GOJKO MITIĆ
29.12.2021., 00:00
60 DANA - U TRI KRUGA
Započelo zimsko sniženje, pazite na pravila kupnje
Tijekom sniženja potrošač ima potpuno pravo na povrat novca ako je kupio robu s nedostatkom
U osječkim trgovačkim centrima sve je u znaku zimskih sezonskih sniženja čiji je prvi krug prema Pravilniku o uvjetima i načinu provođenja sezonskog sniženja, koje potpisuje Ministarstvo gospodarstva, započeo u ponedjeljak.
Baš kao i ljetno, zimsko sniženje može trajati najduže 60 dana, a pritom redovna cijena i nova snižena cijena moraju biti iskazane jasno, vidljivo i čitko. Sniženja se odvijaju u tri kruga gdje su u prvome krugu sniženi proizvodi po minimalnim cijenama, a sniženja rastu sa svakim krugom. To, naravno, predstavlja i rizik, jer se do posljednjeg, trećeg kruga, artikli najčešće razgrabe, ili, ako je riječ o odjeći i obući, preostanu samo veličine i brojevi koji su najmanje traženi.
Većina je asortimana na policama snižena za 30 posto, iako se na izlozima nerijetko reklamiraju sniženja i do 50 posto. Tako se trenutačno u sportskim radnjama, primjerice, nudi 50 posto popusta na asortiman dječje obuće i odjeće te žensku kolekciju obuće i torbi. U Bershki se nudi do 40 posto sniženja na kolekciju jesen/zima, a jednako je sniženje za istu kolekciju i u trgovinama Zara i Stradivarius. Skijaške hlače za odrasle, ovisno o brendu, mogu se kupiti po cijeni sniženoj s 520 na 300 kuna, ili pak s 1300 na 900 kuna. Pancerice za odrasle na posebnoj ponudi u Hervisu snižene su s 2400 na 1600 kuna. Zimske majice za odrasle u većini trgovina mogu se kupiti već za pedesetak kuna, a dječje, primjerice u "Mani", i za samo 19 kuna. Dio trgovaca pojačao je svoje "dva para obuće kupiš, jedan dobiješ besplatno", s dodatnim popustima ili pak "1+1 gratis" akcijama.
Sve veći dio tržišnog kolača uzimaju e-trgovine koje u svjetskim razmjerima kontinuirano rastu, a slično je i u Hrvatskoj. I dalje se sezonska sniženja tradicionalno vežu uz snižene cijene odjeće i obuće, a to su ujedno i proizvodi koji se najbolje prodaju. No na popustima se nalaze i ostali proizvodi, pa građani u većoj mjeri kupuju namještaj, tehniku i različite sezonske proizvode, poput zimske opreme i dekoracija.
Tijekom sniženja potrošač ima potpuno pravo na reklamaciju, zamjenu proizvoda, ili povrat novca, ako je kupio robu s nedostatkom. Ako kupuje online, vrijedi rok od 14 dana da se predomisli i vrati proizvod. Spremne su i izmjene zakona, pa će trgovac ubuduće morati istaknuti koliko je sniženi proizvod stajao 30 dana prije sniženja.
U slučaju da se nedostatak na proizvodu kupljenom na sniženju utvrdi u roku od šest mjeseci od preuzimanja kupljenoga proizvoda, smatra se da je takav nedostatak postojao već pri samoj kupnji. Drugim riječima, trgovac koji tvrdi suprotno, to će morati i dokazati te ujedno snositi troškove vještačenja. Uz napomenu da ako je od dana prodaje proizvoda proteklo više od šest mjeseci, a trgovac ne prizna postojanje nedostatka na proizvodu, to će se dokazivati vještačenjem koje plaća trgovac ili potrošač, ovisno o rezultatu vještačenja. U slučaju da je potrošač zatražio zaštitu svojih prava od tržišne inspekcije, vještaka će odrediti inspektor. No, s druge strane, valja imati na umu i kako robu kupljenu na sniženju nije moguće zamijeniti ili ostvariti pravo na povrat novca samo zato što smo kupili pogrešnu veličinu.
Ivan Alilović
{embed_infobox_gray}254348{/embed_infobox_gray}{embed_infobox_gray}254349{/embed_infobox_gray}