Osijek, 01. 12. 2025, Hrvatska gospodarska komora, županiska komora Osijek, HGK Osijek. Forum o franšizama HGK. Aleksandra Erceg, Ivica Sabo, Boris Čagalj, Jurica Jukić i Anita Markota Štriga.snimio GOJKO MITIĆ

Aleksandra Erceg, Ivica Sabo, Boris Čagalj, Jurica Jukić i Anita Markota Štriga

GOJKO MITIĆ
2.12.2025., 5:57
U HGK-u O FRANŠIZAMA

Hocenski: Franšize su stabilno poslovanje, kao hod u dobro razgaženim cipelama

U Hrvatskoj se nalazi ukupno 270 franšiza. Osječki Tinker Labs posluje na 130 lokacija u sedam država

Svakih nekoliko minuta na europskom i svjetskom tržištu otvori se nova franšiza. Polovina sektora maloprodaje odvija se kroz franšizu. Postotak "preživljavanja" onih koji su ušli u franšizu, nakon pet godina, u Velikoj Britaniji iznosi 99 posto, u Njemačkoj ipak nešto niže, 60 posto. U Hrvatskoj je ukupno 270 franšiza, 181 su u vlasništvu stranaca, ali je zato u posljednje dvije godine veći rast domaćih davatelja franšiza od onih inozemnih, 23 u odnosu prema devet posto.

Osječki primjer

Ovi zanimljivi podaci mogli su se čuti jučer u Osijeku, HGK Županijska komora Osijek organizirala je Forum o franšizama. Ovo okupljanje zamišljeno je kao prilika za razmjenu iskustava, povezivanje s kolegama iz franšizne industrije te stjecanje novih znanja i prilika u ovom modelu poslovanja. Ovom su prigodom stručnjaci iz područja financija te etablirani poduzetnici, koji posluju po franšiznom modelu, govorili o svojim počecima, iskustvima, preprekama, kao i o mogućnostima financiranja pokretanja posla preko franšize.

Osijek, 01. 12. 2025, Hrvatska gospodarska komora, županiska komora Osijek, HGK Osijek. Forum o franšizama HGK. Ljiljana Kukec - Hrvatska udruga za franšizno poslovanje.snimio GOJKO MITIĆ

Ljiljana Kukec

GOJKO MITIĆ

- Franšizni sektor u Hrvatskoj je posljednjih godina u rastu i taj trend će se sigurno nastaviti jer je veliki interes za projektiranje franšiza stranih i domaćih poduzetnika. Moram istaknuti kako franšiza nije (samo) ulazak stranih brendova u Hrvatsku nego je to i alat za skaliranje i internacionalizaciju naših domaćih poslovanja - rekla je Ljiljana Kukec, predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje, dodavši kako je u Hrvatskoj franšiza najzastupljenija u sektorima maloprodaje zajedno s modom, hranom i pićem te edukacijom.

Kako su edukacijom, popularizacijom znanosti kod djece, širom otvorili vrata svog franšiznog poslovanja primjerom je pokazala Sara Hocenski iz osječkog Tinker Labsa. Od 2016. godine i samo jedne lokacije, danas posluju na 130 lokacija u sedam država, u kojima prema njihovu modelu uči nešto više od šest tisuća učenika.

Osijek, 01. 12. 2025, Hrvatska gospodarska komora, županiska komora Osijek, HGK Osijek. Forum o franšizama HGK. Tinker Labs, Sara Hocenski.snimio GOJKO MITIĆ

Sara Hocenski

GOJKO MITIĆ

- Kod franšize je dobro što vi ulazite u taj posao kao jedno stabilno poslovanje u smislu da već postoje i pravila i regulative kojih se vi trebate držati i tako imate stabilnost i sigurnost. Mi imamo naše operativne priručnike, način na koji mi funkcioniramo kao franšiza i na taj način olakšavamo svim poduzetnicima da uđu u stabilan način poslovanja, odnosno "da hodaju u cipelama ljudi koji su bili prije njih", i to je ono što franšiza znači. No i dalje je na hrvatskoj tržištu relativno nepoznata - slikovito je rekla Hocenski.

Mali poduzetnici

Marko Gnjidić iz Koykana, domaćeg davatelja franšize u segmentu restorana brze zdrave hrane, također naglašava kako je poslovanje kroz franšizu vrlo interesantna prilika za poslovanje, jer znatno smanjuje rizike.

- Riješene su one barijere koje poduzetnici moraju testirati na vlastitoj koži i dobiva se svojevrsno mentorstvo tokom cijelog razvoja - kaže Gnjidić.

Osijek, 01. 12. 2025, Hrvatska gospodarska komora, županiska komora Osijek, HGK Osijek. Forum o franšizama HGK.snimio GOJKO MITIĆ
GOJKO MITIĆ

Anita Markota Štriga, predsjednica Zajednice franšizera okupljenih u HGK-u, rekla je kako redovito organiziraju ovakva okupljanja te da su mali poduzetnici ti koji se najčešće nakon njih odlučuju na ulazak u franšizu.

- I pri tome su im na raspolaganju i financijsko-savjetodavne institucije poput HBOR-a i Hamag Bicroa te HZZ-a - izdvojila je Markota Štiga.

Upravo su predstavnici ovih institucija i bili sudionici okruglog stola kojim je zaključen osječki forum.

ZANIMLJIVO ARAPSKO TRŽIŠTE

Zanimljivo predavanje održala je Edith Bečić Steiner, iz Slovenske udruge za franšizno poslovanje, koja je izišla iz “EU franšiznih granica”, istaknuvši kako je cijelo područje Arapskog poluotoka (GCC) brzo rastuće tržište za tamošnje primatelje franšiza, te da se u tome naročito može prosperirati u segmentu pružanja edukacije, posebice onih najmlađih.