06.03.2024., Europska cetvrt, Bruxelles (Belgija) - Palaca Berlaymont je poslovna zgrada u Bruxellesu u Belgiji, u kojoj je smjesteno sjediste Europske komisije, izvrsnog ogranka Europske unije (EU). Objekt se nalazi na adresi Rue de la Loi/Wetstraat 200, tik uz kruzni tok Schuman, u dijelu grada poznatom kao "Europska cetvrt ". Jedinstveni arhitektonski oblik palace Berlaymont postao je sluzbeni simbol Europske komisije i ukomponiran je u njezin logotip. Photo: Dejan Rakita/PIXSELL
PIXSELL
5.2.2025., 09:00
Trumpove carine - EU pod upitnikom

Vedriš: Čeka nas doba neizvjesnosti

Trgovinski rat je na pomolu - potaknuo ga je američki predsjednik Donald Trump koji je uveo carine na uvoz kineske robe u visini od 10 posto, dok je Kanadu odlučio "počastiti" carinom od čak 25 posto. No, zasad je primjena carina Kanadi, kao i Meksiku, suspendirana na mjesec dana, s obzirom na to da su predsjednici ovih dviju država prihvatili Trumpove zahtjeve o osiguravanju granice, na čemu Trump inzistira. Ostala je još Europska unija, kojoj Trump također prijeti, a iz Europe se šalju poruke da ne misle ostati dužni. Trump je ljutit jer SAD s EU-om ima trgovinski deficit, posebno je velik uvoz automobila, pa na ovaj način, tvrdi, štiti američke interese.

Carine, kao i drugi oblici protekcionizma, nisu, međutim, odraz snage, nego prije slabosti - potrebe štititi domaće jer na tržištu nije dovoljno dobro da bude konkurentno. Globalno, ako jedna ekonomska velesila drugoj bude podizala carine i dizala barijere za izvoz robe, sve će u konačnici otići gore i svi će biti na gubitku.

Ekonomski analitičar i profesor Mladen Vedriš kaže da Europu čeka "novo normalno", u smislu čestih promjena stavova i odnosa koje možemo očekivati.

- Više je vrsta carina: zaštitne, gdje primarno štitite domaću proizvodnju, i retorzivne ili tzv. osvetničke carine, kad ste s nekim u trgovinskom ratu. Ovo što Trump radi je tipična retorzivna carina u širem smislu, koja ovdje služi kao soft power, odnosno kao prijetnja promjenom ekonomskih odnosa da bi se ostvarili neki drugi ciljevi. Dakle, i ona je osvetnička ako ju se shvati u ovom širem kontekstu "štete koja se događa američkom tržištu", kako Trump kaže. Retorzivna u užem smislu će pak biti ona carina kada Europa počne uvoditi odgovor na Trumpovu politiku. Kod Europe, Trumpova pozicija je takva da svaku zemlju unutar EU-a gleda posebno, pri čemu ima svoje favorite. Njemačku zbog autoindustrije smatra najvećim dobitnikom u trgovini s Amerikom. Prema nekima bi pak mogao biti tolerantniji, recimo prema Italiji. A tu su i zemlje koje bi mogle biti posebno ranjive, recimo Francuska, koja izvozi luksuzne proizvode, od vrhunskih sireva, vina, parfema, gdje Trumpovi birači neće biti previše nesretni ako carine poskupe te proizvode - kaže Vedriš.

Zaključuje da je teško o Europi govoriti ekonomski kolektivno. Jer, iako će vjerojatno Trump ići generalno i carine proglasiti linearno, ipak će imati neke prioritete. Ako će i ići kolektivno, ipak će paziti da ne pogodi strukturu ekonomija onih zemalja koje su mu politički bliže.

- Sve skupa će imati obilježje jedne volatilnosti, i ako se nešto pokaže štetno, onda će pojedine odluke vjerojatno korigirati - tumači Vedriš.

Podcrtava da to stvara spiralno dinamiziranje odnosa koji nemaju pozitivan predznak: inflacija, poremećaji u tokovima opskrbe, utjecaj na zaposlenost kapaciteta, preko toga utjecaj na razinu zaposlenosti, poreze, doprinose.

- Galbraith je prije skoro 50 godina napisao knjigu "Doba neizvjesnosti", a ovo je doba za novog Galbraitha - zaključuje Vedriš.

Novi inflatorni udar u Europi?

Na pitanje sprema li se Europi novi inflatorni udar, odgovara da u ovom scenariju sigurno idemo prema tome jer po definiciji svako uvođenje nameta diže cijene.

- I kad malo poskupi struja ili prijevoz, svi dižu cijene proizvoda, a kamoli neće kad se pojavi neki ovakav novi namet od 10 ili 15 posto to utjecati na rast cijena i dodatno na inflaciju. Znači, dodatno jača opasnost od inflacije, ali to je mač s dvije oštrice: ništa manje se rast cijena neće osjetiti ni u Americi. Jer, onaj tko ima pregovaračku poziciju, ako je njegov proizvod koji se prodaje na američkom tržištu, primjerice, tehnološki značajan ili ako je neki intermedijarni proizvod, u najmanju ruku taj će trošak podijeliti sa svojim američkim kupcem - kaže Vedriš.