Na osječkoj tržnici uvijek ima svježih i kvalitetnih proizvoda
Prvu međunarodnu konferenciju u Osijeku uspješno su organizirale Tržnica d.o.o. Osijek i Udruga hrvatskih tržnica
Kako bi osvijestili građane da kupuju svježe, zdravo i domaće, čime s jedne strane činimo dobro svome zdravlju, a s druge pridonosimo jačanju lokalne ekonomije i bioraznolikosti, članovi Udruge hrvatskih tržnica i partneri iz Poljske, Danske, Nizozemske i Italije okupili su se u Osijeku na prvoj konferenciji o hrvatskim tržnicama naziva "Doprinos hrane s tržnica zdravlju građana i razvoju lokalne proizvodnje hrane", koju su organizirale navedena udruga i Tržnica d.o.o. Osijek.
Konferencija je održana u sklopu provedbe EU projekta "Citizens & Communities for European Right to quality and local Food /Građani i zajednice za europsko pravo na kvalitetnu i lokalnu hranu - CICERO", koji ima za cilj biti pokretač osvještenije i osnažujuće potrošnje hrane lokalnog podrijetla kroz aktivno sudjelovanje građana kao potrošača na tržnicama.
Trbuh grada
Tržnice tako podržavaju lokalne poljoprivrednike, a posebno one koji se koriste ekološki prihvatljivim praksama te omogućuju građanima dostupnost svježoj lokalno uzgojenoj hrani, a poljoprivrednicima dostojanstveni prihod. To će pridonijeti jačanju sigurnosti i dostupnosti hrane u Hrvatskoj i EU-u. Ovaj se cilj nastoji postići organizacijom pet događaja u Italiji, Hrvatskoj, Nizozemskoj, Danskoj i Poljskoj, a koji će aktivno uključiti građane i lokalne poljoprivrednike u interaktivne aktivnosti koje se provode na simboličnim mjestima kao što su lokalne tržnice.
Prva projektna konferencija otvorena je u četvrtak na glavnoj osječkoj tržnici na Gajevu trgu, u pravoj slavonskoj atmosferi: uz zvuke tamburaške glazbe sastava Žeteoci i tradicionalne plesove i proizvode koje je predstavila udruga Šokačka grana Osijek, zatim miris čobanca i fiša Majstora kotlića Slavonije i Baranje, ali i zdrave napitke koje su pripremili gosti iz Koprivnice koristeći se domaćim sezonskim voćem i povrćem s lokalnih OPG-ova kojim naš "trbuh grada" uvijek obiluje, pa je cijela priredba bila izvrsna promocija Osijeka, Slavonije i Hrvatske pred međunarodnim gostima.
- Izuzetna nam je čast što je baš osječka tržnica izabrana za domaćina prve konferencije o hrvatskim tržnicama te zapravo predstavlja cijelu Hrvatsku u ovom međunarodnom projektu. Doista imamo što pokazati, naša je glavna tržnica uistinu velika, ima bogatu i raznoliku ponudu, a konferencijom želimo osvijestiti naše lokalno stanovništvo i širu zajednicu da na njoj još uvijek ima svježih i kvalitetnih proizvoda, a tu tradiciju želimo zadržati što duže - rekla je nakon zatvaranja Ivana Davidović, direktorica Tržnice Osijek.
Niko Pervan, predsjednik Udruge hrvatskih tržnica, istaknuo je da su tržnice izvorni oblik prodaje koji poznajemo već tisućljećima, a unatoč konstantnim izazovima s kojima se susreću i dalje se pokazuju kao najžilaviji kanal prodaje koji će se prema njegovoj ocjeni zauvijek održati u nepromijenjenom obliku.
- Projektima kao što je CICERO nastojimo potaknuti potrošnju lokalnih proizvoda. Jednostavno želimo osvijestiti građane da kupuju svježe, zdravo i domaće, čime se potiče lokalna ekonomija, bioraznolikost i zeleni način života i prehrane - rekao je Pervan.
Ravnatelj Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu Krunoslav Karalić istaknuo je kako su tržnice kao kanal prodaje ključne za obiteljska poljoprivredna gospodarstva, u prvom redu za proizvođače povrća i voća, ali i cvijeća, koje se dominantno prodaje na tržnicama.
- Tržnice su jedan od osnovnih kanala maloprodaje za naša obiteljska poljoprivredna gospodarstva, pogotovo za ona manja, koja nisu udružena i samim tim nemaju dovoljnu količinu i kvalitetu proizvoda da bi ušla u trgovačke lance. One su mjesto gdje se naši građani mogu opskrbiti domaćim, autentičnim proizvodima koji su lokalno proizvedeni, i u tom smislu svaka je tržnica "trbuh" pojedinog grada - rekao je Karalić, koji rješenje za nepovoljan položaj obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava u odnosu prema trgovačkim lancima vidi u udruživanju.
- Trenutno imamo 27 priznatih proizvođačkih organizacija, a imamo prostora da ih bude puno više. Udruživanje je ključan alat za postizanje konkurentnosti u odnosu prema trgovačkim lancima, jer se njime postiže ujedinjavanje nabave i ponude, ujednačavanje kvalitete proizvoda, a samim tim i smanjivanje cijene inputa - reko je Karalić.
Briga za male OPG-ove
Anamarija Matić Kardoš, službenica za obavljanje poslova pročelnika Upravnog odjela za gospodarstvo Grada Osijeka, drži kako je ekološka poljoprivreda svjetski trend, koji prati i Grad Osijek.
- Iznimno nam je drago da je naše trgovačko društvo Tržnica Osijek prepoznata kao mjesto prve konferencije. Globalizacija je donijela neke nove trendove, a na nama je da pomognemo našim OPG-ovima da stasaju i što izravnijim kanalima distribucije dostave svoje proizvode građanima. Ova će konferencija pomoći da se ponovno prepozna važnost tržnice, to je trend i u Europi i u svjetskim razmjerima, ekološka poljoprivreda nešto je u što treba ulagati i na čemu ovaj grad treba počivati, stoga nam je drago da Grad Osijek osigurava mjere za male OPG-ove te se nadamo da ćemo od toga svi skupa imati koristi - rekla je.
Konferencija je nastavljena u petak na Ekonomskom fakultetu Osijek, gdje su predstavljeni projekti Udruge hrvatskih tržnica i drugih sudionika te razmijenjeni primjeri dobre prakse, nakon čega su sudionici konferencije imali priliku kušati lokalne proizvode, a sve ja završilo ugodnim druženjem u subotu na OPG-u Orlov put.