Grad je u deset godina ostao bez 10 mil. eura!?
Produljenje koncesije za naplatu parkiranja od 2015. do 2024. tada je bilo najbolje rješenje za Grad Osijek, kažu iz SDP-a
Prema raspoloživim podacima dviju uglednih revizorskih kuća Grad Osijek je, zbog uvjeta koncesijskog ugovora za održavanje i naplatu parkiranja osobnih vozila, godišnje propustio uprihoditi iznos od bar milijun eura. Dakle, za deset godina, koliko je trajao ovaj ugovor, može se govoriti o iznosu od minimalno deset milijuna eura!
SDP (su)kreirao politiku
Jamačno je to bio temelj odluke na kojoj je bazirana namjera da ubuduće naplatu (i održavanje) parkiranja Grad Osijek prebaci na trgovačko društvo u svome pretežitom vlasništvu, u ovom je slučaju riječ o GPP-u. Nisu stoga aktualnoj gradskoj vlasti dobro sjela nedavna prozivanja SDP-ova Vjerana Marijaševića, koji ih je pitao kako misle nadoknaditi pola milijuna eura za šest mjeseci 2025. godine, tijekom kojih se vjerojatno neće naplaćivati parkiranje. Marijašević im je na konferenciji za novinare poručio da su nespremno ušli u ovaj projekt.
No u gradskoj upravi, ne odgovarajući izravno na ovu prozivku, podsjećaju kako je posljednji koncesiji ugovor, s početkom realizacije 1. siječnja 2015. godine do 31. prosinca 2024. godine, potpisan 2014. godine, upravo za mandata u kojemu je SDP dominantno participirao u kreiranju gradske politike i donošenju važnih odluka.
- Oni su tada imali priliku, nakon isteka koncesijskog ugovora, promijeniti politiku naplate parkiranja u našem gradu, ali se samo zbog njima znanih razlog nisu za to odlučili. Za taj su se izgubljeni prihod mogle izgraditi dvije ozbiljne nadzemne garaže, u što će se krenuti ove godine - komentiraju u gradskoj upravi.
- Uvidom u zapisnik 11. sjednice Gradskog vijeća Osijeka od 30. lipnja 2014. godine, kojom je predsjedao Anto Đapić i na kojoj se odlučivalo o produljenju koncesije Elektromodulu, razvidno je da su vijećnici HDZ-a i njihovi današnji koalicijski partneri glasali za produženje koncesije na razdoblje od deset godina. U danom je trenutku produljenje koncesije bilo konsenzusom prihvaćeno kao najbolje rješenje za Grad, za razliku od odluke gradonačelnika Radića, koji je na raspolaganju za rješenje ove situacije imao tri i pol godine - odgovara Marijašević.
Gotovo su isto ustvrdili i gradski vijećnici Možemo! Katarina Kruhonja i Boris Kiš, koji traže da se tema parkiranja nađe na dnevnom redu sljedeće sjednice Gradskog vijeća.
Da je koncesionar bio zadovoljan uvjetima ugovora, pokazala je svojevremeno i naša analiza. Naime, koncesionar je u svojim ranijim izvješćima koja je pripremao baš za vijećnike Gradskog vijeća bio znatno detaljniji, pa smo tako vidjeli kako se na istom parkirnom mjestu u sat vremena (dakle, minimalno trajanje za koje se moglo platiti) izmijenilo 2,5 automobila. Dakle, za trajanja istih 60 minuta, umjesto jednog, uplaćen je iznos u vrijednosti od dva i pol puta.
Ono što je poznato jest da je dobit Elektromodulu u 2021., 2022. i 2023. godini rasla s 570 preko 630 do 680 tisuća eura. Te je posljednje godine profitabilnost koncesionara dosegnula 92 posto. Ako se tome doda koncesijski iznos od 380 tisuća eura (koji, naravno, nije uračunan u dobit, a koji gradska tvrtka ne bi plaćala), riječ je o iznosu od milijun eura. Ili za trajanja ugovora od deset godina - deset milijuna eura, pa i više.
Dvije strane priče
Marijašević ipak inzistira na tome kako je zbog nepripremljenosti aktualnog vodstva Grada preuzimanjem upravljanja parkingom prouzročen gubitak od najmanje pola milijuna eura u proračunu. "Kojem će korisniku proračuna uzeti tih pola milijuna eura gubitka - umirovljenicima, studentima, građanima koji primaju socijalnu pomoć ili poduzetnicima? Uz to, kako misli riješiti ovaj problem i kaos na parkinzima koji je izazvala loša predizborna odluka", pita Marijašević.
No postoji druga strana priče. GPP će, naime, sada dobiti dodatni izvor prihoda, čime će se smanjiti subvencijski iznos koji ovoj tvrtki dolazi iz proračuna Grada Osijeka, koji je njegov osnivač. I da, filozofija kontrole parkiranja bit će posve drukčija - s više tehnike i tehnologije, a s manje ljudi angažiranih na terenu. Gradom već krstare vozila gradskog komunalno-prometnog redarstva, a u naseljima s istim ulazom/izlazom postavit će se nadzorne kamere.