Osijek, 25. 03. 2021, Tvrdja, Tufna, vlasnik Gordan Sestic. Problemi koji imaju vlasnici ugostiteljskih objekata u Tvrdji uzrokovanih pandemijom i radovima na obnovi Tvrdje, tema. snimio GOJKO MITIĆ

Gordan Šestić

GOJKO MITIĆ
7.11.2025., 8:08
NADZOR NOĆNIH KLUBOVA

Osječki ugostitelji prosvjeduju: Inspekcijski nadzori traju po tri sata i tjeraju goste iz klubova

Šestić: Smeta nam što su gosti “potjerani” na ulicu tijekom nadzora

Trebaju li inspekcijski nadzori noćnih klubova i ugostiteljskih objekata trajati po tri i više sati i trebaju li zbog toga ispaštati i gosti i domaćini, pitaju se osječki ugostitelji nakon inspekcijskih nadzora koje su proteklih nekoliko vikenda provodili inspektori Državnog inspektorata u suradnji s policijom.

Predugo traje

Vlasnici noćnih klubova i ugostiteljskih objekata u Tvrđi, koji su tijekom vikenda najposjećeniji i najčešće su odredište mladeži iz Osijeka i okolice, kažu kako nemaju ništa protiv inspekcijskih nadzora i da rado žele pomoći da se to sve ubrza i što prije bude gotovo, no da su takvi nadzori često nalik na racije i ostavljaju dojam kako se u njihovim lokalima događa nešto puno gore od provjere poslovnih knjiga, djelatnika ili drugih uobičajenih stvari koje inspektori rade pri takvim nadzorima.

Osječki ugostitelj i predsjednik Strukovne grupe ugostiteljskih djelatnosti Hrvatske gospodarske komore - Županijske komore Osijek Gordan Šestić opisao nam je posljednji takav inspekcijski nadzor u noćnom klubu u Tvrđi čiji je vlasnik, rekavši da su mu inspektori u pratnji policije u lokal ušli točno u ponoć.

- U ponoć su inspektori ušli u Klub kako bi obavili združeni nadzor u kojemu su, osim policije, sudjelovale čak četiri inspekcije. Osnovni je cilj cijele akcije bila provjera buke i pridržavanje Zakona o upotrebi duhanskih proizvoda u zatvorenom prostoru, odnosno pušenja. Jedno i drugo provjerava sanitarna inspekcija, ali bile su još uključene inspekcija rada (koja je provjeravala dokumentaciju vezanu uz zaposlenike), zatim inspekcija zaštite na radu (koja provjerava provođenje mjera zaštite na radu) i četvrta - turistička inspekcija (koja provjerava ispravnost registracije objekta i druge osnovne elemente, dokumente i rješenja te dozvole za rad). Ispraznili su Klub, a policija je istovremeno provjeravala maloljetne osobe i, eventualno, nedopušteno konzumiranje alkohola ili opijata - opisuje Šestić.

Iako stalno ponavlja da ugostitelji uistinu nemaju ništa protiv rada inspekcija i njihova nadzora, ono što ugostiteljima smeta je činjenica da svi ti nadzori jako dugo traju, da su gosti "potjerani" na ulicu i da se remeti rad djelatnika.

- Sami izvidi inspektora traju najviše pola sata. Naime, toliko im treba da utvrde sve činjenice, a sve ostalo vrijeme, od nekih dva, pa i tri sata, traje pisanje njihovih zapisnika. Za to vrijeme gosti stoje ispred Kluba i kada shvate da to traje predugo te da samo gube vrijeme čekajući, više se, u pravilu, ne vraćaju. Gostima su zapravo upropastili zabavu a nama posao - tvrdi ogorčeni Šestić napominjući kako je jedna subota u radu nekog noćnog kluba četvrtina mjesečnog prihoda.

Podsjeća da gosti rezerviraju prostor za momačke, djevojačke ili neke druge privatne zabave, naruče piće, kupe karte i sve to plate, a onda im druženje s prijateljima uništi inspekcijski nadzor. S druge pak strane ugostitelji do kraja večeri ostaju bez gostiju, a svoje djelatnike, kao i sve nastale troškove, moraju platiti.

Također napominje da se inspekcijski nadzori u dnevnim lokalima ili trgovačkim centrima odvijaju uz normalan rad konobara i boravak gostiju.

Vrlo slično iskustvo prepričao nam je i osječki ugostitelj Damir Batinić, kojemu su inspektori u petak i subotu jedan tjedan te u subotu drugi tjedan prije bili u nadzoru u tri lokala.

