epa12174653 Officials inspect the remains of the Air India passenger plane at the crash site near Sardar Vallabhbhai Patel International Airport in Ahmedabad, Gujarat state, western India, 14 June 2025. Air India flight AI171, bound for London carrying 242 passengers and crew members on board a Boeing 787-8 aircraft, crashed minutes after take-off in the Meghaninagar area of Ahmedabad on 12 June. EPA/RAJAT GUPTA
EPA
12.7.2025., 0:49
istražitelji zrakoplovnih nesreća:

Preliminarno izvješće o nesreći Air India u kojoj je poginulo 260 ljudi: Isključeni prekidači za gorivo

Preliminarno izvješće o zrakoplovnoj nesreći Air India, u kojoj je prošlog mjeseca poginulo 260 ljudi,  pokazalo je da su se tri sekunde nakon polijetanja prekidači za dotok goriva na motorima gotovo istodobno prebacili iz položaja "uključeno" u položaj "isključeno", čime je motorima uskraćeno gorivo.

Zrakoplov Boeing 787 Dreamliner odmah je počeo gubiti visinu, navodi se u izvješću koje su u petak navečer objavili indijski istražitelji zrakoplovnih nesreća.

Na snimci iz pilotske kabine čuje se kako jedan od pilota pita drugoga zašto je isključio gorivo. Drugi pilot odgovara da to nije učinio, navodi se u izvješću.

Nije navedeno tko je uputio poziv za pomoć neposredno prije nesreće, pilot ili kopilot.

Na mjestu nesreće oba prekidača za gorivo pronađena su u položaju "uključeno", a izvješće navodi da postoje pokazatelji kako je pokušano  ponovno paljenje oba motora neposredno prije udara.

Oba pilota bila su iskusna, s ukupno oko 19.000 sati letenja, uključujući više od 9.000 sati na modelu 787.

Preliminarno izvješće također ne pojašnjava kako su se prekidači mogli prebaciti u položaj "isključeno" na letu 12. lipnja iz indijskog grada Ahmedabada prema Londonu.

Američki stručnjak za zrakoplovnu sigurnost Anthony Brickhouse kao ključno pitanje istaknuo je zašto su prekidači prebačeni na način koji nije u skladu s uobičajenom procedurom. „Jesu li se pomaknuli sami ili su ih pomaknuli piloti?“. „Ako su ih pomaknuli piloti, zašto?“, upitao je.

Drugi američki stručnjak za zrakoplovnu sigurnost John Cox izjavio je da pilot ne može slučajno prebaciti prekidače za gorivo. „Ne možeš ih slučajno dodirnuti pa da se pomaknu“, rekao je.

Prebacivanje prekidača u položaj "isključeno" gotovo trenutno zaustavlja motore. Ta radnja najčešće se koristi za gašenje motora nakon dolaska zrakoplova do izlaznih vrata u zračnoj luci ili u određenim hitnim situacijama, kao što je požar motora. U izvješću se ne navodi da je postojao ikakav izvanredan događaj koji bi zahtijevao isključivanje motora.

„U ovoj fazi istrage nema preporuka za operatere i proizvođače zrakoplova Boeing 787-8 i/ili motora GE GEnx-1B“, navodi Indijski ured za istrage zrakoplovnih nesreća.

Air India, Boeing i GE Aerospace nisu odmah odgovorili na zahtjeve za komentarima.