Pauk diže vozilo u centru gradaOsijek, veljača 2025.Snimila čitateljica
ČITATELJICA
10.2.2025., 07:00
ZANIMLJIVOSTI IZ RADA PAUK-SLUŽBE

Paukom dizali automobil parkiran kod spomenika Tuđmanu, a u jednom je na stražnjem sjedištu netko spavao k'o top...

Ističem kako nitko ne može izbjeći plaćanje premještanja vozila paukom. Ni naši djelatnici, ni direktor, pa ni gradonačelnik - kaže Došen

Početkom rujna 2023. u Osijeku je ponovno počela raditi Služba za premještanje vozila, ili tzv. pauk-služba, i to u okviru gradske komunalne tvrtke Unikom, nakon što pet godina u gradu nije postojala ova, za normalno funkcioniranje prometa, iznimno važna komunalna usluga (prije su ovu djelatnost obavljali privatni koncesionari), zbog čega smo nerijetko svjedočili prometnom neredu.

Nesavjesni vozači

Svijest o prisutnosti pauka u gradu i cijena usluge premještanja nepropisno parkiranih vozila nedvojbeno su utjecali na nesavjesne vozače, koji su do ponovne uspostave pauk-službe često blokirali tramvajski promet ili pak parkirali na zelenim površinama, nogostupima i sl. Da je uvođenje ove službe bio itekako opravdan i dobrodošao potez potvrđuju i podatci koje nam je ustupio voditelj Unikomove Službe za premještanje vozila, Luka Došen.

Tijekom 2024. godine pauk je s osječkih ulica premjestio 838 nepropisno parkiranih vozila, a njih 95 pokušao je premjestiti, što je također usluga koja se naplaćuje. U prvom ćete slučaju platiti 100, a u drugom 50 eura. Te je usluge u istom razdoblju izbjeglo platiti 716 vozača koji su prije dolaska pauka, a po prijavi prometnog redarstva ili policije, uspjeli napustiti mjesto na kojem su nepropisno parkirali.

Automobili se premještaju po nalogu Prometnog redarstva Grada Osijeka i MUP-a, a nepropisno zaustavljena ili parkirana vozila ovim službama mogu prijaviti i građani. Nakon premještanja vozila odlaze na lokaciju na Biljskoj cesti u Podravlju, u neposrednu blizinu Kompostane, gdje dnevna ležarina iznosi 10 eura, a u slučaju da vlasnik dođe po automobil u roku od 24 sata, ona se ne naplaćuje. Važno je istaknuti kako su vozila na ovoj lokaciji na otvorenom, pod videonadzorom, te zaštićena od leda, pa se vlasnici ne moraju brinuti da će se nešto dogoditi njihovu limenom ljubimcu.

Osijek, 07. 02. 2025., Podravlje, Pauk služba, GPP,SNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST

Služba za premještanje vozila radi svaki dan od 7 do 19 sati, uključujući i blagdane, a ostatak je vremena u stanju pripravnosti te izlazi na teran isključivo po pozivu MUP-a ili prometnog komunalnog redarstva, i to u slučajevima kada je riječ o zaklanjanju kolnih ulaza, blokiranju tramvajske pruge, ceste ili prometna nesreće kada je potrebno izmjestiti oštećeno vozilo.

Bez cirkusa i drame

S Došenom smo razgovarali o iskustvima u dosadašnjem radu Službe, o reakcijama vozača, o nekim uistinu bizarnim, pa i komičnim situacijama s kojima se susreću njezini djelatnici.

Osijek, 17. 10. 2023., Jagerova ulica, zavrsetak radova, zapadni dio nogostupa, obilazak, od Skolske ulice do Kapucinske, radove izvodio GPP, Luka Dosen - predsjednik GC Gornji gradSNIMIO BRUNO JOBST

Luka Došen

BRUNO JOBST

- Kada smo započinjali s radom, svi smo, i djelatnici i ja kao voditelj Službe, očekivali veliki otpor vozača i neugodne situacije, no mogu reći kako do sada nismo imali ni jednu situaciji gdje bi netko pravio cirkus do te mjere da bismo morali pozvati policiju. Sugrađani su se naviknuli na našu prisutnost i u pravilu bez prigovora prihvaćaju činjenicu da smo im premjestili ili pokušali premjestiti vozilo, i u 99 posto slučajeva to bude normalan razgovor bez velike drame - otkriva Došen te dodaje kako su se do sada susretali sa svakakvim situacijama, pa i onima koje potvrđuju da granice vozačke nekulture zapravo ne postoje, a bilo je i situacija kada se čovjek morao dobro nasmijati.

