PIXSELL
17.2.2023., 00:00
MATURANTI U NISKOM STARTU
Čak i mnogi najbolji učenici pohađaju pripreme za maturu
Jakopović: Učenici se pripremama bore za svaki bod na najprestižnijim fakultetima
Učenici srednjih škola i ove su se godine za državnu maturu počeli intenzivnije pripremati već u veljači. U Osijeku, uz besplatne pripreme u školama, provode ih i centri za edukaciju, poput Algebre i EDukOsa, a cijene priprema kreću se od 99 eura za pripremu jednog od izbornih predmeta, do 613 eura, koliko u Algebri stoji najskuplji paket priprema za Medicinski fakultet u Zagrebu.
Manjkavost sustava
Pripreme za ljetni rok državne mature koji se održava tijekom lipnja centri za edukaciju najčešće organiziraju u veljači, ožujku, travnju i svibnju. U centrima ističu da cilj priprema nije samo ponoviti gradivo koje su učenici tijekom četverogodišnjeg školovanja obradili, nego ga i dopuniti sadržajima koji se u školama nisu obradili dovoljno. U skladu s Pravilnikom o polaganju državne mature maturanti u centrima mogu pripremati obvezne predmete državne mature - hrvatski jezik, strani jezik (engleski ili njemački) i matematiku te izborne predmete, čija se ponuda razlikuje ovisno o kojemu je centru riječ, a najzastupljeniji su kemija, fizika, biologija, psihologija, politika i gospodarstvo te informatika.
Kako nam je u razgovoru otkrio Kristijan Šimičić, vlasnik i direktor EDukOSa, gdje su pripreme za državnu maturu započele još u listopadu prošle godine, potražnja učenika za pomoći prilikom pripreme mature i ove je godine velika te ističe kako je to, prema njegovu mišljenju, velikim dijelom rezultat manjkavosti obrazovnog sustava.
- Žalosno je djeca u toj mjeri imaju potrebe za pripremama, to znači da škole nisu odradile dobar posao. Paradoks je da sve škole organiziraju svoje pripreme za maturu, a da praktički sva djeca dolaze na pripreme kod nas ili u druge centre za edukaciju. Očito je kako sustav i pripreme za maturu u školama nisu dovoljno dobri, jer zašto bi netko platio 150 ili 200 eura za nešto što u svojoj školi može dobiti besplatno - smatra Šimičić.
Dodaje kako je njihov primarni zadatak ispraviti propuste i pogreške obrazovnog sustava kako bi olakšali djeci i roditeljima kojima su državna matura i upis fakulteta trenutačno najvažnija stvar u životu.
- Ovo je točka iz koje nema povratka. Hoće li upisati fakultet koji žele ili onaj koji ne žele, hoće li ga upisati u svom gradu ili u nekom drugom, što drastično povećava troškove života i studiranja, jako su važna pitanja za roditelje i djecu - ističe Šimičić.
Dodaje kako učenici pripreme u EDukOsu prolaze kroz veliki broj sati, jer je zadatak tog centra naučiti ih te "intenzivno s njima vježbamo kako bi rasturili maturu". Koliko su u tome uspješni govore prošlogodišnji rezultati državne mature učenika koji su se pripremali u EDukOsu, a koji su bili osjetno bolji od državnog prosjeka.
- Prošle smo godine imali najbolje rezultate dosad jer smo sve učenike podigli za bar jednu stepenicu više od onoga što su oni mislili da mogu i znaju, dok su generalno rezultati mature na razini države podbacili. Sve su to djeca koja su platila danak online nastavi i štrajku prosvjetara, a mi smo im ispravili sve nedostatke i propuste sustava te omogućili velikoj većini djece da upišu baš one fakultete koje su i željela - odlučan je Šimičić.
U prilog izrečenom dodaje kako na pripreme u EDukOs dolaze učenici iz triju slavonskih županija te da gotovo i nema škole i razreda iz kojih se ne odazivaju polaznici priprema za maturu u tom centru za edukaciju.
- U najvećem postotku to su učenici gimnazija, no kod nas je i jako puno učenika Medicinske i Ekonomske škole, čak imamo i djece iz Obrtničke škole i "Ruđerice", jer uvijek u svakoj školi i razredu ima djece koja žele ići na fakultet te ništa ne žele prepustiti slučaju - rekao je Šimičić, koji ističe kako je najveća potražnja za matematikom, hrvatskim jezikom, fizikom, kemijom i biologijom.
Rupe u znanju
Kao i u drugim školama, i u III. gimnaziji Osijek organizirali su pripreme za sve predmete koji su najzastupljeniji na državnoj maturi. Kako nam je otkrio njezin ravnatelj, Dražen Jakopović, prof., od generacije koja broji 150 učenika njih bar 100 pohađa pripreme iz fizike, dok su biologija, kemija i informatika zastupljene s 40-ak učenika, no i to je poprilično velik broj.
Po uspješnosti na državnoj maturi III. gimnazija Osijek deveta je škola u Hrvatskoj, a na čitavom prostoru od Iloka do Zagreba zauzima prvo mjesto. Potvrđuju to i najnoviji podaci koje je s nama podijelio profesor Jakopović, prema kojima su prosječne ocjene učenika četvrtog razreda III. gimnazije i prosječne ocjene iz istih predmeta koje su dobili na državnoj maturi gotovo identične, što znači da nastavnici te škole dobro rade i ocjenjuju.
Unatoč činjenici da se svrstava u red najboljih škola u državi te organizira besplatne pripreme za maturu za svoje učenike, i dio učenika III. gimnazije odlučuje se za pripreme u edukacijskim centrima koje njihovi roditelji skupo plaćaju. Jakopović to tumači borbom učenika njegove škole za svaki bod na prijemnim ispitima za najprestižnije fakutete, dok s druge strane ima i onih učenika koji o nastavku školovanja počinju razmišljati tek u završnim razredima, zbog čega određene rupe u znanju i slabije ocjene moraju kompenzirati što boljim uspjehom na državnoj maturi.
- Više je razloga zbog kojih se učenici i njihovi roditelji odlučuju za pripreme u centrima, pa i do onog da ih puno ozbiljnije doživljavaju jer su ih platili, no kod dijela naših učenika u pravilu se radi o borbi za svaki bod, s obzirom na to da se najčešće odlučuju za fakultete koje je zbog velike konkurencije teško upisati, poput Medicinskog fakulteta u Zagrebu, gdje svaki dodatni bod može biti presudan. S druge strane, dio učenika ne razvija interes za određenim područjem kojim bi se htjeli baviti, odnosno nastavkom školovanja na određenom fakultetu, u prvom, drugom, pa i trećem razredu, nego se on javlja tek u četvrtom, a tada se moraju suočiti s određenim rupama u znanju. Primjerice, imam učenika kojega je tek u četvrtom razredu počelo interesirati programiranje, iako se programiranje kod nas uči od prvog razreda. Dakle, on je tek sada sazreo i uvidio što ga zanima i, naravno, da sada ima rupe u znanju, koje treba popuniti - pojašnjava Jakopović.
Ivan Alilović
{embed_infobox_gray}240840{/embed_infobox_gray}{embed_infobox_gray}240841{/embed_infobox_gray}