- U Q Club su ušli u ponoć, a izišli u 4.15. Inspektori su došli s 20 ili možda i 30 policajaca, specijalaca, kao da se radi o rješavanju nekog kaznenog djela, a ne o utvrđivanju toga puši li tko u lokalu - priča Batinić, kojemu, kao i njegovu kolegi, ne smeta što inspektori rade svoj posao, nego način na koji se to radi.

Batinić smatra da nije prikladno da mladi ljudi koji su izdvojili svoj džeparac da se zabave s prijateljima budu istjerani iz lokala i da vani po nekoliko sati čekaju završetak nadzora.

Gosti najviše gube

- Doista mi je žao tih mladih ljudi koji su se došli lijepo provesti, a zapravo im je upropaštena cijela večer i vikend-izlazak. Taj je odnos prema gostima neprihvatljiv. Također mi smeta to dugo, predugo pisanje zapisnika, jer činjenično stanje u klubu ustanove u prvih pola sata, a ostala tri sata pišu i pišu te zapisnike - objašnjava Batinić dodajući kako bi bilo dobro pronaći način da se skrati vrijeme pisanja zapisnika te da to inspektori odrade u zasebnim prostorijama ili službenim vozilima, a da gosti mogu nastaviti konzumirati ono što su platili.

Zbog činjenice da su tijekom inspekcijskog nadzora najveći gubitnici njihovi gosti, ali da i sami imaju znatnih financijskih gubitaka, osječki su ugostitelji o toj temu zatražili sastanak u DIRH-u, gdje su iznijeli svoj prijedlog, za koji smatraju da bi mogao zadovoljiti sve strane.

- Jasno nam je da inspektori imaju svoje obveze i procedure, ali zatražili smo da se nađe neko zajedničko rješenje koje bi bilo efikasnije i brže. Budući da su ti inspekcijski zapisnici dosta opsežni i čine ih deseci stranica, zbog čega njihovo pisanje traje satima, naš je prijedlog bio da se nakon utvrđenog činjeničnog stanja inspektori povuku u neki ured ili zasebnu prostoriju, koju ima većina naših objekata, kako bi napisali zapisnike, a da klubovi nastave rad i gosti se vrate svojoj zabavi. Njihov je odgovor bio da bi sve to moglo biti efikasnije, no da oni ne znaju, budući da s njima ide i policija, imaju li oni kakvih internih nadzora - prepričao je Šestić.

Na naš službeni upit iz DIRH-a su nas podsjetili na to da je, u skladu s odredbama Zakona o Državnom inspektoratu, inspektor Državnog inspektorata ovlašten u inspekcijskom nadzoru utvrditi sve relevantne činjenice.

- Tako je, primjerice, u provedbi inspekcijskog nadzora inspektor ovlašten fotografirati ili snimiti osobe, pregledati, fotografirati ili snimiti zgrade, objekte, poslovne prostorije i druge prostorije i prostore, zatim inspektor je ovlašten u postupku inspekcijskog nadzora zatražiti i pregledati javnu ispravu na temelju koje se može provjeriti i utvrditi identitet osobe (osobna iskaznica, putovnica i sl.), a osoba koja podliježe nadzoru i/ili sudionik zatečen u nadzoru i/ili druga osoba zatečena na mjestu nadzora, na njegov zahtjev, dužna mu je takvu ispravu predočiti, odnosno prilikom obavljanja inspekcijskog nadzora inspektor može uzimati izjave od predstavnika nadziranih pravnih, fizičkih osoba, kao i od sudionika zatečenih u nadzoru i/ili drugih osoba zatečenih na mjestu nadzora, svjedoka koji su na njegovo traženje dužni dati izjave s točnim pojedinostima važnim za utvrđenje činjenica u započetom inspekcijskom nadzoru - pojasnili su iz DIRH-a.

Također, napominju da su pravne i fizičke osobe koje podliježu inspekcijskom nadzoru, dužne inspektoru omogućiti obavljanje nadzora i osigurati mu uvjete za neometan rad.

- Štoviše, pravne i fizičke osobe koje podliježu inspekcijskom nadzoru, odnosno nad čijim se poslovanjem obavlja inspekcijski nadzor, dužne su na traženje inspektora privremeno obustaviti poslovanje nadziranog objekta za vrijeme inspekcijskog nadzora ako inspektor ne bi mogao na drugi način obaviti inspekcijski nadzor ili utvrditi činjenično stanje - poručili su iz DIRH-a, istaknuvši, međutim, kako to nije bio slučaj u predmetnim provedenim inspekcijskim nadzorima. 

