Plenković o provjetravanju: Smjene direktora tek početak
Odluka o smjenama nije došla preko noći, već se dugo stvarala, kaže premijer
Čišćenje državnih i javnih tvrtki pod pritiskom ulaska u OECD sigurno će se nastaviti, nakon smjene u sedam velikih državnih poduzeća ili agencija - potvrdio je to jučer sam premijer Andrej Plenković.
- Odluka o smjenama nije došla preko noći, već se dugo stvarala. To su sve velike firme, svi su godinama na dužnostima. Zahvalni smo im na doprinosu i zahvalili smo im na suradnji - rekao je Plenković. On, naravno, tvrdi kako ništa od smjena nije uvjetovano unutarstranačkim odnosima, to jest njegovim odnosom s ministrom pomorstva i prometa Olegom Butkovićem, iz čijeg je resora većina opozvanih.
Tranzicija
- Ne, to su jednostavno smjene u trenutku kada stupa novi Zakon o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske na snagu, i kad ionako idemo u veliku reformu upravljanja državnim poduzećima. Zadnje mjesece pristupnih pregovora za članstvo u OECD-u povezali smo s puno ozbiljnijim, rekao bih, kvalitetnim i agilnim bavljenjem upravljanjem javnim poduzećima. Ovo je tranzicija - rekao je, te istaknuo kako je to najavljivao već duže vrijeme kao jednu od onih reformi koja treba obilježiti treći mandat. Ovo su samo koraci u tom smjeru, tvrdi premijer.
- Neki od smijenjenih na dužnosti su duže od mene, prema tome, treba malo stvari provjetriti i osvježiti. Bit će još promjena -najavio je.
Koje su tvrtke i agencije sljedeće na redu za smjene uprava, to zasad iz Vlade nitko ne otkriva - premijer odluke donosi u najužem krugu suradnika u svom uredu, a čak ni u stranci nisu šire upućeni u zbivanja. Nakon otvorenog dijela sjednice Vlade uoči ovih smjena, a prije nastavka na zatvorenom dijelu sjednice na kojem je to u četvrtak članovima Vlade priopćeno, premijer je pozvao ministre iz čijih resora su smjene - do tog trenutka nitko ni od ministara nije znao što se sprema.
Za daljnje korake, čini se, da treba krenuti tragom dva smjera - jedan je da se pogleda u kojim su tvtkama ili agencijama na čelu izrazito politizirani kadrovi samog HDZ-a, oni koju su u sustavu duže od premijera, kako je sam rekao, i koji su naslijeđeni od prethodnih stranačkih struktura. I drugo, treba analizirati po resorima. Jasno je da je na udaru resor ministra Butkovića, a upućeni u vrhu HDZ-a smatraju da su Plenković i Butković, osim što su "povijesno" pripadnici različitih unutarstranačkih struja u HDZ-a i imaju potpuno drukčiju "povijest" razvoja u stranci, ostali na različitim stranama i u slučaju Jadrolinije.
Neoprošteni Sopta
Nakon nesreće na trajektu "Lastovo" prošle godine, kad je javnost tražila smjenu tadašnjeg šefa uprave Jadrolinije Davida Sopte, ministar Butković je Soptu, smatraju u premijerovu krugu, izručio bijesnoj javnosti i na kraju je Vlada donijela odluku o smjeni Sopte u veljači ove godine, prije lokalnih izbora. No, ministru prometa to nije oprošteno, kao što mu se i dalje zamjera što je odbio prijedlog stranačkog šefa da bude kandidat za župana na lokalnim izborima u svibnju. To je već drugi put da je Butković odbio Plenkovića za kandidaturu za župana, a smatra se i da niz poduzeća u sustavu Ministarstva prometa i pomorstva ne odrađuje kvalitetno zadatke koje ima. Nedostaje investicija, projekti stoje i sve to čini opću sliku nezadovoljstva radom tog resora.
Neki u HDZ-u smatraju da bi, nakon što ga je premijer praktički razvlastio ovim odlukama, ministar Butković trebao staviti mandat na raspolaganje, no to je teško očekivati jer se on i ranije uvijek borio - i dosad uvijek izborio - za ostanak na mjestu ministra, gdje je već punih deset godina i gdje zasad mirno nastavlja obavljati posao.
Čini se da će sve ovisiti o daljnjim opozivima koje premijer priprema, ali i daljnjim akcijama i istragama Uskoka.
Pavić zbrinut
Bitne će biti i reakcije javnosti na pojedine slučajeve, primjerice smijenjeni šef ACI-ja Kristijan Pavić izjavljuje ovih dana da mu nije važno što je opozvan, jer ga ionako čega nova funkcija u Županijskoj lučkoj upravi Dubrovnik. To iritira ne samo javnost nego i vrh Vlade i vladajuće stranke, tim više što je Pavić, koji je iz Dubrovnika, dok je sjedište ACI-ja u Rijeci, svakog tjedna na posao putovao - privatnim avionom! Svima je objašnjavao kako je to jeftino, i da je letjelicu platio samo 30.000 eura, ali kad je to prvi put čuo, premijer se zgrozio. Jednako tako, upoznat je i s informacijama o prijavama protiv Pavića zbog više slučajeva u donošenju poslovnih odluka u ACI-ju, primjerice oko spornih cijena radova u marini Rovinj, ili pri nabavi jedrilica za ACI-jev charter koje i dalje stoje na suhom vezu, a plaćene su bajoslovno. Sve te informacije pridonijele su odluci o smjeni, a sličnih informacija ima i o bivšim šefovima Hrvatske pošte i HŽ Infrastrukture - svi su oni iz Butkovićeva resora. Doduše, šefa HP-a Ivana Čulu povezuje se s Gordanom Jandrokovićem, dok je Kristijan Pavić čovjek Branka Bačića, odnosno pripada južnodalmatinskoj kvoti kadrova, no nominalno su svi u sektoru pomorstva, prometa i veza.
Inače u najavi samog Ministarstva za Dane pomorstva, koji će se ove godine održati u Čepinu i Osijeku početkom tjedna, opet nema imena ministra, koji nije bio prisutan ni na konferenciji o budućnosti prometa u RH proteklog tjedna.
Što se pak tiče bivšeg državnog inspektora Andrije Mikulića, koji je već u pritvoru, u vrhu vlasti zgroženi su činjenicom da je ne samo primao mito nego i pogodovanjem tvrtkama koje su bile zadužene za zbrinjavanje opasnog ili bolničkog otpada praktički sudjelovao u tome da se zagađuje voda koju pije lokalno stanovništvo. "To je mnogo teži krimen od korupcije, inspekcija je praktički omogućila da zagađena voda dođe do lokalnog stanovništva i truje djecu. To je odvratno, pa naravno da je onda Mikulić smijenjen", komentira se unutar vladajuće stranke, uz zaključak kako nema šanse da se takve osobe ikad "politički štite".