Bosna i Hercegovina, BiH, ilustracija, slobodnjak, koridor 5c, Vc, autocesta, prometnica, izgradnja, gradnja, radovi, radnicisnimljeno mobitelom iz automobila u vožnjilistopad 2022.Mario Mihaljević
Mario Mihaljević
30.8.2024., 18:59
ZAVRŠENA PODDIONICA ČIJA GRADNJA DEBELO KASNI

U BiH se napokon otvara most na dijelu koridora 5C, gradilo ga se desetljećima

Veliki most kod Počitelja u BiH koji je sastavni dio autoceste na koridoru 5C, između Budimpešte i Ploča, bit će pušten u promet 4. rujna, a lokalne vlasti planiraju organizirati veliku proslavu, kojoj će u sklopu službenog posjeta BiH nazočiti i predsjednik hrvatske Vlade Andrej Plenković.
Most bi za korisnike trebao biti u funkciji od 5. rujna u podne, te će iz smjera Mostara prema Hrvatskoj autocestom moći doći do graničnog prijelaza Bijača-Nova Sela i nastaviti putovanje autocestom Dalmatina. Most je dug 980 metara, oslanja se na šest stupova visokih gotovo stotinu metara kojima je premoštena Neretva, i nastavlja se na već izgrađenih 11 kilometara autoceste kroz zapadni dio Hercegovine.
- Otvorenjem poddionice Počitelj - Zvirovići i mosta "Hercegovina" ovaj dio BiH izravno će se povezati s Europskom unijom - ističu iz Autocesta FBiH, dodajući da se važnost projekta vidi u tome što će potaknuti razvoj gospodarstva i stvoriti uvjete za razvoj tog dijela BiH. No na taj se most čeka beskrajno dugo, rokovi su odavno probijeni, pa je postao svojevrsni simbol lošeg planiranja i izgradnje cesta kroz BiH, posebice koridora 5C. Autocesta na tom koridoru kroz BiH treba biti duga oko 330 kilometara, gradi se više od 20 godina, a dosad je izgrađeno manje od 130 kilometara iako je financijska konstrukcija odavno zatvorena. Temeljni je problem u pristupu gradnji dionice iscjepkane po nekoliko kilometara, kao i u nedostatku adekvatne procjene stanja na terenu i geoloških analiza, što višestruko povećava troškove i probijaju se rokovi.

Bar šest godina treba za gradnju tunela kroz planinu Prenj, teško da će autocesta biti gotova 2030.


Most kod Počitelja, vrijedan 30 milijuna eura, trebao je biti dovršen u listopadu 2022., a posao su dobile dvije kineske tvrtke i azerbajdžanska tvrtka "Azvirt Limited Liability Company". Rasponsku su konstrukciju uspjele spojiti tek u srpnju 2023., ali je u kolovozu na jednom spoju napuknula. Tijekom sanacije eksplodirao je jedan generator, koji je izazvao dodatna oštećenja mosta. Autoceste FBiH u travnju su najavile da će most biti otvoren do 1. svibnja, potom za "početak turističke sezone", a sve se završilo na "kraju ljeta".
Za kašnjenje su izvođačima naplatili penale, a zbog propusta u gradnji te su tvrtke dobile dvogodišnju zabranu sudjelovanja na natječajima i u bilo kakvim poslovima gdje su Autoceste FBiH investitor.