Državni inspektorat: Inspektori su otkrili niz nepravilnosti

Iz DIRH-a doznajemo da su inspektori Državnog inspektorata - turistički, sanitarni, inspektori rada za radne odnose i inspektori rada za zaštitu na radu - uz asistenciju policijskih službenika PU osječko-baranjske, u subotu, 11. listopada 2025. obavljali inspekcijske nadzore u ugostiteljskim objektima na području grada Osijeka.

Turistički su inspektori obavili inspekcijske nadzore u deset objekata, odnosno u devet ugostiteljskih objekata te u jednom objektu u kojem je utvrđeno neregistrirano obavljanje ugostiteljske djelatnosti. Pritom su u tri ugostiteljska objekta utvrdili povrede Zakona o ugostiteljskoj djelatnosti, slijedom čega su ugostitelje prekršajno sankcionirali.

U objektu u kojem je utvrđeno neregistrirano obavljanje ugostiteljske djelatnosti turistički su inspektori, usmenim rješenjem u zapisniku, fizičkoj osobi zabranili daljnje obavljanje neregistrirane ugostiteljske djelatnosti do otklanjanja utvrđenih nedostataka, a najkraće na rok od 30 dana od dana izdavanja tog rješenja. Osim izrečene upravne mjere fizička je osoba i prekršajno sankcionirana, izdan je prekršajni nalog te je oduzeta imovinska korist ostvarena prekršajem, kao i predmeti koji su bili namijenjeni ili uporabljeni za počinjenje prekršaja ili nastali počinjenjem prekršaja, a zatečeni su u objektu u kojem se neregistrirano obavljala ugostiteljska djelatnost.

Inspekcija rada obavila je ukupno 15 inspekcijskih nadzora u ugostiteljskim objektima na području grada Osijeka, i to deset u području radnih odnosa i pet inspekcijskih nadzora u području zaštite na radu.

U sedam inspekcijskih nadzora u području radnih odnosa nisu bile utvrđene nepravilnosti, a tri su inspekcijska nadzora u tijeku, od kojih je u dva nadzora utvrđen neprijavljeni rad radnika. Slijedom u zapisniku utvrđenog činjeničnog stanja, za jednog poslodavca doneseno je rješenje kojim je poslodavcu naloženo podnošenje prijave na obvezno mirovinsko osiguranje za radnika za kojeg je utvrđeno da je obavljao neprijavljeni rad i uplata propisanog novčanog iznosa od 2650 eura u korist Državnog proračuna RH te slijedi pokretanje prekršajnog postupka protiv navedena dva poslodavca kod kojih je utvrđen neprijavljeni rad.

U području zaštite na radu obavljeno je ukupno pet inspekcijskih nadzora. U dva inspekcijska nadzora nisu utvrđene nepravilnosti, a kod tri je poslodavca na radu zatečeno ukupno pet radnika u obavljanju poslova za koje nisu bili osposobljeni obavljati na siguran način, što je protivno odredbama članka 28. Zakona o zaštiti na radu. Navedenim je poslodavcima naređeno da udalje radnike s poslova koje su obavljali u vrijeme nadzora dok te radnike na propisani način ne osposobe za rad na siguran način.

Sanitarni inspektori obavili su inspekcijske nadzore u devet ugostiteljskih objekata nad provedbom mjera za zaštitu pučanstva od zaraznih bolesti, nadzor nad provedbom mjera za zaštitu od buke i nad ograničavanjem uporabe duhanskih i srodnih proizvoda. Tijekom nadzora u osam je objekta ukupno utvrđeno 16 nesukladnosti, od čega se šest odnosilo na neprovedbu mjere zabrane pušenja, u četiri slučaja nisu provedene mjere zaštite od buke, a šest se povreda odnosilo na radnike bez sanitarne iskaznice i tečaja higijenskog minimuma. Zbog utvrđenog, doneseno je deset upravnih mjera, naplaćene su tri novčane kazne i bit će pokrenuto 11 prekršajnih postupaka. U objektima u kojima nije osigurana zabrana pušenja usmenim je rješenjem naređena provedba mjere zabrane pušenja te su provedene kontrole izvršenja rješenja. Svi su objekti, osim jednog, poštovali naređene mjere. U jednom objektu po usmenom rješenju nije postupljeno – ne poštuje se zabrana pušenja u zatvorenom javnom prostoru, te je doneseno usmeno rješenje kojim se zabranjuje uporaba radnih i pomoćnih prostorija i prostora ugostiteljskog objekta u trajanju od osam dana, uz pečaćenje.