franšize su stabilno poslovanje, kao hod u dobro razgaženim cipelama
U Hrvatskoj se nalazi ukupno 270 franšiza. Osječki Tinker Labs posluje na 130 lokacija u sedam država
Svakih nekoliko minuta na europskom i svjetskom tržištu otvori se nova franšiza. Polovina sektora maloprodaje odvija se kroz franšizu. Postotak "preživljavanja" onih koji su ušli u franšizu, nakon pet godina, u Velikoj Britaniji iznosi 99 posto, u Njemačkoj ipak nešto niže, 60 posto. U Hrvatskoj je ukupno 270 franšiza, 181 su u vlasništvu stranaca, ali je zato u posljednje dvije godine veći rast domaćih davatelja franšiza od onih inozemnih, 23 u odnosu prema devet posto.
Osječki primjer
Ovi zanimljivi podaci mogli su se čuti jučer u Osijeku, HGK Županijska komora Osijek organizirala je Forum o franšizama. Ovo okupljanje zamišljeno je kao prilika za razmjenu iskustava, povezivanje s kolegama iz franšizne industrije te stjecanje novih znanja i prilika u ovom modelu poslovanja. Ovom su prigodom stručnjaci iz područja financija te etablirani poduzetnici, koji posluju po franšiznom modelu, govorili o svojim počecima, iskustvima, preprekama, kao i o mogućnostima financiranja pokretanja posla preko franšize.
- Franšizni sektor u Hrvatskoj je posljednjih godina u rastu i taj trend će se sigurno nastaviti jer je veliki interes za projektiranje franšiza stranih i domaćih poduzetnika. Moram istaknuti kako franšiza nije (samo) ulazak stranih brendova u Hrvatsku nego je to i alat za skaliranje i internacionalizaciju naših domaćih poslovanja - rekla je Ljiljana Kukec, predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje, dodavši kako je u Hrvatskoj franšiza najzastupljenija u sektorima maloprodaje zajedno s modom, hranom i pićem te edukacijom.
Kako su edukacijom, popularizacijom znanosti kod djece, širom otvorili vrata svog franšiznog poslovanja primjerom je pokazala Sara Hocenski iz osječkog Tinker Labsa. Od 2016. godine i samo jedne lokacije, danas posluju na 130 lokacija u sedam država, u kojima prema njihovu modelu uči nešto više od šest tisuća učenika.
- Kod franšize je dobro što vi ulazite u taj posao kao jedno stabilno poslovanje u smislu da već postoje i pravila i regulative kojih se vi trebate držati i tako imate stabilnost i sigurnost. Mi imamo naše operativne priručnike, način na koji mi funkcioniramo kao franšiza i na taj način olakšavamo svim poduzetnicima da uđu u stabilan način poslovanja, odnosno "da hodaju u cipelama ljudi koji su bili prije njih", i to je ono što franšiza znači. No i dalje je na hrvatskoj tržištu relativno nepoznata - slikovito je rekla Hocenski.
Mali poduzetnici
Marko Gnjidić iz Koykana, domaćeg davatelja franšize u segmentu restorana brze zdrave hrane, također naglašava kako je poslovanje kroz franšizu vrlo interesantna prilika za poslovanje, jer znatno smanjuje rizike.
- Riješene su one barijere koje poduzetnici moraju testirati na vlastitoj koži i dobiva se svojevrsno mentorstvo tokom cijelog razvoja - kaže Gnjidić.
Anita Markota Štriga, predsjednica Zajednice franšizera okupljenih u HGK-u, rekla je kako redovito organiziraju ovakva okupljanja te da su mali poduzetnici ti koji se najčešće nakon njih odlučuju na ulazak u franšizu.
- I pri tome su im na raspolaganju i financijsko-savjetodavne institucije poput HBOR-a i Hamag Bicroa te HZZ-a - izdvojila je Markota Štiga.
Upravo su predstavnici ovih institucija i bili sudionici okruglog stola kojim je zaključen osječki forum.