Prazno nebo iznad Osijeka: Zašto je sportski aerodrom već pola godine zatvoren?
TOT: Od stotinjak članova Aerokluba prošle godine, broj se prepolovio jer ljudi ne žele plaćati članarinu dok nema aktivnosti
Pilotska je tuga pregolema. Nebo iznad Osijeka sliči ukrajinskom, sa "zonom zabrane leta", nema ni jednog zmaja, aviona, padobranaca, turističkog preleta... Opustjelo plavetnilo zapara tek poneki "teškaš" u preletu desetak kilometara iznad grada ili niže, onaj u slijetanju ili u polijetanju s Klise. Ljetos i oni protiv komaraca.
Flota prizemljena
Već gotovo pola godine osječki piloti ne mogu letjeti sa svog sportskog aerodroma zbog, kako kažu izvori upućeni u lokalna zbivanja, međuljudskih odnosa u Aeroklubu Osijek, koji su doveli do toga da turistički letovi iznad Osijeka i Slavonije izostanu ove sezone, kao i sve sportske aktivnosti i razvoj zrakoplovnog sporta. Bivša je uprava, naime, na odlasku poduzela korake koji su doveli do zatvaranja Sportske zračne luke Čepin.
Flota Aeirokluba Osijek je prizemljena, vlasnici privatnih zrakoplova rasuli su se po drugim slavonskom aerodromima, a padobranci skaču iznad Borova. Sve se to događa uoči stote obljetnice Aerokluba Osijek. Potražili smo odgovor na pitanje zašto je zapravo aerodrom zatvoren i hoće li Osijek zbog poremećenih odnosa u tom klubu, a slijedom toga i zbog svih izgubljenih dozvola koje omogućuju djelovanje pilotima rekreativcima, ostati bez jedne od sastavnica koje ga čine "pravim" gradom. Naposljetku, reagirala je i gradska uprava, te je Sportsku zračnu luku odlučila povjeriti na upravljanje Športskim objektima.
Pisali smo potanko o nepovoljnoj situaciji prije koji mjesec, o strujama u Aerokubu, o razilaženju zbog kojeg su izgubili dozvole za rad, a novi je element o stanju u AK Osijek ponudio Zlatko Tot, predsjednik. Kazao nam je da imaju razumijevanje Grada Osijeka i da vjeruje kako će do kraja mjeseca doći do rješenja problema koji traje već šest mjeseci.
- Bili su godišnji odmori, a i direktor Športskih objekata bio je na Olimpijskim igrama, pa se sve i nije moglo odraditi prije. No procjenjujem da će sve biti uskoro odrađeno kako bismo mogli nastaviti raditi. Nema na nebu ničega i nikoga, a važno nam je zbog padobranaca, zbog škole. Sve je to napravljeno iz revanšizma prijašnje strukture. Osim što su ugasili nastavni centar i de facto zatvorili aerodrom te nisu produžili registracije aviona, jedrilica i padobrana, nadležnim su državnim tijelima ulagali prigovore na rad skupštine na kojoj je izabrano novo vodstvo kluba. Zbog svega toga cijeli se postupak otegnuo, te je izgubljena letačka sezona. No najgore je kada jedan drugoga optužuje i govori što je taj loše napravio. Idemo pronaći rješenje! Mi smo dobili rješenje, i ništa nije sporno što se tiče udruge, pitanje je gdje ćemo raditi i provoditi aktivnosti. Od stotinjak članova prošle godine, broj se prepolovio jer ljudi ne žele plaćati članarinu dok nema aktivnosti. Grad je sad preuzeo aerodrom i dao ga na upravljanje Športskim objektima, a klub će sklopiti ugovor s tom gradskom tvrtkom da ga, skupa s pripadajućim objektima, dobijemo na korištenje.
Nadamo se da bimo do kraja rujna imali registriran aerodrom - pojasnio je Tot.
