










Promenada koja prati Dravu je potvrda suživota grada i rijeke
Novom promenadom i obaloutvrdom Gornji i Donji grad sada su spojeni uz rijeku Dravu u ukupnoj dužini od 12 kilometara
Veliki dan za Osječane bio je 26. listopada prošle godine. Otvorena je šetnica uz Dravu, koja povezuje dvije gradske četvrti, Donji i Gornji grad. Odmah prvoga dana priliku da prošeću novom promenadom dobili su brojni Osječani, naravno i njihovi gosti. Prigodnom šetnjom od platoa ispred stare Kožare do novog lukobrana u blizini Kliničkog bolničkog centra Osijek, a onda i puštanjem dimnih bombi u osječkoj, bijelo-plavoj boji u Osijeku je i službeno otvorena nova promenada i obaloutvrda kojom su Gornji i Donji grad sada spojeni i uz svoju rijeku Dravu. Od istoka do središta grada, u ukupnoj dužini od 12 kilometara.
Radovi koji su to omogućili vrijedni su 12,7 milijuna eura, a obuhvatili su 2,7 kilometara duž desne obale Drave, od cestovnog mosta za Baranju do vojarne Vrbik u Donjem gradu. Riječ je o zajedničkom projektu Hrvatskih voda i Grada Osijeka, čije je planiranje počelo prije točno 20 godina, a prije pet godina počeli su i konkretni radovi, koji su rezultirali ponajprije odličnom obaloutvrdom, kojom je od potencijalnih visokih vodostaja Drave sada zaštićen Donji grad, a onda posljedično i prelijepom promenadom na kojoj se nalaze pješačka i biciklistička staza te klupe za odmor, a uz nju je uređen i zeleni pojas.
U listopadu je dakle obilježen završetku treće (nominano druge), posljednje, poddionice novog dijela promenade. Riječ je o ukupno 775 metara na lokaciji stare luke Tranzit. Ili, ako vam je to tako lakše predočiti, podno KBC-a. I taj je dio dobio jednaku infrastrukturu kao dionica između Kožare i vojarne Vrbik, otvorena u rujnu 2022., u prigodi obilježavanja Dana gradske četvrti Donji grad. Što znači da uključuje pješačku i biciklističku stazu, drvored sa 160 stabala, javnu rasvjetu sa 64 rasvjetna stupa, klupe za odmor, stalke za bicikle i drugu opremu. Posebnost te dodatni poslovni i stručni izazov ove dionice bila je zahtjevnost na izgradnji lukobrana u otvorenom vodotoku rijeke Drave, duljine 277 m s pješačkom stazom širine 3,55 m, stubištima po pokosu lukobrana, pristupnom rampom i elementima budućeg putničkog pristaništa (niše, oslonci pristupnog mosta i bitve).
Gradnjom tog dijela završen je u cijelosti produžetak promenade, koja je prije završavala kod cestovnog mosta. Taj je dio kreiran u tri dijela. Prva je faza radova bila ona od cestovnog mosta do Luke Tranzit, oko šest stotina metara. Druga, a nominalno treća dionica, bila je ona od Kožare do kraja, do vojarne Vrbik, sljedećih 800 metara. Ukupna je vrijednost tih poddionica uređenja desne obale Drave oko 13 milijuna eura, a riječ je o zajedničkom projektu Hrvatskih voda i Grada Osijeka. Radovi su počeli u ožujku 2019.
Osijek se oduvijek dičio promenadom uz Dravu, bila je najduža uređena šetnica nekog grada uz njegovu rijeku. Dijelom nas je na to i sama Drava "natjerala". Ipak, prvo je ovdje bila rijeka, a onda je uz nju izrastao i grad.
U 20. stoljeću, nakon dvije katastrofalne poplave, 1925. i 1965. godine, počelo je, 1967. godine, sustavno uređenje dravskih obala, što je začetak promenade kakvom je znamo danas. Uz gornjogradsku je šetnicu porušen niz stoljetnih platana i posađen drvored lipa sa žardinijerama ispunjenim cvijećem i grmljem.
Izgradnjom pješačkog mosta, potom uređenjem lijeve obale Drave, te kupališnog kompleksa Copacabane, taj je dio postao zaokružena cjelina, prostor koji je kolokvijalno nazivan - između dva mosta. Proširena dodatno na lijevoj obali sve do ZOO vrta, koji je s desnom obalom povezan kompom - još jednm prepoznajnicom Osijeka.
“Stara" promenada dugo je vodila (samo) do cestovnog mosta, dijelom zato što su u nastavku bila industrijska postrojenja - elektroprivrede pa potom riječne luke Tranzit. No krenulo se naprijed. Prvo od mosta do pred luku Tranzit, potom od Trga Nikole Tesle do Vojarne Vrbik. Konačno, započinjanje radova na najzahtjevnijoj dionici kod Stare luke Tranzit omogućilo je spajanje uređene obale između Gornjeg i Donjeg grada s neprekidnim koridorom šetnice i biciklističke staze. Donji i Gornji grad su spojeni!
No ne treba zaboraviti pravu svrhu ove promenada, ona je prije svega sa svojom obaloutvrdom brana Osijeka od najviših vodostaja Drave.
No ni to nije sve!
Nastavlja se dalje - zapadna promenada, odnosno spajanje Gornjeg grada s Retfalom i Višnjevcem uz desnu obalu Drave. Riječ je o nova četiri kilometra obaloutvrde i promenade, procijenjene vrijednosti 20 milijuna eura, čime će Osijek uz Dravu imati 14,5 km "ekskluzive" kakvom se malo koji grad može pohvaliti. Revitalizirat će se i korito Stare Drave uz Višnjevac i Josipovac na način da će i ti dijelovi biti ospkrbljeni "živom" vodom. Bit će to dodatna atrakcija, ali prije svega će konačno potvrditi suživot Drave i Osijeka. Jedno vrijeme kao da se od toga bježalo, no napokon je sazrelo vrijeme da se prihvati spoznaja kako su Osijek i Drava - jedno! Uostalom, najveći smo grad na Dravi!