Daniela Maršalek (lijevo)

Daniela Maršalek (lijevo)

PIXSELL
4.10.2024., 06:00
priznanje za rad

Medijski Sokrat pripao učiteljici Danieli Maršalek: Digitalna spretnost nije dovoljna, mlade treba i medijski opismeniti

Zabrane nisu rješenje, nego treba razumjeti da djeca odrastaju u digitalnom svijetu koji donosi prilike i rizike

Nagrada Medijski Sokrat nije samo osobno priznanje za rad nagrađenih nego i potvrda važnosti medijske pismenosti u obrazovanju mladih generacija i drago mi je što takva nagrada postoji, evo - od prošle godine. Čestitam organizatorima na ideji i na skretanju pozornosti na taj dio obrazovanja. Kada je riječ o medijskoj pismenosti, u radu stavljam naglasak ne samo na kreiranje sadržaja nego i na kritičku procjenu onoga što se u medijima nudi, na prepoznavanje dezinformacija i na razumijevanje utjecaja medija na svakodnevni život učenika. Medijska je pismenost područje koje se stalno mijenja i traži stalno učenje i istraživanje. Kao nastavnici, te promjene ne smijemo ignorirati, nego se prilagoditi i educirati te ih upotrijebiti na najbolji mogući način u svojoj nastavi.

Glasova novinarka

Riječi su to Daniele Maršalek, učiteljice hrvatskog jezika u Osnovnoj školi Dalj, kojoj je u srijedu u Zagrebu Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu (DKMK) dodijelilo nagradu Medijski Sokrat, kojom se odgojno-obrazovnim djelatnicima odaje priznanje za poticanje medijske pismenosti u vrtićima i školama. Uz Danielu Maršalek, koja je nagrađena u kategoriji osnovne škole, dobitnice nagrade za predškolski odgoj su Blaženka Crvenković i Sara Papak iz Dječjeg vrtića Crvenkapica iz Iloka, a dobitnik u kategoriji srednje škole Krešimir Varga iz Srednje škole Zlatar.

- Što se mene tiče, svoju ljubav prema medijima i iskustvo rada u njima samo sam prenijela u učionicu prije deset godina. Naime, sve je krenulo baš u Glasu Slavonije, gdje sam počela raditi na drugoj godini fakulteta kao honorarac "samo jedno ljeto", a pretvorilo se u višegodišnju suradnju. Tiskani sam medij potom zamijenila televizijskim, te sam gotovo 20 godina radila na Slavonskoj televiziji. I onda je došla OŠ Dalj, u kojoj sam, naravno, željela učenicima prenijeti ljubav prema medijima i proširiti njihovo znanje. Srećom, otpočetka sam imala podršku tadašnjega ravnatelja Marka Stanića, kao i sadašnje ravnateljice Zrinke Vučinić - i što se tiče nabavljanja opreme za rad i organizacije rada s učenicima - kaže Maršalek.

osijek, 20 ožujka 2019, 11.00 sati - vodenica, Učenici iz Oš Dalj rade reportažu s vodenice, Novinar: Ivana Rab Guljašsnimio zdenko pušić
Zdenko Pušić

Do prije nekoliko godina glavni je medij bila televizija - gledali su se filmovi i serije. Djeca i mladi, ističe Maršalek, danas više i ne gledaju televiziju. Gledaju neke druge, znatno manje ekrane, koji su im uvijek u džepu i uvijek im nude sadržaj koji oni žele kada žele i gdje žele. I kod onih koji su još vjerni televiziji, klasično gledanje televizije zapravo pada u zaborav - sada su tu različite platforme koje nude filmove i serije u svako doba dana i noći.

- Medijsko je obrazovanje ili medijska pismenost nešto što je iznimno važno, a u budućnosti će biti još važnije. Biti medijski pismen znači imati tehnologiju kojom možemo pristupiti medijima, znati se tom tehnologijom pravilno koristiti i, što je najvažnije - kritički promišljati sadržaje koji su nam dostupni. Najviša je razina medijske pismenosti stvaranje vlastitih medijskih sadržaja, a danas to rade gotovo svi. Malo tko nema svoj YouTube kanal, malo tko ne objavljuje videa na Tik-Toku ili nekoj drugoj mreži... Sve je to medijski sadržaj i danas smo svi oni što ga stvaraju, pa i naši učenici iz svoje sobe, u bilo koje doba dana i noći. Mislim da danas, koliko god se to nama sviđalo ili ne, ni kao nastavnici ni kao roditelji više ne smijemo reći: "A ja vam to ništa ne znam, to me ne zanima, nemam vremena za to. Ja se tu ne snalazim. Prije pet-šest godina se to možda još i moglo reći, ali mislim da si to danas više, bez obzira na godine, ne možemo dopustiti. Trebamo znati što se na internetu događa, trebamo tražiti svoj put do svojih učenika ili svoje djece, naći zajednički jezik kako bismo najbolje iskoristili ono što nam tehnologija nudi. Zabrane nisu rješenje, nego treba razumjeti da djeca danas odrastaju u digitalnom svijetu, koji donosi mnoge prilike, ali i rizike, te o tome treba razgovarati. Koliko god govorili da su djeca i mladi digitalno spretni, oni su, prije svega, konzumenti medijskoga sadržaja, nekritički gledaju sve što im se nudi, a kada trebaju s pomoću digitalnih alata izraziti svoju istraživačku spretnost ili kreativnost - tu se već javljaju problemi i na njima treba raditi - znalački pojašnjava Maršalek.

Svestrana i neumorna

U prošloj je nastavnoj godini, za koju je i primila nagradu, Daniela Maršalek vodila izvannastavne aktivnosti Medijska skupina i Filmska ekipa (u projektu KOZMOS), tijekom koje je nastao i priručnik za rad s učenicima. Na satovima hrvatskoga jezika i razrednoga odjela te na izvannastavnim aktivnostima drži radionice izrade optičkih igračaka i stop-animacije, upravljanja GoPro i kamerom 360°, edukacije o videomontaži, prikrivenom oglašavanju na internetu i u filmovima, o stereotipovima i predrasudama u medijima, prikazu ljepote i željenoga izgleda, o videoigrama, sigurnosti na internetu i pravilima lijepoga ponašanja te o kritičkom promišljanju o medijima i medijskim sadržajima. Također, upoznaje učenike s mogućnostima alata umjetne inteligencije i kako se njima etički koristiti. Dugogodišnja je suradnica izdavačke kuće Školska knjiga, za koju je radila na priručniku za medijsku pismenost te na pripremama za nastavu na daljinu, kao i u drugim projektima.

Daniela Maršalek sa svojim je učenicima svojedobno posjetila i Glas Slavonije, gdje su ostali zapamćeni kao najbolje pripremljena, najuljudnija i najznatiželjnija školska medijska skupina.