- Jedno smo vozilo zatekli parkirano kod spomenika Franji Tuđmanu na Trgu slobode, a zanimljiv je i slučaj kada smo već započeli premještanje vozila, i u zadnji smo tren iza zatamnjenih stakala primijetili osobu kako spava na stražnjem sjedištu pokrivena dekom. Naravno, obustavili smo premještanje i probudili gospodina - govori Došen te dodaje kako u radu u automobilima zatječu i kućne ljubimce.

- Tada pričekamo vlasnike kako ne bismo uznemirili pse i naplatimo samo pokušaj premještanja vozila - dodaje.

S obzirom na činjenicu da je od 1. siječnja parkiranje u Osijeku besplatno, zbog čega se vrlo teško pronalazi slobodno parkirno mjesto, zanimalo nas je je li se posao pauk-službe intenzivirao.

- Ne bih rekao da se intenzivirao, ali se promijenio. Primjerice, ljudi sada parkiraju na mjestima gdje prije nisu parkirali jer nemaju gdje dalje, a prije su parkirali na nedopuštenim mjestima kako bi izbjegli plaćanje parkinga. Na frekventnim lokacijama gdje smo prije češće premještali vozila po nalozima prometnog redarstva i policije više ne premještamo, ali su se otvorila neka druga mjesta, pa se sve na neki način izniveliralo. Bitno je napomenuti da se vozila premještaju sukladno sa Zakonom o sigurnosti prometa na cestama i njegovim člankom 84., koji je osnova našeg posla, te da svaki prometni prekršaj ne podrazumijeva i premještanje vozila - napominje Došen.

Postoje i slučajevi napuštenih vozila po koje vlasnici najvjerojatnije nikada neće doći.

- Ta se vozila istekom zakonski propisanog roka pravnim putem izvlašćuju, jer njihova je tržišna vrijednost u pravilu puno manja od ležarine i usluge izmještanja, što je i razlog zbog kojeg vlasnici ne dolaze po njih. Ako ih do isteka zakonskog roka vlasnici ne pokupe, takva vozila odvozimo u staro željezo, a novac pripada tvrtki. Primjerice, Zagreb je kao prometno središte pun takvih vozila. Ljudi dođu, ostave vozilo i nastave dalje. Prethodno skinu tablice i izbruse broj šasije, pa je nemoguće utvrditi tko je vlasnik - govori voditelj osječke pauk-službe te još jednom naglašava kako je iznenađujuće ugodno obavljati uslugu koju mnogi ne doživljavaju kao uslugu, nego upravo suprotno.

Osijek, 26. 10. 2023, Strossmayerova ulica, pauk u akciji. podizanje nepropisno prakiranih vozila, UNIKOM, pauk.snimio GOJKO MITIĆ
GOJKO MITIĆ

- Doista sam iznenađen. Nitko ovdje nije imao puno iskustva, osim jednog našeg vozača koji je i prije radio u pauk-službi, te nam je bio velika pomoć u samom početku. Imamo izvrstan sustav naziva Pazigrad s pomoću kojeg smo povezani s prometnim redarstvom i, manjim dijelom, s policijom, tako da sve odlično funkcionira. Analitički je sve svima dostupno, a usluge se storniraju samo u slučaju da i prometno redarstvo i policija odluče svojom odlukom poništiti kaznu. Ističem kako nitko ne može izbjeći plaćanje premještanja vozila paukom. Ni naši djelatnici, ni direktor, pa ni gradonačelnik. Nema bježanja od plaćanja, osim ako se sudskom presudom ne donese takva odluka, međutim, to se još nije dogodilo. Imali smo desetak presuda i ni jedna nije bila u korist građana", ističe Došen.

Služba za premještanje vozila trenutno ima jedno pauk-vozilo i šest djelatnika koji rade u turnusima, što se pokazuje dovoljnim.

"Kada je velika gužva, i dva bi vozila bila malo, no to su rijetke situacije, tako da trenutno jednim vozilom pokrivamo potrebe Grada Osijeka", zaključuje Došen.

"LISICE" SE RIJETKO PRIMJENJUJU

Služba za premještanje vozila raspolaže i tzv. lisicama, koje također ulaze u kategoriju blokiranja vozila, no njihova se primjena prakticira u vrlo rijetkim situacijama.

- Takvi su slučajevi uistinu rijetki. Blokiraju se samo vozila koja, primjerice, stoje na zelenim površinama, a koja zbog njihove veličine pauk ne može premjestiti. Riječ je o autobusima, kamionima i sl. vozilima, no, srećom, ne susrećemo se s takvim situacijama. Za ilustraciju, cijeli Grad Zagreb, a taj mi je podatak poznat s jednog stručnog seminara pauk-službi, nije u protekloj godini stavio ni jednu "lisicu". One su vrlo praktične u zemljama koje ne podliježu EU regulativi, no kod nas to nije slučaj - pojašnjava Došen.