Kako kaže Tot, uprava kluba želi da svih pet sekcija normalno djeluje, a da članovi kluba mogu provoditi redovite aktivnosti. Uvjeren je, kaže, da će kad se riješi ostavština bivše uprave, u Gradu naći partnera koji će pomoći u revitalizaciji aktivnosti koje su proteklih godina bile zapuštene.
- Neki su resursi istekli, recimo, nemamo tandem-padobran za skakanje u paru s našim padobrancem, pa smo već razgovarali o tome da se uskoro nabavi. Cesni i Piperu nam je istekla registracija, imali smo i avion Sila, bez kojeg smo ostali, nažalost, jer su ga stukli. Bio je to novi avion. Imamo i tri jedrilice - kaže Tot.
Trenutačno može raditi samo Modelarska sekcija, a AK Osijek ima i Ultralaku sekciju, Jedriličarsku sekciju, Motornu sekciju i Padobransku sekciju. "Radimo na tome da se Cesna i Piper ponovno oplove, da, kada se aerodrom otvori, odmah možemo startati i početi raditi, a to znači da obavljamo panoramske letove, da vratimo padobrance i otvorimo nastavni centar", poručuje Tot. Prije rata, podsjeća, AK Osijek bio je najjači u Jugoslaviji: 84 hektra zemljišta u gradu, zgrade, avioni, četiri Cesne, Pipera, četiri jedrilice, 40-ak padobrana...
Robert Seligman, direktor Športskih objekata, navodi kako su od Grada Osijeka dobili na upravljanje i korištenje Zračno pristanište Osijek-Čepin 5. srpnja 2024. godine, pa su, prije svega, počeli uređivati pravne odnose s korisnicima koje su zatekli na objektu.
- Odmah su započeti radovi na pisti, pristupnoj pisti, objektima unutar zračnog pristaništa. Očistili su se rubovi i kompletna pista. U tijeku je ocrtavanje vertikalne signalizacije u suradnji s Unikomom d.o.o. Čisti se, kosi i redovito održava cijelo pristanište. U postupku smo nabave dodatnih strojeva za održavanje travnatih terena, kako bi se objekt mogao efikasnije i kvalitetnije održavati. Popravljamo postojeću ogradu oko objekta i kupit ćemo novu, kako bi se osigurala kontrola ulaska na zračno pristanište. Obavili smo sve potrebne pripreme kako bi se održao Edukativni kamp CB radio klubova u organizaciji Zajednice tehničke kulture Grada Osijeka. Mladi iz cijele Hrvatske sudjelovali su u ostvarivanju svojih projekata aktivnim radom, ali i kroz igru i zabavu - kaže direktor Športskih objekata.
Seligman ističe kako je već u tijeku izrada plana investicija u objekt kako bi podigli kvalitetu iskorištenosti zračnog pristaništa. Imenovali smo osobu koja je operator leta, te sve aktivnosti zračnog pristaništa drži pod kontrolom.
Športski objekti
- U tijeku je izrada Naputka o uporabi aerodroma, koji se šalje Agenciji za civilno zrakoplovstvo. Agencija zatim izlazi na teren aerodroma, provjerava je li sve u skladu sa zakonskim propisima i potom izdaje svjedodžbu aerodromu u skladu sa Zakonom o zračnom prometu. Na aerodromu LDOC mogu se obavljati sve vrste letačkih operacija osim komercijalnog zračnog prijevoza sa zrakoplovima najveće dopuštene uzletne mase veće od 5700 kg. Za obavljanje komercijalnog zračnog prijevoza operator zrakoplova mora osigurati prihvat i otpremu zrakoplova, putnika i prtljage na adekvatnoj razini. Športski objekti održavaju zračno pristanište tako da se osigura njegova puna funkcija i čuvanje vrijednosti objekta, osigura objekt kod osiguravajućeg društva te osigura korištenje prostorom za provođenje djelatnosti Zajednice osječkog sporta i Programa javnih potreba u sportu na području Grada Osijeka - objašnjava Seligman.