epa11977959 Police vehicles are parked outside an otherwise deserted Terminal 3 at Heathrow Airport in Hillingdon, London, Britain, 21 March 2025. Heathrow Airport on 21 March announced it would be closed all day, following a power outage 'due to a fire at an electrical substation supplying the airport'. EPA/TOLGA AKMEN
EPA
21.3.2025., 14:28
otkrile se slabosti sustava

Zatvaranje Heathrowa pogodit će globalni zračni promet danima i stajati desetke milijuna američkih dolara. Tko će to platiti?

Zatvaranje britanske zračne luke Heathrow pogodit će globalni zračni promet danima i stajati desetke milijuna američkih dolara, smatraju stručnjaci, postavljajući pitanje zašto zračna luka nije bolje pripremljena za krizne situacije, piše u petak Reuters.

Stručnjaci su šokirani razmjerima incidenta, koji se nije dogodio od islandskog oblaka pepela 2010., te pokušavaju procijeniti cijenu i razmjere posljedica koje je izazvao požar na trafostanici zbog kojeg je zračna luka ostala bez struje i rezervnog napajanja strujom.

Zračna luka Heathrow obradi 1300 letova na dan, po Eurocontrolu, i njezino zatvaranje imat će višednevne globalne posljedice za zračni promet.

Zbog požara, koji je izbio u noći na petak, oko ponoći po srednjoeuropskom vremenu, zrakoplovi su preusmjeravani u druge zračne luke širom Velike Britanije i Europe, a mnogi na dugim letovima jednostavno su se vratili u zračne luke iz kojih su krenuli.

Cijena incidenta mogla bi iznositi oko 20 milijuna funti na dan, rekao je Paul Charles, konzultant za putovanja, i ništa ne jamči da će zračna luka u subotu biti otvorena za promet s obzirom na ranjivost njezina elektroenergetskog sustava.

"Rezervni sustav trebao bi biti pouzdan u slučaju da je pogođen središnji sustav. Heathrow je toliko ključan element britanske infrastrukture da bi trebao imati sigurne rezervne sustave", rekao je Charles za Reuters.

Ministar energetike Ed Miliband rekao je da rezervni sustav nije funkcionirao zbog požara i da inženjeri rade na postavljanju trećeg rezervnog mehanizma, dodajući da vlada nastoji shvatiti što se iz toga može naučiti kad je riječ o infrastrukturi.

Stručnjaci su ukazali za moguće slabosti u planovima za krizne situacije zračne luke.

"Zračna luka ima višestruke izvore napajanja električnom energijom i jako je neobično da su svi otkazali. Ima rezervne generatore, ali mislim da ne možete voditi sve operacije zračne luke i primati letove na rezervnim generatorima", rekao je Tim Green, voditelj Odsjeka za električno i elektroničko inženjerstvo na Imperial Collegeu u Londonu, za Sky News.

"Ne mogu se sjetiti da je neka kritična infrastruktura otkazala u cijelosti najmanje jedan cijeli dan zbog požara. Ne mogu se sjetiti ničeg takvog", rekao je Tony Cox, konzultant za međunarodno upravljanje rizicima.

Ovo nije prvi put da se to dogodilo u Velikoj Britaniji.

Otkazivanje britanskog sustava za kontrolu leta NATS 2023. stajalo je više od 100 milijuna funti, po neovisnoj procjeni britanske Agencije za civilni zračni promet, postavljajući pitanja o stabilnosti sustava.

Po europskim i britanskim pravilima, putnici imaju pravo na do 600 eura naknade od zrakoplovnih kompanija za kašnjenja letova od tri sata ili njihovo otkazivanje te plaćen smještaj u hotelu i hranu, ali samo ako je za to odgovorna zrakoplovna kompanija. U ovom slučaju zrakoplovne kompanije nisu odgovorne. 

Većina zrakoplovnih kompanija vjerojatno će ponuditi opciju leta drugom rutom ili povrat novca uz određenu pomoć za smještaj putnika. Tko će to platiti, drugo je pitanje, ističe Reuters.

"Tko će zapravo to platiti... tek će se vidjeti jer će se sigurno voditi teški pregovori između zračne luke, zrakoplovnih kompanija, opskrbljivača strujom, osiguravajućih kuća i naravno da nitko neće htjeti preuzeti odgovornost ako ne bude morao", rekao je Strickland.