Muškarci dolaze ciljano, a žene tragaju za “draguljima”
Dok neki teže održivosti i brizi za okoliš, druge više privlače niske cijene
U izvješću objavljenom 2021. godine Svjetski ekonomski forum identificirao je modnu industriju kao jednu od industrija koje najviše onečišćuju okoliš, s udjelom od pet posto u ukupnim globalnim emisijama. Svake godine modni sektor proizvede oko 92 milijuna tona smeća. Bilo da je riječ o poslovnom ili potrošačkom otpadu, mnogo odjeće u savršenom stanju završava na odlagalištu umjesto da pronađe drugi dom ili se donira potrebitima, stoga se sve više govori o održivoj modi i kupnji u second-hand prodavaonicama.
Kupci svih godina
Iako za svaku pohvalu, briga za okoliš nije osnovni ili jedini motiv među onima koji se odlučuju za kupnju iz druge ruke. Mnogi će kao njezinu prednost istaknuti mogućnost pronalaženja jedinstvenih, a cijenom povoljnih komada, a kakve su navike naših sugrađana, odlučili smo provjeriti u jednoj od osječkih second-hand trgovina.
Textile House u Osijeku posluje posljednjih 13 godina, a prodavaonice ima na dvjema lokacijama - u Esseker centru i na Trgu slobode. Mi smo posjetili potonju te o ovoj temi razgovarali s poslovotkinjom Majom Tepert Brkić. Već pri ulasku u prodavaonicu bilo je jasno kako second-hand kupnja ima veliki broj poklonika i u našem gradu, a zanimljiva je i činjenica da ondje kupuju sve generacije.
- Ranije su kupci bili pretežito žene srednje životne dobi, no kako vrijeme odmiče, sve je više mlađih kupaca. Od srednjoškolaca, čak i osnovnoškolaca, koji nagovore roditelje na kupnju u našoj trgovini, jer su primijetili zanimljive stvari, do baka i djedova... Dakle, sve generacije za svaku felu robe. Dolaze nam čak i stranci, osobito studenti na razmjeni, s obzirom na to da naša tvrtka ima veliki broj trgovina i u brojnim drugim zemljama te im je dobro poznato kakvu ponudu mogu kod nas očekivati - otkrila nam je na početku razgovora poslovotkinja Maja Tepert Brkić.
U ponudi su ove prodavaonice odjeća, obuća i kućni tekstil (posteljina, zavjese, stolnjaci...), torbe, u ovo vrijeme i skijaška oprema, a kao i u svakoj drugoj trgovini odjeće, među kupcima dominiraju žene, otkriva naša sugovornica.
- Sve je više muškaraca među kupcima, pogotovo kada dođe nova kolekcija, tada nam oni dolaze ciljano. Nije im važna ni cijena, bitno im je da im se komad sviđa i da imamo njihovu veličinu - kazala je.
Čak i kupnja vrhunskih i poznatih marki ovdje može biti povoljnija. Također, ponuda se stalno mijenja, svakodnevno se ažuriraju police, tako da biste trebali pronaći nešto novo svaki put kad posjetite second-hand trgovinu.
- Markiranu odjeću odmah prodamo, neki kupci dolaze ciljano odabrati takve komade, iako ih mi ne odvajamo posebno, pa prebiru po policama, što je mnogima zapravo pravi gušt, jer ponekad naiđu na skrivene dragulje, što im je najveća satisfakcija - ističe naša sugovornica.
Cijene se kreću od četiri eura za, primjerice, dječju odjeću, do 50-ak eura za markiranu odjeću i obuću. Iako uvijek imaju posla, u vrijeme sezonskog sniženja koje ide i do 50 posto, nerijetko je moguće pronaći komade i za 50 centi, stoga ne čudi da imaju puno ruke posla. Ipak, ne samo zbog povoljnih cijena.
Jeftinije i drukčije
- Tako je otkako smo otvorili trgovinu, s iznimkom epidemije korone. Kupci nam znaju reći kako ne žele ići u trgovačke centre, jer ondje vlada gužva i sva je odjeća jednaka. Misle kako ovdje mogu proći bolje i jeftinije, pa čak i komade koji u naše trgovačke centre još nisu ni stigli. Naša roba dolazi iz inozemstva, a ljudi vole kupiti nešto što nemaju svi. Nekome to ne znači ništa, ali postoje oni koji žele izgledati drukčije od drugih, a mi imamo i takve, unikatne stvari - napominje poslovotkinja Textile Housea te dodaje kako se kolekcije neprestano dopunjuju.
Inače, i neke osječke udruge poput PLANTaže prepoznaju važnost održive mode, pa je tako prošlogodišnji ekološki festival PLANTida bio posvećen temi tekstila, održivosti i utjecaju modne industrije, posebno brze mode, na okoliš. Također, poznato nam je i Pazarenje, vintage & second hand buvljak, koji se povremeno održava na različitim lokacijama u gradu, pružajući izvrsnu priliku da za malo novca pronađete vintage odjeću, obuću, ali i accessoire poput torbica, pojasa, nakita, sunčanih naočala, ljetnih šešira i drugih modnih dodataka. Udruga Pobjede već godinama uspješno organizira sajam rabljenih stvari, popularni Posh Store.