Osijek, 27. 12. 2024, Nema više naplae parkiranja, parkirni automati, znakovi, najavljena je demontaža parkirnih automata.... ilustracijasnimio GOJKO MITIĆ
GOJKO MITIĆ
9.1.2025., 21:04
PRVI DANI BEZ NAPLATE PARKIRANJA

Parkiranje se u Osijeku više ne može platiti ni greškom

Parkiranje naplaćuju i dalje na mjestima koja nisu bila dijelom koncesije, dakle u podzemnim garažama i na glavnoj tržnici

Najveća novost koja je dočekala Osječane s početkom nove godine, kada je u pitanju organizacija javnog života, činjenica je da se više ne naplaćuje parkiranje. Jasno, na onim mjestima koja su bila u sustavu naplate u okviru koncesijskog ugovora.

Naplaćivat će GPP

Koncesija je istekla s posljednjim danom 2024. godine. U gradskoj su se upravi odlučili za promjenu, te su naplatu, prema novom modelu koji će zaživjeti za koji mjesec, dodijelili GPP-u.

Kako glede prestanka naplate ne bi bilo zabune, jer u Osijek dolaze i iz drugih sredina, sa svih su javnih parkirališta uklonjene ploče na kojim su bile označene zone, cijene i vrijeme naplate. Aparati za samonaplatu još su na svojim mjestima, ali su isključeni. Također, nije moguća ni naplata preko drugih modela i aplikacija, primjerice KEKS Pay će vam sugerirati "pogrešku prilikom rezervacije karte". Dakle, oni neupućeni više i da hoće ne mogu platiti parkiranje u našem gradu.

No te ne znači da je parkiranje od sada besplatno posvuda.

Na tržnici na Gajevu trgu i dalje će se parkiranje naplaćivati prema postojećoj tarifi u kojoj je prvih sat vremena u razdoblju od 7 do 14 sati besplatno. Tu i jest svrha brza izmjena parkiranih vozila, a ne omogućavanje višesatnog zadržavanja.

Naplata parkiranja nastavlja se i u svim podzemnih garažama. Dakle, u centru je to u Kappi, a nešto istočnije u Eurodomu. Naplata parkinga nastavit će se i u podzemnoj garaži Autobusnog kolodvora. To su sve mjesta koja nisu bila u sustavu javne naplate i koncesijskog ugovora, nego u privatnom vlasništvu. Hoće li oni korigirati cijenu sata, tek će se vidjeti, jer primjerice u jednoj od garaža cijena za sat vremena bila je podignita na 80 eurocenti.

UREĐENJE I IZGRADNJA NOVIH GARAŽA

Iz gradske uprave vezano uz parkiranje stižu i najave kako će se dodatno urediti neuvjetna parkirališta koja su, u pravilu, bila dijelom 3. zone. Primjerice, jedno od njih je parkiralište prekoputa Zrinjevca.

Započet će se i izgradnja novih nadzemnih garaža - jedna od lokacija koja se spominje u centru je, uz Strossmayerovu ulicu, s ulazom iz Gornjodravske obale. Ondje je sada divlji parking.

Slobodno parkiranje u središtu grada donijelo je, očekivano, gužvu. Popunjena su gotovo sva mjesta, pronaći slobodno doista nije lako. Dolazak, uz kratko zadržavanje i što brži odlazak, uostalom, i jest jedna od svrha sustava naplate. Sada se može auto ostaviti na istom mjestu cijeli dan, što pojedinici, čini se, iskorištavaju.

Proširenje zona

Zamisli o rampama i "zatvorenim" parkiralištima ne mogu se, niti smiju, uzeti za ozbiljno. Prvo, prometnice su javna površina i nisu rezervirane samo za stanare nego i za, primjerice, sve hitne i interventne službe te gospodarske djelatnosti (primjerice, za one ondje moraju svakodnevno dovoziti robu). Ovdje je, jednostavno, riječ o ograničavanju slobode kretanja.

Kako gradska uprave namjerava riješiti goruće pitanje parkiranja? Neke je detalje već otkrio dogradonačelnik Dragan Vulin. Manje će biti kontolora, a više tehnike.

Spomenut je primjer Vijenca Paje Kolarića koji ima isti ulaz/izlaz, pa će on biti pokriven fiksnom kamerom, ako vozilo nakon ulaska ne iziđe u deset minuta, a u međuvremenu nije plaćeno parkiranje - dobit će "čestitku". Za kontrolu velikog dijela parkinga bit će zadužena vozila s kamerom, koja će sliku tablica parkiranih vozila izravno slati u centralu u kojoj će vidjeti je li parking plaćen ili ne. U onim ulicama gdje je bočno parkiranje, pa kamera ne može očitati tablice, nadzor će biti obavljan uz pomoć kontrolora. Takvih je parkirališta samo 20 posto. Planira se i proširenje zona naplate, primjerice, s Vijenca Ivana Meštrovića dolazi inicijativa da se i kod njih uvede sustav naplate.

Ostaje, naposljetku, otvoreno i pitanje buduće cijene, koju će u Gradu na vrijeme objaviti, no za sada ocjenjuju kako je parkiranju Osijeku bilo među jeftinijim. Primjerice u Karlovcu je 0,65, Novoj Gradiški 0,70, a u Križevcima 1 euro za sat vremena. To su ipak manje sredine od Osijeka.